Thursday, January 6, 2011

nak masuk syurga ke?


iman tak dapat d warisi..lallalala~

innahu min sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

baik..ini adalah entry aku yang ke2 tuk tahun 2011(mujur ade nyawa lagi)
walaupun sedikit perasan busy(busy pun sempat je update status berkoyan2 kat fesbuk..haih~)...
aku cuba tuk merepek lagi kali ni..dengan harapn..ade orang nak baca..ada orang nak amek pengajaran..dan dengan harapan utamanya ialah aku orang pertama yang akan terpancung dengan repekan aku kali ni...

kalau aku tanya korang dan tanya diri aku sendiri...antara syurga dan neraka...mana yang korang dan aku akan pilih??
maka dengan humblenya korang akan jawab..

"gile ke punye soklan..mestilah surga...bukan surga cinta..tapi surga ALLAH..aljannah"

kata korang sambil bangga sebab berspeaking Arab dengan aku...lalu aku pun tersengih2 sebab dah tahu pun memang itu jawapan yang akan d terima...
lalu aku tanya balik dekat korang...
"macam mana nak masuk surga eh?"

dan dengan konfiden yang teramat sangat sambil mengerut2 kan kening hingga menampakkan muscle2 dan juga urat yang selama ini tersembunyi..korang pun jawab...
"gile ke punya soklan...nak masuk surga kenalah buat apa yang ALLAH suruh...tinggal apa yang ALLAH larang.."

dan aku pun sekali lagi tersengih bangga sebab rupanya korang maseh lagi tahu cara2 nak masuk surga..ingatkan dah lupa...lalu aku pun beredar dari situ sebab ada urusan yang harus d uruskan...(well..aku kan busy..)

sambil aku berjalan2 tu aku pun terbayang2 kat benak kepala aku..sebab jawapan yang korang bagi kat aku tu terlampau general atau bahasa mudah dan ringkas yang boleh d pahami seluruh lapisan masyarakat...jawapan yang korang bagi tu terlampau umum...

buat apa yang ALLAH suruh..tinggal apa yang ALLAH larang..semudah itu je ke? tapi mudah ke nak buat apa yang ALLAH suruh tu...
kalau rukun yang lima tu pun kadang2 tak terbuat...kadang2 sengaja tinggal...kadang2 buat tak tahu...buat tak nampak...apatah lagi nak d tambah dengan perkara2 lain...

oh! jap2...tahu ke rukun yang lima tu? ke lupa? buat2 lupa? pura2 lupa? atau sengaja lupa? haa..takpe2..meh aku beritahu..rukun yang lima tu yang kita dok buat sepanjang tahun la...
  • syahadah
  • solat
  • puasa
  • zakat(yang mampu dan cukup syarat jugak)
  • haji(bagi yang mampu...^^,)

erk..tapi kalau perkara2 asas yang ALLAH suruh ni pun kita liat nak buat...lewatkan solat...tinggalkan solat...pura2 dah solat tapi sebenarnya belum solat lagi...
dan kalau puasa pun tak pernah cukup...(tanpa uzur) lambat ganti puasa...puasa perut tapi tak puasa mata...tak puasa telinga..tak puasa mulut...dan tak puasa nafsu syahwat..oh!
dan kalau dah mampu bayar zakat pun..maseh tak bayar...mak bapak jugak yang nak kena bayar...
dan kalau dah bergelar Datuk..TanSeri...Datin...atau senang cerita yang dah bertimbun2 harta pun maseh tak mampu nak beli tiket flight nak g haji...
dan kalau semua2 perkara asas yang lima ni pun tak mampu nak buat...maseh lagi tak tahu malu dan tetap angkat tangan untuk masuk surga ALLAH....
hmm...memang h***** la kan...

lalu korang pun bagi alasan yang dah basi...
"aku manusia biasa..tidak sempurna...selalu terlupa lalai dan leka"

hah! lepas tu terus berlalu pergi sambil perasan diri dah cukup beriman..lalu cepat2 menuju ke Jusco sebab ada cerita baru keluar kat panggung...tapi...tetap dalam hati bercita2 nak masuk surga....teruskanlah dengan cita2 tu....ataupun aku akan cakap...teruskanlah dengan angan2 nak masuk surga tu...

**da masuk part korus da ni...
semua pun tahu...surga ALLAH tu mahal...aku ulang sekali lagi ye...surga ALLAH tu mahal...! dan perlukan modal yang sangat tinggi tuk masuk dalam surga tu...tapi kalau solat pun tinggal..wuduk pun malas nak renew...puasa wajib pun lambat ganti...bajet macam nyawa ni panjang lagi...tutup aurat pun sekejap tutup sekejap tak...tapi maseh ade hati nak masuk surga??
atau aku patut ubah...erm..
maseh ade hati lagi berangan masuk surga??

angan2 mat jenin je la yang tinggal...sebab ramai d antara kita yang berpikir macam ni..
"eh kau ni..dah pandai cakap pasal agama? sejak bile jadi ustaz/ustazah ni...ngeee~"

amboi2...dah nama pun Islam...salah ke cakap pasal agama sendiri...malu ke nak cakap pasal agama sendiri...bukan golongan ustaz/ustazah tu je nak masuk surga...kite semua nak masuk surga...(sambil jari menunjukkan ke arah korang2 yang angkat tangan tadi)
bukan alim ulama je nak masuk surga...jadi salah ke nak cakap pasal agama sendiri...

"salah ke nak promote agama sendiri...kalau nak cakap pasal agama sendiri pun dah rasa malu..dah rasa segan...tapi maseh bercita2 nak masuk surga Tuhan....jangan sampai cita2 tu bertukar jadi angan2.."

sebab tadi kata nak masuk surga..so kenalah buat apa yang ALLAH suruh...buat apa yang Nabi suruh...dan sebab surga ALLAH tu mahal la kita kena berusaha keras tuk masuk dalam surga tu...tak kan cukup dengan rukun yang lima yang kita sendiri liat nak buat..dan kadang2 memang tak buat langsung...kenalah buat berdouble2 work tuk masuk surga ALLAH...

kalau solat pun lewat..subuh pun lambat buat...tutup aurat pun tak berapa nak sempurna...mengumpat orang tak hengat...sangka buruk suka hati...tapi maseh bercita2 nak masuk surga dengan ALLAH dengan sikap yang huduh macam tu...berangan jelah ye kalau gitu...

samalah dengan nak lulus professional exam...pandai je buat study grup..rajin je stay up..minum nescafe berteguk2...fokus waktu lecture...sebab nak lulus n nak masuk clinical year...
dan nak masuk surga ALLAH yang mahal tu pun kenalah rajin jugak kan...kalau kita rajin stay up sebab nak study..rajin2 lah jugak stay up tuk mintak pengampunan diri...

jangan terlalu bergantung harap dengan solat kita yang kita tak tahu pun d terima atau tak...yang penuh cacat cela...yang kadang2 tak khusyuk...yang kadang2 lewat...maka oleh itu,tambahlah dengan amalan2 sunat tuk tampung amalan wajib tu...

kata nak masuk surga ALLAH yang mahal tu..so macam aku cakap tadi..kena lah usaha lebih...demi redha ALLAH...kenalah usaha supaya apa yang kita buat tu dapat redha ALLAH...dan tak dapat murka ALLAH...kenalah usaha supaya perkara yang kita lakukan setiap hari tu d terima sebagai ibadah...cantiknya Islam ni sampai tidur pun d kira sebagai ibadah...
(jangan dok gatai nak tido dalam lecture ha..tertidur takpe..haih~

kalau rasa diri tu teruk...rasa diri tu buruk...penuh dosa...penuh hina...tak sesempurna mana...banyak cacat cela...ibadah pun compang camping...mulut pun cam l******....tutup aurat pun kadang2...tapi maseh ada hati nak masuk surga ALLAH yang mahal tu...baik kena periksa diri balek skema jawapan korang tu...

bukan aku suruh korang bercita2 masuk neraka pulak...tak2...jangan salah paham ok..bukan itu maksud aku...cuma aku nak korang dan kita semua ni pikir dengan penuh sifat kematangan yang sengaja d sembunyikan dalam diri tu...
'andai ALLAH tarik nyawa aku sekarang ni..adakah surga ALLAH yang mahal tu destinasi terakhir aku d akhirat nanti'?

sebab...manusia ni pandai..nak itu ini..mintak dengan ALLAH macam2...mintak ikut nafsu...ikut kepala lutut sendiri...tapi tetap malas nak buat apa yang ALLAH suruh...nak buat yang ALLAH suruh pun malas..ni kan pulan nak tinggalkan perkara yang ALLAH larang...perkara yang nafsu suka buat..lagilah payah..betul tak?

lalu,bila apa yang d hajatkan tak d kurnia Tuhan...maka mengamuklah korang macam the hulk..sebab tak dapat apa yang d mintak...lepas tu..sukahati cakap ALLAH tak adil sebab tak bagi apa yang korang nak....kata ALLAH tak buat kerja sebab tak bagi apa yang korang mintak
(naudzubillah)

hamoi2....kerja ALLAH tu biar Dia yang uruskan..tak payah nak sebuk2...tu...yang kerja kita sebagai hamba tu..dah terbuat ke belum?? kerja kita sebagai pewaris Nabi...dah buat ke belum?? kerja kita tuk sentiasa menjaga hubungan baik sesama makhluk...dah buat ke belum??
kalau urusan kita sendiri pun maseh tak terlaksana...tapi tetap tak tahu malu nak merungut itu ini...selamat jalan romeo lah aku ucapkan...~

harapan nak masuk surga ALLAH yang mahal tu boleh la d jadikan sebagai angan2 saje...kalau maseh malas nak usaha ke arah surga ALLAH...dengan harapan umur maseh panjang tuk berubah ke arah yang lebih baik...

nak masuk surga bukan semudah kata...bukan seindah bicara...kerja Islam harus terlaksana...sunnah Baginda perlu d pelihara...kerana kita semua PEWARIS baginda...tuk tegakkan kalimah syahadah d bumi yang nyata...

notakaki:jangan malu nak cakap pasal Islam..kerna kitalah duta2 Islam...Islam bukan hakmilik ustaz ustazah alim dan ulama...tapi milik kita semua yang bergelar ISLAM!


cukup ALLAH bagiku~

9 comments:

Anonymous said...

ramai yang pandai cakap tapi tak pandai buat...aku pun sama macam dorang semua...

ramai yang pandai umpat tapi tak pandai nasihat...aku pun sama macam dorang semua...

ramai yang perasan hebat...tapi tak tau diri sebenar penuh cacat...aku pun sama macaam dorang semua..

masuk syurga dengan redha dan rahmat ALLAH,kenalah usaha tuk tegakkan agama ALLAH...jangan serah bulat2 pada golongan yang ada agama je..kitakan berkongsi agama yang sama...bantulah satu sama lain demi agama yang tercinta ni.

puspa said...

kenapa bila kita nak berubah, pkai tudung labuh sket, baju besar je, orang ckp "mcm ustazah pulak kau ni"... bila sbnrnya bnda ni wajib dan kita nak berubah tapi orang lain suka memperkecilkan usaha kita.. soalan aku, mcm mana nak kuatkan diri dengan percaya yg kita boleh berubah dan jadi baik jugak..?

khaleeftunggal said...

cik anonym:
betul2..setuju dengan anda..kita semua sama je...pangkat yang kita kejar tu kekal kat dunia je..pangkat akhirat yang kita malas nak kejar tulah yang kekal sebenarnya..

puspa:
ow awak...hehe~
alhamdulillah la kalau ada rase nak berubah walaupun dah usia 20tahun...

takpe..selagi nyawa d kandung badan,pintu utk berubah sendtiasa terbukak dengan luas..

berkaitan soklan tu..
"mcm mana nak kuatkan diri dengan percaya yg kita boleh berubah dan jadi baik jugak..?"
secara ringkas yang boleh d jawab d sini adalah..

kite tahu dan yakin,kalau nak buat benda baik ni ALLAH wajib tolong..walau susah walau payah walau kadang2 tergugah..tetap kena yakin ALLAH wajib tolong..

dan bila kita ALLAH,kita ada segala2 nya...

nak percaya diri kita boleh jadi baik macam orang lain..kita kena yakin dan tahu bahwa setiap manusia y d cipta ALLAH ni mempunyai fitrah y sama..sukakan benda2 baik..
cuma kdg2 jahat tu sebab wujudnya nafsu dan setan..

hm,pendek cerita..nak berubah jadi baik adalah amalan mulai lagi berpahala..so,konfem2 lah ALLAH akan tolong kita kan...

dan kalau nak jadi baik macam orang lain..kena percaya yang fitrah manusia ni memang sedia baik dah..sebab ALLAH yang ciptakan kita macam tu..

"ALLAH itu baik..dan setiap ciptaanya akan terselit 1001 kebaikan tersurat mahupun tersirat"

wallahualam^^,

Anonymous said...

salam...
iniSaya^^
sy pun selalu mcm tu...selalu ckp kt diri nk berubah, tp bila nk buat mmg susah..contohnyer, kalau time nk buat baik...mmg da tau diri ni byk dosa n plan nk buat baik. tp bila smpai saat nk buat menda tu, tgn rasa berat jer..pastu kepala duk bgi mcm2 alasan supaya xbuat...mcm mana ni?
sy mmg klau bleh nk berubah..sy takut ALLAH da hitamkn hati sy..sy pun nk masuk syurga...sy nk ty kwan2 tp malu...sy rasa mcm dlm byk2 kwn2 sy, sy yg paling teruk.sy selalu fikir mcm tu..
sy bru jer jd pembaca blog ni sebenarnya tp sy rsa apa yg saudari tulis ni agak sesuai utk sy...semoga sy masih diberi kekuatan untuk berubah, betul2 ke jln ALLAH sekurang2nya dri segi hati...
thanks for sharing^^
may ALLAH bless us
wassalam

khaleeftunggal said...

salam..
inisaya:
pertama timekaseh sebab sudi bace belog hina dina ni..dan maafla sebab sy pun bukan alim ulama ustaz ustazah nak share ilmu peh2...ilmu biasa2 je yang sy share kat sini...
^^,

n tahniah dan alhamdulillah sebab ada usaha nak jadi baik...

oh..psal masalah yg sedari hadapi tu..semua org pun hadapi masalh same..

kena ingat dua perkara..kalau nak berubah jadi baik..ALLAH akan tolong kita..cepat or lambat ALLAH wajib tolong kita sebab memang itu kerja ALLAH..tolong hamba2Nya kembali kepadaNya

yang ke2..kalau nak berubah..kite kena ada keinginan dan jugak pengorbanan..

baik..bg kes sedari..alhamdulillah dah ada keinginan tuk berubah..bagus..^^,

nak kena tambahkan lg dengan pengorbanan tuk berubah...nak jadi baik..kena korban rasa malu..rasa malu nak tanya kwn2..rasa malu nk jumpa ustaz..rasa malu nk g majlis2 ilmu..
n byk lagi kena korbankan termasuklah nafsu..

dan kna igt..kne selalu istiqamah dan yakin pada ALLAH dgn pertolonganNya..

Insyallah if ade pape bole emel sy
nurawar@yahoo.com

boleh jadi rakan maya lah kite..ngee~
^^,

Anonymous said...

iniSaya...
@khaleeftunggal
yer..time kasih...sy tgh bertarung ngn nafsu sy yg jht ni utk mengubah diri...
insyaALLAH, ALLAH akn tlg sy...time kasih...
nnti kakau ad pape sy emel, ok^^
thanks sbb sudi nk dgr^^

shazliza said...

awk..ade ayt awk yg sy suke sgt..blh ke kalo one day sy copy ayt awk 2 n letak kt blog sy????

khaleeftunggal said...

inisaya:
Alhamdulillah...kite semua berjihad lawan nafsu..biar susah biar payah..namun kite kne istiqamah..dan ALLAH sentiasa dgn mereke2 yang sabar..

shazliza:
sile2..belog sy bebas hakcipta terpelihara..
muge ALLAH berkati sedari..
Insyallah

asrulhadi said...

mashaAllah! mantap(^_^)
betul kate anda. Agama bukan milik ustaz ustazah, alim alimah, mufti dan qadhi..tpi ia milik semua..semua org perlukan sampaikan agama..semua kena cakap hal2 agama. semua kena buat da'wah. sebab semua nak masuk syurga. kalau ustaz ustazah je buleh cakap agama, diorang je la buleh masuk syurga..nice post mashaAllah.keep it up!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar