Monday, April 21, 2014

oh ibu?




innahu minsulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim

lama sangat rasanya tak menulis..di blog :)
hampir 3 tahun atau mungkin lebih..sementara ALLAH kurniakan masa tuk berkongsi rasa yang di biarkan bersarang lama
lepas aku tak ada nanti, nota kecil ni boleh jadi asbab aku di seksa atau sebaliknya..wallahualam..moga aku mati dengan keadaan yang terbaik,punya iman dan bekal..Insyallah!

lewat hari hari yang mendatang ni banyak sangat perkara yang buat minda,jiwa dan ruhi aku terusik..dan di usik
almaklumlah..cuti lepas lama hidup di perantauan (lah sangat) ALLAH bagi aku nikmat kurnia duduk di rumah habiskan masa dan boreh

nikmat yang jarang aku dan kita semua syukuri..masih ada ibu di sisi..kan?
pada yang telah tiada ibu/mak/umi/mummy/bonda..inilah masa buktikan anda adalah anak soleh dengan doa tak henti

tapi untuk aku...dan mungkin segelintir dari kita semua..**tapi aku tak nak tunding jari
so, untuk aku..ini salah satu nikmat yang selalu kita take for granted...sebab ada depan mata,sebab tau dia ada walau jauh..makanya,nikmat bila ada depan mata,bila ALLAH masih bagi pinjam..for sure kita buat dono dan tak kisah

sama jugak macam nikmat nyawa..ada aku, kau da kita semua sayang nyawa ni supaya boleh hidup selesa kat sana nanti? jarang..jarang orang sayang nyawa sebab nak hidup selesa kat sana nanti...
sebab ramai orang sayang nyawa sebab nak hidup selesa kat dunia ni...termasuk aku~

untuk aku yang bersekolah asrama..yang jarang luang masa,dengar cerita,ringankan tulang belulangtolong mana yang patut...cuti yang mencecah seminggu ni (plus kejadian sekeliling) buat aku sedar..nikmat ibu yang aku jarang syukuri

walhal sebelum ni pernah je cuti lama..insaf la sekejap bantu membantu amalan mulia lagi berpahala..tapi mungkin sebab usia dah makin nak habis ni..buat fikiran aku lebih terangsang tuk pergi lebih jauh

pendek cerita...kunci nak masuk syurga mudah! buat baik dengan ibu bapa..apetah lagi syurga siap dok kat bawah tapak kaki lagi...tapi tetap hari hari berlalu tanpa sepatah doa..seulas senyuman mahupun seungkap ucapan terimakasih

aku bagi analogi la kan..esok nak exam,bawah tapak kaki kawan ade skema jawapan..sure jenuh berebut nak ambik skema jawapan tu dari tapak kaki even kaki dah bebrbulan tak bercuci..membusuk dan berulat

tapi nih...syurga bak hang ALLAH letak gedebuk! bawah tapak kaki ibu..kita pandang sepi aje..kunci nak ke syurga kita campak sukahati...pastu masuk waktu solat doa nak masuk syurga,lawak tak?...sangat tak rasional orang yang ada kunci masuk syurga tapi campak kunci tu dan alih alih doa nak masuk syurga...taknak guna kunci tu sebab tak pernah sedar kunci tu wujud sejak kita mumayyiz
**kalau kunci di buang tanpa sedar,takpelah..kalau dibuang dengan sedar..lagi parah!

aku tengok ramai orang (tengok diri sendiri sebenarnya) yang abaikan mak ayah bila umurr makin meningkat
budak baru nak up (aku lah tu), baru nak kenal dunia (aku lah tu), baru nak rasa bebas (aku lah tu)...mudah je nak rasa konon di kongkong...tak tahan kena leter..tak tahan kena nasihat..tak tahan kena suruh itu dan ini etc

padahal,orang yang kita tak tahan sangat tulah..bertahan waktu loya dan mual mengandungkan kita...bertahan sembilan bulan nak lahirkan kita...bertahan sabung nyawa nak pastikan kita mampu lihat dunia..bertahan siang malam berjaga kita sakit...bertahan ikat perut dan macam macam jenis pertahanan lagi yang insan ni sanggup buat

dan kita,umur setahun jagung...cepat sangat memberontak..tunjuk besar kepala..tunjuk degil..tunjuk pandai depan mereka..wahai~
walau bukan mudah mereka nak menahan rasa sedih,sebak dan sakit di layan macamtu oleh anak kandung sendiri..tetap mereka bertahan menyeka air mata dari gugur dan paling ajaib..tetap tabah doa siang malam untuk kita..anak anak..walau di balas jauh lebih teruk dari tahi!

ibu ibu kita semua ni tak mintak banyak...cukup jadi anak yang baik..konsep baik ni adalah anak yang baik dunia akhirat..jaga urusan dunia dan jaga urusan akhirat

tak pandai pun takpelah..asalkan dengar kata,tak melawan
tak hensem pun takpelah...asalkan tiapkali dia kejut bangun solat..bangun, bukan bentak!
tak pandai,tak hensem,tak ada duit semua tu..tak apalah...asalkan jadi anak soleh,dengar kata (selagi tak langgar syariat)
asalkan jaga solat, benda paling asas pun dah cukup buat hati dorang sejuk
ni tak,solat lewat waktu..qada' je selalu...laju pulak tu...tak tahu khusyuk atau tak...doa pun setengah saat
lepas tu ada niat nak menikah, bertunang atau sewaktu dengannya
ingat ALLAH nak bagi? amal ibadat sendiri hancus..ni nak tanggung amal ibadat orang lain (kalau anak lelaki la)

ok..bila masuk bab kahwin..aku setuju sangat orang cakap..mudahkan,jangan susahkan
dia nak kahwin..bagi..dari dia buat maksiat..bagi dia kahwin
kalaulah kahwin tu sekadar nak halalkan maksiat...hari ni kahwin..da puas..dah jemu...cerailah nanti..kan?

bagi lelaki, buktikan anda mampu jaga sedara mara perempuan anda dulu baru boleh cari perempuan tuk jadi isteri
ni dah kalau aurat ibu sendiri tak mampu tegur..aurat adik/kakak perempuan sendiri pun tak mampu tegur..guane gak mu nok tamboh satu lagi beban perempuan perempuan yang perlu mu jage?
want to get married,prove it by taking care women around you...than you deserve to add up the list of your 'women' (baca: isterilah)

urusan ibadat sendiri tak boleh nak jaga..ni nak jaga urusan ibadat si bakal isteri? fikir masak masak
nak mudahkan urusan kahwin sendiri..berubahlah, ubah siapa diri kita depan ALLAH...sampai masa,orang sekeliling susahkan urusan pun..ALLAH akan mudahkan

ha! lari topik...bukan niat nak cakap pasal kahwin etc..**plus malas nak undo dan delete :)

aku menulis sebagai peringatan tuk diri sendiri..yang selalu lupa diri
macam aku cakap...tak susah nak jaga hati mak ni...kita sendiri yang susahkan dengan sikap dan perangai kita yang perasan besar
apa mak cakap,dengar..ikut..turut..selagi tak langgar syariat
tak setuju,cakap elok elok...tak perlu merengus..hempas pintu bilik..tengking..tinggi suara..atau berjalan buat tak tahu..buat bodoh tak menyahut

fenomena akhir zaman ni...bila orang sekeliling jauh lebih penting dari mak sendiri
mak pesan jangan...kita buat jugak
mak tak ajar...kita buat jugak
mak tak berkenan..pun kita buat jugak

sebab konon itu hak kita...nak gembira ikut cara kita..nasihat mak..larangan mak..pesanan mak..ajaran mak kita tak dengar..sebab apa?
sebab larangan mak,nasihat mak,pesanan mak,ajaran mak..semua tu old school...zaman dah berubah
semua orang buat benda larangan,kita pun nak buat...pernah ambik kisah kat perasaan mak yang tak suka kita buat benda larangan tu???

merokok ke...merempit ke...mencarut ke...bercouple ke...tengok benda blue ke..apa apa benda terkutuk dan dilaranglah...semua kita buat tanpa fikir perasaan mereka yang tak pernah ajar pun buat benda terlarang tu semua!

kesian mak..kesian ibu..kesian umi..kesian mummy..kesian bonda
dapat anak macam aku,kau dan kita semua

tapi tulah..ajaibnya golongan ni...tetap siang malam doa tak henti sampai bengkak mata nak bagi kita kembali pada ajaran agama..dah nasihat mulut tak dengar...bebelan di balas dengan bentakan dan memberontak
mujur ada ALLAH tempat meluah segala kesal,gundah dan galau

ada kita ambik kisah semua tu? asyik sangat dengan dunia baru yang kita hidup sekarang..sampai lupa dengan siapa sebenarnya kita WAJIB berbakti dengan sepenuh hati tanpa rasa terpaksa atau sesal

ada anak anak remaja suka keluar dengan ibu bapa sendiri? kalau ada..jarang sangat..sebab tak cool..sebab tak best..sebab keluar dengan rakan sebaya lebih seronok..sebab keluar dengan couple sendiri lebih membuai nafsu..aww sangat~

demi ALLAH...tipu lah hati tak sedih sebak dan sayu bila tengok ada anak anak yang tak menjadi...tapi hati si ibu berkali ganda sedih sebak sayu dan berlagu pilu tengok anak anak yang dulunya ditatang bagai minyak kini membesar sebagai orang asing...hanya pandai mengendeng bila punya masalah or bila gatal nak kahwin

pesan untuk aku,
ko jaga mak dulu eh..baru lah terbukti ko boleh jaga anak orang..mak ko,koabai...inikan pulak pasangan ko yang ko akan puas setelah beberapa tahun pertama
ko jaga ALLAH dalam hidup dulu eh..baru lah terbukti ko mampu jaga orang sekeliling..termasuk laki/bini anak cucu even cicit

jangan seronok sangat dengan hidup luar tu buat benda yang mak tak suka..walaupun mak cuba tuk tak halang sebab takut anak anak terasa..fahamilah perasaan mereka..para ibu/mak/umi/mummy/bonda di luar sana

dan kalau kita terasa hati pun..sekelumit pun tak terbanding dengan terasa hati yang kita bagi kat mak kita
payah sangat nak dengar pesan mak waktu dia hidup
jangan menyesal tak sudah bila dia dah takda dan kita tak sempat pun buat dia bangga dengan kita

ibu ni satu anugerah yang tak terbanding...jangan siakan
selagi ada depan mata..berbaktilah tanpa rasa penat atau terpaksa

sayang bila kunci ke syurga kita sengaja campak lalu menuju ke neraka sambil tangan memegang dan membuat benda benda terlarang
sayang bila kita tak mampu tahan gejolak dan kemahuan nafsu yang menipu demi kebahagiaan ibu sendiri
sayang bila kita tak zahirkan pun rasa sayang pada ibu dengan perkataan,perbuatan apatah lagi..paling haru zahirkan dalam doa pun masyallah! jarang benar

ada kita doa pada ibu ayah sambil nangis? takada kan...kalau ada,JARANG!
macam mana hidup nak berkat kat dunia..apatah lagi akhirat kalau hidup ibu dan jugak bapa kita abaikan?
macam mana nak cium bau syurga kalau dengan ibu sendiri kita kurang ajar...ajaran dia yang baik baik pun kita tak amal dan lagi teruk larangan dia yang kita seronok langgar

tak perlu tunggu kita hinjak kepala nak tunjuk kurang ajar..cukuplah rengusan,bentakan,jelingan dan hempasan pintu jadi bukti derhaka kita pada mereka
belum kira lagi larangan mereka yang kita sengaja buat di belakang mereka

terlepaslah sementara kat dunia ni
kat akhirat sure ALLAh hitung segala dosa kita

haru sangat hidup ni..dahla solat tak jaga..agama Dia kita tak jaga..suruhan Dia kita tak jaga...macam mana nak survive depan Dia nanti..paling kurang pun..macam mana nak jawab soalan dalam kubur nanti?
plus...buat jahat and derhaka dekat mak pulak tu...berganda harunya!

bukan apa..Nabi SAW dah pesan..dengan ibu ni kenalah sangat menjaga..tapi ramai dari kita mencela ibu sendiri malah mensia siakan insan bergelar ibu..maka menjawablah kita semua depan Dia nanti

untuk aku..moga aku tidak terbabas derhaka dengan sengaja
untuk aku...moga mampu bertahan mendegar setiap pesanan dan tak terbabas melakukan larangan
bila tak ramai yang mampu jadi anak yang baik...merasalah nanti diperlakukan anak sendiri

ambiklah masa tuk fikir...perasaan mak/ibu/umi/mummy/bonda bila banyak nasihat dia kita abai
dah tahu benda tu dorang tak berkenan..tapi sebab kita suka..kita buat tanpa hirau perasaan...cukuplah jadi bukti teruknya kita dan teruknya perangai bakal anak anak kita nanti
ALLAH itu adil kan ?

hiduplah lama mana pun..femes mana pun..hebat mana pun..tapi kalau mak sendiri kau abai,kau tak pernah doa,kau tak ambik kisah...tetap kau orang termiskin dan terhina di mukabumi ALLAH
dan mungkin baka menghuni neraka Dia..siapa tahu?

salah satu penanda matangnya aku kau dan kita semua bila mampu membezakan apa yang baik dan buruk dan buat baik dengan darah daging sendiri berbanding orang asing yang tah apa tujuan dan niat mereka hadir dalam hidup kita...wallahualam~

notakaki:penulisan yang merujuk kelemahan diri..aku akur~



cukup ALLAH bagiku~

4 comments:

شركة تاج said...




شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف المنازل بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف المجالس بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف السجاد بالجيبل
شركة المثالية لتنظيف الشقق بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف الفلل بالجبيل
شركة المثالية لرش المبيدات بالجبيل
شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف الكنب بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف البيوت بالجبيل

شركة تاج said...



شركة المثالية للتنظيف بالخبر
شركة المثالية لتنظيف المنازل بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الفلل بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الشقق بالخبر
شركة المثالية لتنظيف المجالس بالخبر
شركة المثالية لتنظيف السجاد بالخبر
شركة المثالية لرش المبيدات بالخبر
شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالخبر
شركة المثالية لتنظيف البيوت بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الكنب بالخبر

شركة تاج said...


شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية لتنظيف المنازل بالدمام
شركة المثالية لتنظيف الفلل بالدمام
شركة المثالية لتنظيف الشقق بالدمام
شركة المثالية لتنظيف المجالس بالدمام
شركة المثالية لتنظيف السجاد بالدمام
شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالدمام
شركة المثالية لمكافحة النمل الابيض بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالدمام

شركة تاج said...


خدمات شركة ركن الامثل بالمنطقة الشرقيه 0502644550 وتقديم كافة الخدمات المنزلية

شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
شركة تسليك مجارى بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف


Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar