Saturday, September 25, 2010

raya ibadat atau raya adat?



adat atau ibadat?


innahu minsulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

ok! baru sekarang ade kesempatan tuk aku tulis ape yang aku nak tulis dalam belog aku ni....maka aku rasa tak terlambat lagi kalau nak ucapkan selamat hari raya kepada korang yang tengah baca karutan repekan dan coretan aku ni....

uh..sebenarnya sekarang ni aku dalam modul sukahatiakunakbuatapa...sebab dalam modul ni langsung takade jadual kelas yang sangat pack seperti modul2 yg lepas...haaa..sila jangan jeles ok wahai umat2 sekalian...tapi masih tetap jugak akan busy dengan urusan research yang harus d buat dan d selesaikan dalam modul kali ni....(tp tetap masih perasaan ada banyak masa)

tapi d sebabkan aku ada dalam modul sukahtiakunakbuatapa
jadi aku pun berbuatlah dengan sesuka hati..hampehkan aku ni....ok..straigth pada tajuk asal..
sebenarnya aku nak berkongsi kasih sayang...eh2...tak2...aku nak berkongsi cerita yang aku dapat pada waktu 1Syawal hari tu....ceritanya ringkas je...

sewaktu d petang hari raya 1Syawal...aku telah d hidangkan dengan rancangan islamik lagi berinovatif serta sensasi d abad ini....cerita Al-Kuliyyah dok ade kat TV...so dengan alim2 kucen aku pun dok tengok2 jugaklah kan...walaupun time tu aku d rumah saudara seislamku...

tajuk forum petang tu menarik..berkaitan raya..mestilah kan...wajibla tuk berkaitan dengan raya sebab hari tu hari raya yang mulia...jadi..aku pun dok dengan asyik sekali menelaah TV tersebut seolah2 aku berada d rumah aku sendiri...

tapi slot petang tu cam lain sikit..sebab apa..hanya para penonton je yang bertanyakan soalan direct kepada ahli panel...dan satu soklan yang menarik perhatian aku yang dok pura2 khusyuk depan TV tengok program tersebut....soklan tu berbunyik camni...dengar leklok eh....

"ehem...ustaz2..saya ada satu soklan..bagaimana kalau sesorang tu menyambut hari raya dengan berlebih2...padahal puasa taklah cukup..tadarus tak buat..tarawikh pun ponteng...tapi bila time raye...beliaulah yang paling sakan beraya..adeh..."

***dialog tersebut telah d ubah suai ikut sukahati aku sebab aku kurang igt dialog sebenar tapi tetap maksud tidak berubah ok!

haaa...tu dia soklan yang cam menarik bagi aku sebab memang banyak pun umat manusia yang macam ni...termasuklah korang2 yang sedang baca belog aku ni dan jugak aku sendiri...(sob sob sob)
al maklumlah...memang berlambak orang2 yang seperti d describekan d atas...tarawikh malas...tadarus malas...puasa pun tak lepas...qiam tak buat...ngumpat sana sini...mata dok cuci selalu...eh2..aku da melebih2 pulak aku rasa ni...

jadi dengan tekun dan buakn d buat2 tekun...aku pun sabar menunggu jawapn ustaz tersebut yang mana aku pun sebenarnya dah lupa nama beliau...jadi ustaz tu dengan cool dan penuh macho menjawab lebih kurang ginilah....

"hmm...kalau orang2 yang macam ni kena check balek...adekah mereka ini merayakan hari raya sebagai ibadat ataupun sebagai adat...sebab seperti yang kita tahu...Hari Raya 'Eidul Fitri adalah merupakan perayaan ugama kita...dan bila merupakan perayaan ugama kita maka ia seharusnya menjadi satu ibadat buat kita....dan bukan adat...tapi kita boleh lihat fenomena umat sekarang yang berlebih lebihan dalam meraikan hari raya ini...."

so..aku macam sentap sikit mungkin sebab aku pun terasa dengan cakap2 ustaz tu...tapi ada sambungan lagi tau..camni bunyik dia...

"ehem2...dan tuk golongan2 yang macam ni...mereka merayakan perayaan ini cukup hanya sekadar adat...bila mana tarawikh pun ponteng..tadarus pun tak buat...d mana kemanisan berhari raya tersebut yang sepatutnya d jelmakan dengan ibadah2 yang telah kita lakukan...
maka sia2 lah raya mereka tersebut..walaupun semeriah mana pun raiaannya..tapi tiada berkat dan rahmat dari Tuhan...kegembiraan menyambut Syawal hanya sementara saje dan tidak kekal"

erk..lebih kurang gtulah jawapn ustaz tersebut yang masih aku ingat sikit2...maka aku pun dok pikir2 balek raya yang sedang aku raikan ni sama ada ibadat atau adat semata2...argh!!!! tibe pulak aku rase geram bile terfikir umat manusia yang menyambut raya bagai nak gila tapi tarawikh pun liat nak buat...aku rasa geram!!

hahaha...tapi itulah..kebenaran memang pahit pun kan...aku pun mungkin termasuk dalam golongan tersebut..golongan yang sambut raya macam dialah satu2 insan yang puasa penuh...tarawikh penuh tak tinggal..khatam 1 Quran...qiam sebulan wajib buat...tapi yang sebenarnya HAMPEH! semata2...

umat zaman ni kena ubah balik cara sambut raya yang betul..bukan dengan ngadap TV tengok rancangan hiburan nyanyian gelakan seraman fileman dan yang sewaktu dengannya....tapi dengan hidupkan balik sunnah Nabi...pergi berziarah raya d rumah sahabat2 saudara2 mara2...dan pergi berziarah tu kenalah dengan tujuan yang baik..bukan tuk ziarah rumah buayefwen dan juga gelifwen korang...haaa...amek kesempatan pulak eh..

jadikan sambutan tu penuh sederhana dan rasa syukur sebab panjang umur dapat abeskan puasa Ramadhan..(kalau habes la kan..)
dan dengan cakap kosong baca2 saje serta hanya taip kat belog ni tak kan jalan dan terjadi pe yang kita mahukan tuk umat ni...
harus bergerak biar sedikit lama2 jadi bukit...
biar lambat asal berkat..dari cepat tapi mudah karat!

notakaki:teringat iklan raya tv3 yang paling hebat d abad ini hingga d tarik balik penyiarannya...bagus! inilah jadi bila agama d jadikan bahan sendaan


cukup ALLAH bagiku~

No comments:

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar