Tuesday, July 10, 2012

aku bukan TOMBOY?


celaru identiti?


innahuminsulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

**di ingatkan bahawa penulisan ini mungkin ada kena mengena dengan yang hidup..kerana sememangnya penulisan ini di gunakan tuk mengingatkan mereka yang masih hidup..bukan yang telah meninggal dunia..jadi siapa yang patut terasa itu..maka SAYA! sungguh tulisan ini tuk memperingatkan diri sendiri dan sekalian yang ada

baik..terus kepada tajuk yang di atas..berkenaan TOMBOY..
  • apa itu TOMBOY?
  • apa ciri-ciri mereka yang di katakan TOMBOY itu?
  • kenapa mereka di panggil TOMBOY?
  • dan adakah mereka suka dengan gelaran TOMBOY?

banyak sangat learning objectives di atas..Insyallah walau tidak mampu di rungkai semua..moga akan ada sedikit yang bakal terjawab..

kenapa mesti menulis mengenai TOMBOY? keran, diri ini melihat..gejala TOMBOY atau boleh di definisikan sebagai ' perempuan yang berperangai /bersifat seperti lelaki' ini semakin hari semakin menular..lebih lebih lagi di kalangan remaja dan juga para belia..

dan kalau pun bukan anda yang di kelilingi oleh golongan TOMBOY ini, tapi andalah golongan TOMBOY yang di maksudkan...maka..mungkin sedikit pencerahan di perlukan tuk kembali meng'identify' kembali siapa atau apakah jantina anda yang sebenar..:)

persoalan yang mungkin bakal bermain di fikiran adalah, mengapa memilih tuk menjiwai mendekati atau menguasai karaekter yang ada pada lelaki?
mungkin akan ada jawapan yang bakal di terima adalah;

  1. adik beradik majoritinya lelaki
  2. trauma dengan lelaki
  3. tidak bersyukur dengan nikmat 'kewanitaan' yang di beri
  4. dan apa apa lagilah alasan yang anda semua beri

tapi sedarkah bahwa...sungguh anda yang sedang memilih jalan menyerupai,menjiwai dan menguasai karekter lelaki ini sebenarnya sedang melawan arus air yang mengalir sekaligus menyekat nasab keturunan anda dari terus berkembang...**bahaya kan

saya tidak menuduh anda anda yang TOMBOY di luar sana mempunyai naluri keinginan yang berlawanan dari fitrah..namun kebanyakkannya adalah memang begitu..

kerna apa? dah kalau pakaiannya seperti lelaki,gaya lenggok bahasa seperti lelaki,potongan rambutnya juga iras iras lelaki..tidak mustahil naluri keinginan juga menyerupai lelaki..

walhal segala hormon, pembentukan organ dan perubahan fizikal tubuh badan itu adalah mengikut fitah seorang wanita..
namun jika ianya di bajai dengan unsur unsur 'kelelakian' di situ,maka tidak mustahil akan ada tempiasnya juga dari segi nafsu keinginan anda..**logik akal bukan?

dan inilah yang sebenarnya merisaukan kita semua..lebih lebih lagi dengan adanya gerakan LGBT yang semakin berani di bumi Malaysia ini..menambah runcingkan lagi keadaan umat yang sedia tenat..

dan..yang lebih merisaukan lagi, bilamana keadaan TOMBOY ini semakin di terima masyarakat khususnya..dan lebih lebih merisaukan lagi..ramai umat Melayu Islam yang semakin hebat terjebak dengan gejala celaru identiti ini..

itu tidak termasuk dengan mereka yang lesbo,pengkid,biseks,transeks dan sebagainya..nyata..ramai umat Melayu yang kian celaru lantas terus terusan layu di buai hembusan nafsu yang makin kuat memburu dan membelenggu...

umat masyarakat sekarang yang seolah olah merelakan percambahan golongan yang celaru identiti ini..
masakan tidak,inilah dialog biasa yang kita dengar oleh kenalan kenalan mereka yang celaru identiti tadi..

'wah..hensem lah kau..'
'machonye ko ni..
'weh..cair aku tengok kau ni..'
cantik jambul ko weyh..:)'

geli? namun itulah yang kita sedang lakukan bila berdepan dengan kenalan yang mempunyai ciri
ciri celaru identiti ini..
sedar atau tidak..kita sebenarnya sedang menyiram air dan membenih baja dalam diri golongn mereka ini..nampak kecil..tetapi impaknya sangat besar..dan saya, bercakap berdasarkan pengalamn sendiri dan juga pengalaman insan lain..
**ulang taipan..ini adalah berdasarkan pengalaman sendiri..:)

bilamana golongan TOMBOY atau mereka yang celaru identiti ini di puji serta di kagumi cara penampilan mereka..kita secara tidak langsung telah menjerumuskan mereka ke haluan kiri yang lebih menusuk durinya..

pujian 'hensem,macho,gagah,kacak' dan seumpamanya yang lebih sinonim untuk golongan lelaki tapi apabila di lontarkan kepada golongan TOMBOY ini sebenarnya lebih menaikkan semangat mereka tuk menjadi lebih 'hensem,macho,gagah dan kacak'...

maka tiap tiap hari kita akan lihat cutting rambut yang berlainan,shades yang berubah kaler,baju yang lebih smart lelakinya dan sebagainya..demi tuk mendapatkan pujian yang sememangnya boleh di ibaratkan sebagai sesuatu yang memakan diri..kelak!

kerana apa? kerana **sekali lagi ulangan taipan** lama kelamaan naluri keinginan juga mampu berubah fitrahnya..menjadikan kondisi iman dan umat kian membarah..tidak percaya? cuba puji rakan anda yang TOMBOY dengan puji pujian 'macho hensem kacak gagah'...lihat apa reaksi mereka..adakah seperti ini?

'astaghfirullah..ape kau ni..aku perempuan..bukan lelaki..aish aish..taubatla weyh'

atau inikah reaksi mereka?

'hehe..baru kau kenal sape aku..**sambil betul kan kolar dan jambul rambut lantas tersenyum puas..'


hakikatnya,pujian dan galakan yang di berikan pada mereka merupakan satu lesen tuk mereka melangkah lebih jauh dalam dunia TOMBOYan itu..lama kelamaan hilang terus keinginan tuk kembali kepada fitrah asal..

Dari Ibnu Umar r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tiga golongan yang tidak akan masuk syurga.
Orang yang durhaka kepada kedua orang tuanya ,
acuh ta'acuh dan perempuan yang menyerupai lelaki
(HR Nasaai, Jazzar dan Hakim)

jika kita tidak mampu menjadi agen kepada perubahan mereka kembali ke fitrah asal, usahlah menjadi agen menambah celarukan lagi identiti mereka sebagai wanita tulen!

Dari Ibnu Abbas r.a., dia berkata: Rasulullah saw telah melaknat orang-orang lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan menyerupai lelaki. Dan dalam riwayat lain, Rasulullah telah melaknati orang-orang yang menyerupai perempuan dari kaum lelaki dan orang-orang yang menyerupai lelaki dari kaum perempuan. (riwayat Bukhori).


jadi..berhentilah memberi pujian dan galakan serta kata kata perangsang 'macho hensem gagah dan kacak' pada golongan yang sedang celaru identiti ini..

tetapi bantulah mereka tuk kembali ke fitrah wanita yang sebenar..kerna wanita itu sangat istimewa..hinggakan sebesar besar ganjaran syurga itupun terletak di bawah tapak kaki ibu..yakni seorang wanita..subhanallah!

malah dalam alquran itu sendiri, satu surah khas menceritakan perihal wanita..dan fakta lain yang lebih jelas mengatakan wanita itu satu figur yang sangat istimewa adalah..

Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad)

hebat bukan?
menjadi wanita itu satu kelebihan dan bukan kesilapan Tuhan dalam menentukan jantina setiap hambaNya..
tunjukkan pada dunia yang anda tiada masalah psikiatri seperti ini..kerana mereka yang mempunyai kecelaruan identiti ini di kategorikan dalam mereka yang ada masalah 'jiwa'

maka pada para pelajar perubatan **terutamanya..sebelum anda melangkah ke alam pekerjaan yang merawat fizikal pesakit..rawat dulu fizikal anda kepada fitrah seadanya..ouch!

ini adalah peringatan tuk diri sendiri..benar! diri sendiri..wallahulam..

notakaki: kita agen perubah bukan pemusnah

cukup ALLAH bagiku~

3 comments:

uhibbunur~ said...

benar, kita agen pengubah, bukan pemusnah :)

p/s:ziarah di blog org bz^^

Anonymous said...

Saya ada soalan. Tapi privasi. Cemana nak contact ?

khaleeftunggal said...

i have stop from writing an entry in my blog..but sure..can contact me thru my FB
juz search 'najwa hanim' :)
barakallahufik!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar