Wednesday, January 19, 2011

Nabi tu ekstrem?


tertegak kalimah ini d seluruh alam..mustahilkah?

innahu min sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

woah! tajuk cam gile kuang aja kan....(bace dgn nada yg betul)
haa...aku tak nak cakap banyak...aku cuma nak persembahkan satu cerita yang sebenarnya banyak kali berlaku d sekeliling aku dan sekeliling korang jugak...dan cerita ni maseh lagi berlaku...dan akan terus berlaku...

melainkan akan ada sesuatu yang lain berlaku tuk halang daripada cerita yang aku nak cerita ni daripada terus berlaku dan berleluasa...
macam pening2 lalat sikit ke ayat aku ni? tak kan...sebab masing2 da besar tuk paham dan I feel genius when i'm speak in Malay...^^,

jadi tanpa lengahkan masa..terimalah cerita sekangkang kera aku ni..

............................................................................................................

"lawa2 ni kau nak pergi mana?"

"aku ada usrah jap..nak ikut?"

"usrah? eh..tak mau lah aku..gile ke..!"

"gile kenapa pulak?"

"yelah..nak join usrah2 ni...macam ape je rase...ish..xmau lah.."

"yela aku tanya...kenapa tak mau..besh ape pegi usrah..atleast dapat tambah ilmu pasal agama sendiri..n ilmu tentang banyak lagi tau.."

"seganlah aku...tak layak lah..lagipun usrah2 ni aku allergik sikitlah..kau ada join usrah ke?"

"ada je..sebab tu aku ajak kau"

"ish..gile ar..tak berani aku...kumpul ramai2..yang pakai kopiah putih..yang tudung labuh..duduk2..bincang2...bincang tentang ape ntah..cam ekstremis dah aku tengok..seram aku!"

"maksud kau? tak pahamla pulak aku ni.."

"yelah...usrah lah yang aku maksudkan...orang2 yang berketayap...bertelekung besar ni..kumpul ramai2...diskus ape2 ntah..buat aku seram..cam ekstremis la pulak aku tengok bila tengok dorang kumpul berbincang..semangat pulak tu..gile ar..tak nak lah aku jadi ekstremis camtu..selesa je aku dengan hidup aku sekarang ni.."

"kau kate orang2 yang pergi usrah tu ekstremis..? kau pernah join ke ape yang dorang bincangkan?"

"tak nak lah aku g kat dorang2 sume tu...lagipun sape lah aku kan..pakai topi je..yang dorang sume pun bersongkok..bercelak..kadang2 serban pulak tu..eh..takutlah aku nak join geng2 yang macam ni...kang tak pasal2 kena tangkap ISA"

"ow...maksud kau,sape2 yang ade join usrah tu ekstrem la eh?"

"lebih kurang gtulah...dengar perkataan usrah pun aku da takut dah..macam satu gerakan underground pulak..nak usrah2 bagai...banyak lagi benda yang aku boleh buat"

**sambil berlalu pergi dengan senang hati

..........................................................................

ha..tamat je cerita ringkas aku..paham tak? kalau tak paham..sile scroll atas balek..n baca lagi sekali...
ade banyak je situasi camni berlaku d sekeliling kita...bila dengar perkataan usrah,halaqah,taklim,DAKWAH!
kepala lutut dah mengigil takut..otak dah pikir bukan2..muka dah mencebik...peluh dah keluar..bladder dah nak pecah..bulu roma naik menegak tinggi...!
(cewah..hiperbola sungguh kan)

tapi aku tak salah kan korang2 yang rasa janggal pelik serta jelik dengan ungkapan2 tadi tu..sebab ape? sebab Nabi awal2 lagi dah pesan kat kita dah..
"Islam itu datang dalam keadaan dagang(asing),dan akan kembali dagang(asing) maka beruntunglah bagi mereka yang bersama Islam ketika ianya dagang(asing)"-HR Muslim

Islam tu waktu mula2 sampai kat bumi Mekah, datang dalam keadaan yang sangat asing...satu benda baru yang datang pada masyarakat Arab Jahiliyyah..tak pernah dengar pun Islam..tak pernah tahu pun Islam itu apa...totally a new thing...maka natijahnya..Islam d tentang oleh masyarakat Arab yang jahil!
(ALLAH~..sekarang Islam d tentang oleh Islam sendiri..gile ke ape!)

dan lepas 2/3 dunia Islam tersebar..Islam dah tak lagi asing..semua orang kenal Islam..anuti Islam..dan paling penting gerun dengan Islam...tapi sekarang?
apa sudah jadi pada Islam???

ha..masing2 pun boleh pikir sendiri kan...yang Islam sekarang dah jadi asing balik..sama macam asingnya Islam waktu mula2 sampai kat Mekah dulu....walaupun dulu Islam memerintah 2/3 dunia..tapi sekarang dah jadi asing balik...sebab apa eh?
(gaya abg naqib tanya soklan..ngee~)

aku malas nak jawab soklan yang aku sendiri tanya..dan aku yakin..korang semua pun tahu kenapa Islam boleh jadi asing...sebab masing2 pun rasa asing dengan agama sendiri...cetek ilmu agama...hal2 agama serah bulat2 kat golongan ustaz ustazah alim ulama...dengan alasan..
"aku sekolah biasa je..dia sekolah tahfiz..aku budak biasa je..dia budak agama..isk isk"

dan bila Islam sendiri dah asing dengan diri sendiri...bila tutup aurat pun bukan lagi wajib..(ikut hukum korang sendiri) bila kelas2 agama hanya tuk budak2 yang amek kursus agama je..bila kapel2 tu dah jadi perkara biasa..bila zina tu dah jadi rutin harian..bila lelaki nak jadi perempuan dan paling parah bila ada orang mengaku Tuhan! oh!

dan akhirnya terjadilah fenomena hidup yang penuh menipu macam zaman sekarang ni..bila mana ada segelintir umat yang nak ikut cara Nabi, nak ikut perintah ALLAH, nak ikut jalan ke surga, d pandang pelik dan jelik....

rasa pelik bila ada orang aktif usrah walaupun Nabi dulu mula2 sebarkan Islam dengan usrah rahsia kat rumah Arqam b Abi Al-Arqam..rasa pelik bila ada orang ajak korang berdakwah macam Nabi dakwah dulu...rasa pelik bila ada orang simpan janggut..rasa pelik bila ada orang pakai celak..rasa pelik bila ada orang pakai ketayap..pakai serban..padahal itulah antara sunnah berpakaian cara Nabi...

dan akhirnya rasa pelik tu d terbitkan dengan satu gelaran dan panggilan seperti jumud,kolot,kuno,ketinggalan zaman,dan akhirnya ekstremis!

orang yang aktif usrah..pergi buat kerja dakwah..ketuk pintu rumah sana sini..d panggil golongan yang ekstrem...hamoi2~
padahal usrah dan dakwah itulah kerja Nabi kita dulu...tak kan Nabi kita ektremis kot?
(ha...aiyok..tak tahu.. sape buat~~)

tapi takpe...aku tak salahkan korang..sebab kalau rujuk balek hadis tu..memang Islam tu akan kembali asing..macam sekarang ni!
tapi golongan2 yang asing nilah yang Nabi kata beruntung...aku pun nak jugak tergolong dalam golongan yang asing ni...buat kerja2 'ekstrem' yang Nabi buat walaupun tak mampu..tapi usaha sedaya yang mampu..sebab kita sendiri tak tahu tahap kemampuan kita selagi kita tak berusaha!

pergi usrah..buat dakwah...bukanlah perkara ekstrem yang membahayakan nyawa dan alam sekitar...tapi itulah kerja Nabi kita..dan akhirnya, aku kau dia dan kita semua dapat nikmat ISLAM!
ALhamdulillah........^^,

"kau kate usrah tu ekstrem..buat kerja dakwah tu ekstrem..tapi sebab Nabi buat dua benda nilah Islam tersebar sampai aku dan kau boleh rasa nikmat Islam..maseh ekstremkah lagi usrah dan dakwah tu?"

oh! lemahnya iman kami semua sebab pernah membenci dan memandang hina sunnah Nabi ni...
pelihara hati2 kami agar hidup dan mati tidak sia2...selamanya d jalanNya...~

Insyallah muge tak malu dan segan nak sampaikan ajaran Nabi walaupun sepotong ayat...

notakaki:Islam itu tiada cacat cela...yang cacat dan cela serta hina dina itu adalah penganutnya...




cukup ALLAH bagiku~

19 comments:

syu rahman said...

*aku hanya mampu tersenyum. *

moga generasi kita dan masa hadapan menjadi lebih baek.
Insya Allah :DDD

us: said...

layak tak layak bkn persoalan. yg pntg ksediaan utk sbrg perubahan dan usaha utk memperbaik kualiti ibadah dan akhlak.

sama2 kta berusaha ke arah muslim cemerlang insyaAllah.

puterinuraqiliah said...

usrah^^
rndu kat group usrah<3

missmjjeje said...

dulu p0n selalu fikir camtu jgk..
bukan apa, fikir pasal sume org ad something nk dsharekn tp kita xde pape..

and bru tau cmner perasaan org yg ajk kwn pergi mjlis ilmu tp kwn tu tolak ngn alsan pelik..tp nk wat cmner, takkan nk paksa kn....

tp entry kali ni sgt best..time kasih^^

Anonymous said...

assalamualaikum...
kawan sy pun ada yg ckp macam tu..takut nk pergi majlis agama.ada yg ckp sebab malu ada yg ckp tak minat ngn majlis gini...
sy pun gitu jgk..bukan xnak pergi, nk pergi...tp...kwn sy biasanya tgk semacm je bila sy ckp sy nk pergi majlis ilmu...
tp nasib baik ada blog2 gini, blh jgk cri santapan rohani kt sini...

terima kasih sbb share=)
iniSaya",

khaleeftunggal said...

syurahman:
nak generasi depan jadi lebih baik..kite lah yang kne bentuk dari sekrang...! huhah~

us:
betul2...bersedia tuk korbankan perasaan malu bila nak berubah jadi lebih baik..

puteri:
hehe...maseh ade usrah lagi kah sekarang?

missmjjeje:
usaha tuk tambah ilmu agama kene selari dgn usaha kita tambah ilmu dunia..kerna dua2 nya milik ALLAH..
^^<

inisaya?
Alhamdulillah...dulu pun Nabi orang pandang pelik..orang pandang jelik bila hadiri majlis ilmu..buat majlis ilmu dgn sahabat..
sejarah sedang berulang...~

insan92 said...

Alhamdulillah...peringatan yg berguna..mmg dah ramai igt, perkara2 islamik nie suatu yg ekstrem..hakikatnya, ianya suatu yg perlu diperjuangkan....wassalam

umat Muhammad said...

tahniah, memberi idea dan pujukan.
syukran.

umat Muhammad said...

tahniah, memberi idea dan pujukan.
syukran.

khaleeftunggal said...

insan92:
jangan malu nak perjuangkan Islam..kerna dgn islamlah tinggi darjat kita d sisi ALLAH

umatmuhammad:
Alhamdulillah..Insyallah..akn d selarikan kata2 dgn perbuatan..
ALLAH~

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirahim

Wow! Hebat tema perbincangan kita kali ini.. Terkejut (..ala-ala terkejut tengok citer ngangkung kat part part antu ada kat tepi cermin kereta gitu..) bila terbaca jer tema ini.. Nasib baik ada nota kaki baca dengan NADA yang betul.. kalau tak reti pergi kelas belajar kursus komunikasi.. Oh!

Tahniah! Apa benda ler pula bertahniah-tahniah ni.. (.. buang tebiat ke sembelit orang tua ni, bermonolog sendiri..).. Tahniah sebab isi yang mantap dan bernas.. Alhamdulillah masih ada insan yang prihatin akan isu yang se'kecil' ini bagi kita pada hari ini. Oh! Dasyat, hebat aku terkesima!

Cukup berceloteh, cuma ingin menurunkan sedikit 'signature' kat sini.. Firstly, marilah kita berteka-teki untuk gerak minda yang malas fikir tu.. Oh! Kenapa semua ini terjadi.. Jawapan: kecetekan ilmu umat masa kini.. Kenapa pula ceteknya ilmu agama umat masa kini.. Jawapan: .......

Jawapan buat soalan kedua bukanlah untuk menuding jari dan mencari 'scapegoat' utk semua lelahan masalah umat masa kini.. Tetapi lebih untuk membuka minda dan hati kita yang sentiasa ditutup untuk menerima hakikat ini.. Kerana egokah, sombongkah, hebatkah.. Anda lebih tahu mengerti dan mengetahui.. Oh!.. Kalau tertutup InsyaAllah ada peluang besar untuk ternuka sebab salah faham.. Tetapi, yang sengaja ditutup, berat kes ni.. Oh!

Sekularism, nationalism, hedonism dan segala macam '..sm' lagi lah merupakan faktor (..tak banyak kesan pun, sikit dah memadai..) mengapa masyarakat kita pada hari ini terdedah dengan segala isu EKSTREMIS ini.. Dasar-dasar yang sedia ada memisahkan agama dari segala aspek kehidupan, sehinggakan ISLAM itu asing dan dagang seperti Hadis nabi saw yang di nyatakan di atas..

Nak tak nak, kita sebagai umat nabi saw mestilah, wajib berjuang untuk menghapuskan segala dasar-dasar songsang ini.. Angkatlah pemimpin yang mengenal ISLAM, yakni orang berilmu agama, bukannya orang agama atau orang beragama..

Dengan cara ini, tidaklah mustahil ISLAM akan kembali menawan dunia.. Bukan untuk digeruni, tetapi dianuti, disayangi dan diterima secara alami.. Oh! Hebat bukan?..

Wallahualam..

khaleeftunggal said...

cik anonym:
benar...Insyallah..
banyak kerja yang perlu d lakukan sebelum munculnya pemimpin yang boleh memimpin mengikut cara Islam..

bagaimana caranya?
kembali kepada cara Nabi mula2 dulu..
13tahun masa yang d ambil tuk tanam pada hati sahabat2 yang ada mengenai akidah dan ketauhidan hanya pada ALLAH...

wallahualam

Anonymous said...

Syukran jzzk atas kepada reply saudari di atas.. Benarlah seperti apa saudari perkatakan.. Setiap pekerjaan memerlukan pengorbanan.. Korban harta, kuasa, pangkat dan MASA.. Bukanlah niat untuk mempertikaikan 13tahun yang nabi saw gunakan.. Sekadar merujuk pada keadaan..

Bukankah ISLAM itu sendiri sekarang sudah mempunyai alim ulama'nya.. Merekalah pewaris para nabi.. bukan sekadar mahir ilmu ugamanya, bahkan bakat pimpinannya.. Oh!

" jahanam punya kerhajaan.. bole pulak depa biaq nak bukak pekemenda.. hub..hub (..hub hiburan, aka ETP..).. alah tempat maksiatla senang..."

" h**** j****.. depa baziaq duit kat tempat maksiat takpa.. nak tolong orang bekhira.. borang inilah.. itulah.. "

Perbualan lazim kaki lepak kedai kopi.. pekena kopi o dengan nasi lemak dengan roti canai.. sambil mulut menambah dosa, perbuatan pulak mengundang darah tinggi dengan berlebihan gula.. Oh!.. Kesian.. Kesian.. Ceramah? tak makan samanla.. Ho! Ho! Ho!

Isunya sekarang, bukanlah tiada pemimpin yang berkelayakan, tetapi pemimpin yang salah diberikan tampuk pemerintahan..Jadilah seperti al kisah cerita BABE.. Pernah anda melihatnya.. Tidak?! Oh!.. Anda harus melihatnya..

Soalnya bukanlah masa untuk pembentukan pemimpin itu sendiri, tetapi bagaimana mengangkat mereka ini sebagai pemimpin.. Bayangkanlah tiada seurat rambut pun kelihatan bersepah-sepah di atas muka bumi ini.. Bayangkanlah Malaysia tanpa jenayah dan pusat ark serta judi.. Biarla tampak seperti angan-angan mak jenin, kerana angan mat jeninlah manusia sampai ke bulan.. Oh!

Wallhualam...

khaleeftunggal said...

salam..
ow bersemangat waja betul anda...
kepimpinan Islam sudah ada namun tidak d beri peluang tuk memegang tampuk pemerintahan..

hmm...perlu ruang dan bicara yang panjang lebar tentang hal ini...dan rasanya tak kan habis bila mengatakan tentang hal2 yang akan berbangkit..

tapi takpe..Insyallah..janji ALLAH itu pasti..muge yang terbaik itu menang...

satu persoalan..
"agak2 kalau d tadbir oleh pemimpin Islam satu hari nanti..bagaimana penerimaan rakyat yang rata2 nya maseh jahil agama wlwpun sebenarnya mereka Islam..
dan bagaimana pelaksanaan yang akan d buat tuk betulkan pemikiran rakyat yang majoritinya jahil agama.."

harus bermula dari akar umbi..peribadi muslim itu sendiri..
tapi bila golongan yang konon faham agama..tahu agama pun dengan mudah menghina mencaci mengeji dan mencela manusia lain..bukan peribadi muslim tu..apatah lagi peribadi Nabi..

maaflah tapi dari segi pemerhatian dan pembacaan serta pendiskusian..
rata2 golongan yang konon faham agama ni lebih banyak mengkritik dengan nada menghina mencaci mengeji dan mencela...
kalau tak,tak kan muncul pelbagai page d FB yang mengutuk menghina mencela mengeji pemimpin..

itu bukan cara Nabi..dan sekaligus bukan cara Islam...Islam tak menganjurkan umatnya mencela menghina mengeji mengutuk saudara sendiri..walaupun seteruk mana saudaranya itu...

mencerminkan gambaran yang tidak elok pada yang bukan Islam bila Islam bertelagah sesama sendiri..
mengutuk sesama sendiri..mengeji sesama sendiri..mengkafirkan sesama sendiri...

tapi apa2 pun..Insyallah..muge akan ada pemimpim yang benar2 dapat memimpin dan memberi kefahaman Islam yang sebenar..

Islam agama yang harmoni..bukan patut d penuhi dengan caci maki kita pada insan yang tidak d sukai..sungguh,itu bukan cara Nabi..

wallhualam..^^,

Anonymous said...

saya anonymous yang len k..
penambahan..
Islam itu satu gagasan yang besar..dan perlukan asas yang kukuh untuk membawanya..

tapi sekarang ni..asas yang kukuh pun kita maseh tak ada..majoriti Islam d Malaysia ni maseh jahil dan fobia dengan agama sendiri..

lantaran itu..bagaiman Islam kita nak bawa..kita nak junjung..kita nak dukung..bila asasnya maseh rapuh..maseh tak teguh..

tak mungkin bumbung akan wujud jika lantai simennya maseh belum terbina..dan maseh penuh cacat cela..

kalau ada bumbung pun..akan pasti cepat runtuh akibat asas simenya dan pancangnya yang rapuh..

mungkin itula kot apa yang d sebutkan oleh penulis..(pandai2 tafsir sendiri)

bagi pendapat saya..Islam itu ibarat bumbung besar yang harus d sokong dengan asas2 ketauhidan dan akidah yang kukuh pada agama..
ibartanya bagai tiang2 serta batu bata dan juga simen yang kukuh dan teguh untuk menyokong bumbung tadi..
tapi..wujudkah simen2..batu bata serta tiang2 yang kukuh itu??

kalau benar ia sudah wujud..mungkin masalah umat tak kan berleluasa sebegini teruk..nak salahkan pucuk pimpinan sekarang?
salahkan la..
tapi jang lupa nak salahkan diri kalau diri sendiri pun maseh tak mampu nak jadi tiang nak jadi simen dan nak jadi batu bata yang kukuh tuk bawak Islam..

jangan lupa tuk salahakn diri sendiri yang gagal jalan kan amar makruf nahi mungkar dalam kehidupan seharian..

wallahualam..
**sekadar mencelah

penghulukampung@ first anony said...

Assalamualaikum wbt..
Syukran jzzk di atas semua pendapat dan penilaian antum semua..

Ana bersetuju sangat dengan pendapat penulis tentang kepincangan sebilangan pemimpin.. Ucapannya lagak si hang jebat yang menderhakai sultan melaka.. Caci, mencela, menghina sudah menjadi topik bual bicara.. Pantang ada isu sedikit, melatahlah si dia Oh!Dasyat, terhebat aku terkecewa!..

Ana tidak menafikan tentang larangan mencaci dan menghina pemimpin secara terbuka.. Hadis ini sudah terang lagi jelas menunjukkan tentang larangan sekeras-kerasnya menegur secara membabi buta.. Kalau masih tidak terang, ambil lampu suluh bersama kanta pembesar.. Masih tidak terang?.. Belajarlah.. Apa malas-malas!

“Barangsiapa yang ingin menasihati pemimpin dalam suatu perkara, maka janganlah disebarkan (dicanang/dihebohkan) secara terang-terangan, akan tetapi peganglah tangannya dan ajaklah dia berbincang dengan diam-diam. Jika dia menerima, maka itulah diharapkan, jika tidak maka sesungguhnya dia telah menunaikan kewajipannya”. (Majma 5/229. Hadis Riwayat Imam Ahmad. Lihat: As-Sunnah 2/522 dari jalur Muhammad bin Ismail bin Abbas)


Hadith lain pula tentang larangan menentang pemerintah selagi mana solat ditegakkan dan yang seumpama dengannya ditabur bagai butir beras kepada ayam-ayam kais ilmu pagi dan petang hingga gagal dikonsepkan dengan betul.. Tetapi sedarkah kita mengenai perjuangan islamiyyah.. Menyokong sesuatu perjuangan kerana PRINSIPnya kah atau kerana ORANG di dalamnya kah..

So, sokong ISLAM atau sokong MUSLIM?.. "aiseh, soalan jenis apa ini.. sokong muslim sokong ISLAM lah maknanya".. Benarkah begitu saudaraku.. Oh!

Sokong ISLAM, antum menyokong kerana PRINSIP perjuangan itu sendiri.. Perjuangan yang berlandaskan perintah ALLAH dan tidak menyasar dari matlamat memperhambakan diri dan mengajak 'jiran tetangga lain' mendekati ALLAH..

Bagi antum yang menyokong MUSLIM pula,lain 'lakonan dan lagak ngerinya'.. Anda pasti mempertimbangkan identiti calon, dan bukan prinsip serta integritinya.. Hensemkah dia, terkenalkah dia, berjayakah dia.. "Boleh buat duit ni kalau aku undi dia..".. "Hang menang nanti ingat-ingatla nak huluq seringgit dua bagi kat oghang kita yang dok angkat bagi hang jadi YB".. Bisa mendengar ayat sebegini.. Oh!

penghulukampung@ first anony said...

sambungan...

Pengukuran tentang kualiti dan kebenaran perjuangan bukanlah semata-mata menilai 'penduduk' dan 'populasi' kumpulan itu.. Apa mereka buat.. Melalak tentang keburukan orang lain sehingga terlondeh kemaluan sendiri pun tak sedar diri.. Kepincangan tidak dinafikan ada.. Kepincangan InshaALLAH boleh di baiki andai di beri ruang dan peluang.. Tetapi perjuangan tanpa prinsip, itulah mengundang binasa ke diri sendiri! Oh!

Firman ALLAH dalam Surah al-Maidah: 8:(maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”..

Mengenai penerimaan pula.. Persoalan anti akan dijawab ana dengan persoalan juga.. Pernah anti mendengar atau mengetahui orang kampung dari hulu cerok mana datang mengetahui usrah.. Barangkali di pemikiran mereka begini kot.. " Usrah.. Bahasa mandarin ke tamil hang cakap ni"..
Tarbiyyah buat pemimpin dan sesiapa memang teramatlah penting.. Kejayaan nabi saw juga hasil didikan baginda keatas sahabat-sahabat yang hebat-hebat belaka.. Nak tunggu selama mana lagi untuk membentuk pemimpin sedang peluang sudah terhidang.. Jangan yang di kejar pun tidak dapat, yang di kendong pula berciciran..

Sedikit sebanyak apabila pemimpin yang benar-benar memahami ISLAM memerintah, dapatla juga wartawan dengan stesyen televisyen tu buat pahala.. Misteri nusantara, 999, terjah, melodi.. Semua tiba-tiba berganti rancangan yang membuka hati dan minda tentang ISLAM.. Jangan katakan orang kampung dapat ilmu, orang asli kat hutan belum nun sana pun menikmatinya.. Orang asli pun dah ada TV gitu.. Cayalah! Ho! Ho! Ho!

Wallahualam..

penghulukampung@ first anony said...

Assalamualaikum buat saudara/i anony.. terima kasih di atas analogi yang begitu cantik sekali..

Buat anyno... pernah mengetahui resam membuat rumah.. anta/i pasti mengagumi betapa simboliknya pembinaan rumah ini jika di analogikan dengan ISLAM itu sendiri.. Basement tidak di nafikan struktur terpenting di dalam pembinaan.. Namun perlindungan terhadap basement juga sama pentingnya dengan basement.. dalam menyiapkan basement, pasti bumbung juga harus di bina.. Pendedahan berlebihan kepada hujan dan panas pasti mensia-siakan usaha membuat basement ini.. Begitulah juga pembinaan negara, sedikit sebanyak perlulah ada alim ulamak yang berjawatan di dalam kerajaan.. Barulah dasar pembelajaran yang tidak mengasingkan agama ISLAM itu dari aspek kehidupan dari terus merebak bak virus trojan dalam komputer riba anda.. Malang bukan.. Oh!

Lihatlat kembali kepada sejarah itu sendiri.. Bagaimana nabi saw tidak pun meminta raja habsyah ketika itu meletak jawatan selepas memeluk ISLAM.. Kedudukan Najasyi memberikan manfaat kepada kaum muslimin di negaranya dan juga keadilan untuk rakyatnya.. Beliau memimpin berlandaskan prinsip ISLAM.. Bukanlah nabi saw memilihnya kerana dia sememangnya raja, atau kerana pengaruh dan kuasanya, tetapi kerana prinsip dan asas perjuangannya.. Bahkan Nabi s.a.w dalam hadis al-Bukhari: daripada Jabir r.a: Nabi s.a.w bersabda -ketika kematian Najasyi-: Telah mati pada hari ini seorang lelaki soleh. Bangunlah dan bersolatlah ke atas saudara kamu Ashamah (nama Najasyi)”.Ini adalah tanda redhanya baginda dengan pendekatan yang diambil oleh Najasyi..

Wallahualam

khaleeftunggal said...

ow..penjelasan yang panjang lebar..terimakaseh atas perkongsian ilmu...
^^,
berbalik kepada perkara asas..
masing2 punya pndapat masing2..
dan punya hak tuk menyokong pndpt masing2...

muge matlamat tak terpesong..dan sama2 lah kita membina ummah yang pernah gemilang satu masa dulu...

muge kepincangan tu dapat d baiki..kepincangan d pihak yang berkuasa sekarang dan kepincangan d pihak yang d harapkan akan memegang tampuk pemerintahan akn datang..

sama2 baiki kepincangan ye..
tuding jari mmg senang..tapi kesalahan sendiri jangan pulak tak d pandang..

wallahualam ^^,

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar