Thursday, March 18, 2010

salah siapa?


boys likes girls atau girls likes boys?

innahu minsulaimaanawainnahu bismillahirrahmanirrahim..

tuk pengetahuan semua aku dah delete entry aku sebelum ni kerna d rasakan tidak bermanfaat dan hanya mengarut semata2..so untuk mengelakkan korang buang masa membaca perkara yang tak patut,cepat2 aku delete entry tersebut..dan sedarlah masa kita tak banyak untuk d bazirkan dengan perkara2 yang tak patut..(seperti mengupdate belog?)

hari ini aku menggeleng kepala melihat umat Islam,saudara seagama aku yang kian hanyut..dan gelengan aku bertambah darjahnya bila aku sendiri yang sengaja biarkan diri aku hanyut d bawa arus dunia yang suka menipu seluruh isinya ni...(astahgfirullah)
dan aku hanya mampu menggeleng bila tidak mampu mencegah mungkar d depan mata dengan kuasa dan juga tangan..hanya mampu dengan hati saje..sungguh iman aku masih lemah!

melihat keadaan umat Islam yang parah ni kadang2 buat aku terpikir,macam manalah umat yang dengan kualiti sebegini nak menghadapi fitnah dajal d akhir zaman kelak..benralah umat Islam itu hanya seperti buih2 d tepian pantai..(rujuk hadis)

yang buat aku lebih berbulu d mata dan juga d hati bila orang dan insan yang d harapkan dapat membantu umat yang sakit ni turut sama biarkan diri sendiri sakit..sedarlah Islam kekurangan darah2 muda dalam melakukan kerja dakwah..usah hanya mengharapkan ustaz ustazah alim ulama dalam melakukan sunnah Nabi ni..kita umat Islam seluruhnya harus melakukan itu..

paling2 tidak dengan tunjuk akhlak yang baik,percakapan yang bermanfaat serta peribadi yang sopan..itu sudah memadai..(ok,,aku tak termasuk dalam golongn ini)
tapi aku sedang berusaha ke arah itu...dan aku memang perasan bagus kononnya akulah yang paling baik d kalangan semua..aku memang hampeh kadang2..dan kehampehan aku tu buat aku menggeleng sendiri dengan karenah aku yang tahpape ni...maka sedarkanlah aku dari terus lentok dalam kancah dosa ni..

dan paling aku berbulu d mata dan juga d hati dengan ketiadaan lagi sikap malu dan segan dari mereka yang bergelar wanita..ow,aku masih ingat dialog aku beberapa minggu lepas dengan seorang ikhwan..
'perkara yang semakin hilang d akhir zaman ialah perasaan malu seorang wanita'

zuuupppppp~ aku tersenyum sendiri..tak menafikan pun kate2 beliau..memang betul itu realiti dunia sekarang..bila terlampau bebas hingga terbabas..kata2 ikhwan tu terkena batang hidung aku jugak yang gagal dalam menjaga akhlak sendiri dan akhlak sahabat2 yang lain..dan aku mengaku aku gagal!

realiti hidup sekarang bila bebas bergaul antara lelaki dan perempuan..konon atas tiket 'kawan'..aku dah pernah ulas pasal ikhtilat sebelum ni..pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang melampau..(aku juge kdg2 melampaui batas..ampunkan aku ya ALLAH)

aku bukan nak kondem mereka apatah lagi memerli mereka..tapi aku mahu nasihat diri aku dan juga nasihat mereka yang lain..hadirnya Islam 1431 tahun lampau telah berjaya memartabatkan maruah wanita agar tidak lagi d injak dan d pijak...namun masih terdapat segolongan besar daripada kita yang sengaja menuruntarafkan darjat yang ALLAH dah beri pada golongan wanita ni..

aku tahu aku bukan contoh yang terbaik tuk d ikuti kerana aku juga masih jahil dan hanya perasan bagus saje..aku juga mengaku dulu aku jahil dari segi praktikal walaupun kaya dari segi teori..hampeh kan aku? dan hampeh jugalah pada sesiapa yang hanya ISLAM dari segi teori namun praktikalnya hancusss...

bila soal ni d kemukakan maka banyak lah suara2 sumbang yang menyalahkan satu sama lain..si lelaki kate..
'kalau bukan perempuan yang tergedik2 kat kitorang,kitorang tak layan punye..'
dan si wanita pulak berkate..
'lelaki yang tergedik2..kang kalau tak layan..kate sombong pulak..'
dan aku pulak kate..
'can you two just shut up!!!'

ok..aku saje tambahkan dialog aku tuk nampak lebih dramatis...boleh tak berhentikan salah kan sesama sendiri kerna ini tanggungjawab masing2 dan masing2 kena sedar ok!
inilah yang aku tengok kt dalam tv3 tadi..cerita ADUAN RAKYAT..kes tanah perkuburan Islam yang d biarkan terbiar hingga lalang dan semak memenuhi ruang udara..AJK Surau kate itu tanggungjawab MPS..dan MPS pula kate sebaliknya..akhirnya korang pun bertikam lidah depan wartawan Karam Sigh Walia kat tanah perkuburan tu..ow..amat memalukan sungguh!
bila si Nazir Surau tu melenting dan berlalu pergi..dan aku akui aku kecewa bila seseorang yang berilmu boleh bergaduh dan bertikam lidah d kawsan kubur dan d hadapan non-muslim..

kalau mereka yang begini pun menunjukkan akhlak yang sebegini taraf..bagaimana pula kita yang begitu..lagi teruk mungkin akhlak kita..

ok.berbalik pada topik asal..aku menulis berdasarkan pengalaman aku dan testimoni yang aku buat..wah3..hebatkan aku..menilai balik diri aku yang hanyut dulu dan kini sedang berusaha tuk selamat dari terus hanyut..ok..dengar kisah dan testimoni yang aku buat ni..
tapi sebelum tu aku tidak berpihak pada mana2 pihak..baik Hawa mahupun Adam..aku bersikap neutral dalam kes ni..dan kalau ada yang tak puas hati,janganlah d simbah cat merah pade belog aku ni..tapi tegurlah aku dengan cara Nabi yang berhikmah..(aku masih berusaha tuk buat sunnah Nabi)

dulu sewaktu aku biarkan diri aku hanyut dengan dunia yang menipu ni..aku layan je lelaki atas dasar kawan..walau aku takdelah tergedik2 dengan lelaki tapi jahilnya aku bila bergurau2 dan berburak kosong dengan lelaki..(jahil kan aku)
dan dorang pun layanlah..sama2 melayan karenah masing2..bergurau senda..bergelak ketawa macam dunia ni ana yang punya..(ok tak lawak!)

tapi bila aku dah sedar..kononnya..aku pun mula jauhkan diri dan lebih menjaga diri serta maruah yang ada..kurang bercampur dengan makhluk yang bernama lelaki ni melainkan atas dasar kerja..

dan alhamdulillah..mereka yang dulunya tak segan nak berborak..tak segan nak bergurau..bila melihat aku yang kononnya dah berubah jadi baik ni..jadi segan nak berburak..jadi segan nak berbual..haa...see..see..bertepuk sebelah tangan tak kan berbunyik kan..benda tak kan jadik kalau masing2 tak melayan karenah masing2..

dan apa yang aku tengok..bila aku dah kurang bercampur dan berlagak baik..si lelaki2 ni pulak dok sibuk tak menjaga ikhtilat dengan wanita yang lain..dan wanita2 ni pun sibuk melayan atas dasar kawan..hampeh betul!

wahai perempuan2 sekalian..dengarlah aku nak berkate ni..lelaki tak akan pergi kat korang kalau korang tak melayan ok! dan kalau korang tak layan lelaki,dorang pun akan segan tuk datang berburak dan bergurau dengan korang ok! dan kalau korang tak layan lelaki sekalipun korang tak akan rugi bahkan korang untung!

sebab korang berjaya menajuhkan diri korang dari menjadi fitnah terbesar bagi kaum Adam..janganlah kita ni jadi penyebab dorang tuk masuk neraka..dan percayalah cakap aku..yang lelaki akan segan tuk berburak dan bergurau dengan korang kalau korang tak layan dorang..oleh itu berhenti salahkan sesama sendiri!

dan pada lelaki..anda perlu menjaga wanita yang ada dan bukan sebaliknya..tanggungjawab itu terletak d bahu anda wahai lelaki yang ada..dan korang pun takyah layan karenah perempuan yang menggedik kat korang..tapi tegurlah dengan bijaksana dan bukan memerli..itu bukan caranya..

setakat perli tu hanya akan menambah luka d hati kaum Hawa je..dan janganlah korang perasan korang dak berdakwah pada kaum Hawa kalau hanya setakat memerli dan mentertawakan mereka..serius benda ni berlaku dalam real life..dan aku memang cukup tak suke..bila kononnya nak beri nasihat tapi nada mengutuk..dan ada yang sampai mentertawakan kaum Hawa tu sendiri..ow..ini bukan caranya..sungguh bukan caranya..

kaum Adam perlu menjaga kaum Hawa..nasihatlah dengan penuh hikmah..bukan mengutuk..memerli apatah lagi mentertawakan sekalian yang ada,sekaligus menjatuhkan maruah kaum Hawa yang serapuh tulang rusuk..kaum Adam harus lebih kuat dalam menjaga pandangan kerna itu tanggungjawab anda..(adakah aku buyest dalam memberikan statement?)

dan ingin aku ingatkan..bertepuk sebelah tangan tak kan berbunyik..usah menyalahkan sesama sendiri tapi diri sendiri entah ke mana..dan bagi mereka yang ada ilmu,jangan sia2 kan ilmu tersebut..bukan semua orang berkesempatan tuk punya ilmu seperti anda..
ingatan tuk diri aku yang selalu terlupa dan leka..hampeh sungguh aku!

sama2 kita menjaga diri..maruah dan juga jati diri..wallahualam~

notakaki:ow aku tolong promotekan belog nasyid adek aku..NURANI..sila klik sini..hehe~

cukup ALLAH bagiku~

4 comments:

hambaNya said...

salam

just nk kongsi ayat2 cinta direct dr Allah

"lelaki(suami) itu plindng bg perempuan (isteri) kerana Allah melebihkn sbhagian mereka (llaki) atas sebahagian yg lain (perempuan), dan kerana mreka (llaki) telah memberikan nafkah dan hartanya..." [4:34]

dan mungkin satu kata2 yg ana x tahu dari siapa ada kata;
seorang wanita itu x akan mencapai tahap kesolehannya selagi bibirnya meniti nama lelaki, dan namanya meniti di bibir lelaki.

dan

wanita solehah itu tidak melihat(lelaki) dan dilihat(lelaki).

sama2 doa moga diri x mjadi fitnah buat mereka.

Ya Allah,mohon dijauhkan segala bayang mereka di hati kami, dan bayang kami di hati kami...amin

wallahualam

Anonymous said...

betul3..sgt setuju bila d katekan lelaki itu adelah pelindung wanita..tp zaman sekarang susah nk carik pelindung tu..so kne lindungi diri sendirik..hehe..

insyallah..same2 kite menjage dan bukan same2 kite melayan..

dan psal kate2 yg di kongsikan tu pun pernah dengar gak..nanti try carik sumbernye..

Anonymous said...

salam...

dari dlu ak xphm...
nak tanye...

sape dia yg dari sulaiman n sape die yang drpd nama Allah yg pemurah penyayang??

khaleeftunggal said...

lame xbukak belog sndri sbb aku perasan sibuk dgn hal dunie..

pade soklan cik anonym tu..ayat tu sbanye ayat dlm surah an-naml..
ayat tu ayt pertama yg nabi sulaiman tulis waktu kirim surat kat ratu balqis..

ritu dngar ceramah ayat tu leh juge d jadikan ayat pengikat kasih sesama insan..d gunekan tuk tujuan bek k..

so,mksudnnye kt sni..tym nabi sulaiman tulis surat tu nk memperkenalkan bhwe surat itu datang dari baginda dan merupakan juga wahyu yang Tuhan kurniakan pada baginda..

maka,waktu sang ratu balqis bace surat tu n terlihat nama ALLAH maka dia pn tertanya2 siapakah ALLAH yang Maha Pengasih dan Pemrah tersebut..

erk..aku da de cite psal ayat tu dlm salah satu post aku..tp xigt tajuk..mybe leh rujuk balik eh..

timekaseh..

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar