Thursday, January 27, 2011

bila nak ISLAM?


ALLAH~ katakan tidak pada Islam?

innahu min sulaimman wainnahu bismillahirrahmnirrahim

Alhamdulillah..aku datang lagi kali ni...mujur umur panjang lagi dan syukur aku maseh lagi Islam dan harap2 akan kekal dengan nikmat Islam yang aku dapat ni..
walaupun aku tau..ramai umat manusia kat luar sane yang sebenaranya tak pernah amek kesah pun dengan Islam..
cukup sekadar Islam dalam I/C..Islam pada nama..Islam kulit...

ramai yang tak sedar tak reti bersyukur tak pandai nak berterimakaseh sebab lahir2 je dah Islam...tapi ramai je yang sebenarnya rimas dengan Islam...itu tak boleh..ini tak boleh..itu kena tutup..yang ni kena tutup..yang tu kena jaga...yang ni kena jaga...situ tak boleh pergi..sana tak boleh pergi...(erk..lubang kubur nak pergi????)

ARGGH! takdelah life la kalo semua tak boleh...nak life sangat ke? ha..tunggu..tunggu bila masuk rumah tiang dua...waktu tu barulah adventure life masing2...barulah kewl! ngeee~

oh! aku sedih bila tengok ramai umat manusia yang mengaku Islam tapi tak nampak mana Islamnya...kalau cek i/c baru nampak kot Islam..kalau cek nama kat i/c baru nampak oh melayu Islam rupanya..
padahal dengan Islam tu la kita semua dapat cium bau surga walau sejahat mana pun kita..walau sebusuk mana pun kita..walau sekeji mana pun kita sepanjang hidup kat dunia ni...tapi dengan syarat kita mati dalam ISLAM!

woah! besarnya nikmat Islam tu..besarnya apa yang Islam akan bagi kat kita nanti...besarnya kasih sayang ALLAH sebab bagi Islam dekat kita...dan bukan pada orang lain...tapi apa yang kita buat eh dengan Islam tu? rasa bangga dengan Islam atau rasa malu dengan Islam?
pandai2 lah jawab soklan tu sambil muhasabah diri sendiri ye...termasuk aku ni ha...isk isk isk~
(sambil lagu jesnita sebagai latarbelakang)

bila kita semua yang kononnya Islam ni nak jadi betul2 Islam? sebab macam aku cakap tadi..beshnye Islam ni,buatkan kita semua dapat jejak kaki ke surga walau sejahat seteruk sekeji mana pun kita sepanjang hidup kat dunia...dengan syarat kita mati dalam Islam dan bukan murtad!
(muge d jauhkan Ya ALLAH)

tapi rata2 umat sekarang ni malu nak ngaku Islam...bila malu nak ngaku Islam..malulah nak hidup dengan cara Islam...padahal dengan Islamlah korang2 semua dapat jejak kaki ke surga tau..(Insyallah)

Islam kat Malaysia ni rata2nya Islam bermusim..wah! macam buah pulak ade musim kan...boleh pulak nak sukahati pilih..bila nak guna Islam..bila taknak guna Islam...padahal tak sedar diri duduk kat negara Islam..erk~ Islam ni kita boleh nampak bila musim ape eh???

ha! bila musim kahwin...bila kahwin..baru nampak Islam..panggil imam..tok kadi..ade saksi..ramai sikit tutup rambut walau pakai selendang je kan.baru la nampak Islam tu..lagi,Islam ni bila ada kenduri kesyukuran..baru la cerah rumah orang dok bace yassin..bace Quran..lagi,Islam ni bila ada tahlil..bila ada kematian..bila ada majlis cukur jambul ...bila ada function2 ritual tu lah baru nampak ISLAM rupanya...

oh! Islam hanya pada majlis2 ritual saje...tu pun kalau nak selitkan unusr2 Islam la kan..sebab kebanyakan aku tengok sekarang..dah bercampur aduk dah...adat dengan syariat..dah tak tahu dah mane satu...

bila nak kahwin..nak khatan..nak mati..ops! baru nampak Islam tu sikit..tapi bila cara pakai yang sexxxaay!..cara cakap yang cam longkang..cara makan yang gelojoh...cara istinjak yang hanya guna tisu je...cara nyanyi yang terkinja2...cara belajar yang tinggal solat...cara hidup yang penuh dengan unsur2 tak tahu datang dari mana...terus tak nampak Islam tu...maka,nampaklah Islam tu hanya pada majlis2 tertentu...monumen2 tertentu yakni masjid..surau..musolla...sedih..sedih...Islam hanya picisan...tapi dengan picisan tulah yang buat aku kau dia dan kita semua dapat jejak kaki ke surga!
(surga yang mahal tu)

maseh tak nampak lagi ke? aku walaupun rabun..tapi Insyallah aku maseh nampak dan sedar lagi bahwa nikmat Islam tu tersangat2 berharga dan taknak hilang begitu saja...dan taknak hanya tertulis d i/c aku semata!

walaupun ramai umat Islam yang rimas dengan Islam...takpuas hati dengan Islam...tak suka Islam...sebab banyak benda tak boleh buat...stress bila semua tak boleh buat...tapi meh sini aku nak kasi tahu same anda2 semua...

ALLAH tak bagi minum arak..tapi ALLAH bagi je minum air kotak..air sirap..air bancau...air kelapa..air oren dan jugak air tongkat ali...
ALLAH tak bagi pergi clubbing..tapi ALLAh bagi je pergi masjid..majlis ilmu...pergi berjaulah..pergi bermusafir..jangan sengaja pergi mati sudahlah kan..
ALLAH tak bagi pakai seksi meksi...tapi ALLAH bagi je pakai baju yang cukup kain...tak sendat tuk halang pernafasan..tak kecik tuk korang tarik2 sane sini...tak jarang tuk orang lain teropong dan terlopong...omo!
ALLAh tak bagi main judi..tapi ALLAH bagi je kalau nak main kutu...nak main saham..nak main main...eh tak tak...
ALLAH tak bagi couple2 before kahwin..sebab ALLAH tahu kalau gatai gak nak couple2 ni..mesti akan ada pegang2...raba2...ringan2..berat2..pastu...keluarlah benih2 haram yang akhirnya d buang d campak dan d bunuh begitu saja...
(sianlah kalau tak sempat tobat..anak tu akan tuntut balik kat akhirat)

ALLAH larang satu perkara tapi ALLAH gantikan dengan perkara yang jauh lebih baik...satu perkara tak boleh...sepuluh perkara ALLAH kata boleh...tapi yang satu tu jugaklah kita semua dok bising tak boleh..sampai nak buat mogok...cubalah tengok yang sepuluh perkara yang ALLAH kata boleh tu...ceh! memang dasar setanlah yang dah berjaya hasut hati kita semua supaya terus menerus tak nak ikut cara Islam...

ingat ye wahai sahabat2 semua...cuba pikir balek...kawan2 kita yang lahir dalam kelurga yang bukan Islam..ruginya mereka kalau tak usaha nak dapat hidayah..dan untungnya kita sebab dapat nikmat Islam tu..tapi takat umur sekarang ni...bila je kita syukur dengan Islam yang kita ada?

ALLAH suruh tutup..nak jugak bukak...ALLAH suruh jangan..nak jugak langgar...bila ada upacara2 tertentu baru terhegeh2 nak carik Islam..carik tok kadi..tok mudim..tok ketua..tok penghulu..tok kaduk...bermacam2 tok la nak carik! toksah nak buat perangai la kan...
(hohoho)

Islam ni cara hidup...so semua pun kena ikut cara Islam..cara makan..cara pakai..cara cakap..cara jalan..cara berfesyen..cara belajar..semualah! sempurnanya Islam ni...cara2 nak masuk tandas...nak melepaskan hajat...pun ada cara tau...masuk tandas kaki kiri...tutup kepala...berdehem 3 kali...bal bla bla...

dari sekecil2 perkara macam makan,memerut,melawas dan **ehem2 sekalipun hinggalah sebesar2 perkara berkaitan pentadbiran dan pemerintahan..Islam dah terang dah..dah bagi garis panduan dah...jadi..kita kena ISLAM setiap masa...bukan ISLAM pada nama saja...

Islam itu anugerah..jangan jadikan ia sampah...Islam itu nikmat..jangan biarkan ia berkarat..Islam itu suci...jangan berani2 nak hina dan keji!

"kelemahan umat Islam bukan bukti lemahnya ajaran Islam"

so...pada kau aku dia dan kita semua...bila nak ISLAM?

notakaki:harapan nak tengok yang rapuh jadi teguh...yang jatuh jadi kukuh...yang runtuh jadi utuh!


cukup ALLAH bagiku~

5 comments:

syu rahman said...

nak Islam sekarang!!!!

Melaka mariiiii :DDDD

khaleeftunggal said...

melaka bandaraya bersejarah hitam!
hik hik hik~

Anak Pendang Sekeluarga said...

Saya memerlukan komentar dan pandangan berkaitan dengan artikel baru yang saya tulis di blog saya.Mungkin saudari mempunyai pandangan dan komentar yang berbeza dengan saya dan diharapkan sama2 kita berkongsi pandangan dan komentar itu kearah kebaikan.Sekian terima kasih.

insan92 said...

islam datang dalam keadaan ganjil/pelik dan berakhir dengan keganjilan..makan beruntunglah orang2 yang ganjil....

Wafi said...

“Ahlul kitab (Yahudi dan Nasrani) dalam masalah agamanya terbagi menjadi 72 golongan dan dari umat ini (Islam) akan terbagi menjadi 73 golongan, seluruhnya masuk neraka, satu golongan yang akan masuk surga, mereka itu Al-Jamaa’ah, Al-Jamaa’ah. Dan akan ada dari umatku yang mengikuti hawa nasfsunya seperti anjing mengikuti tuannya, sampai hawa nafsunya itu tidak menyisakan anggota tubuh, daging, pembuluh darah, maupun tulang kecuali semua mengikuti hawa nafsunya. Wahai orang Arab! Jika kamu tidak bangkit dan mengikuti apa yang dibawa Nabimu…” HR.Musnad Imam Ahmad.

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar