Saturday, September 3, 2011

DOCTOR wannabe?


(poyo saje)

innahumin sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

setelah berkurun lamanye aku tak update belog usang aku ni..Alhmdulillah..turun wahyu dari langit tuk aku berkongsi cerita kali....(melampau ok..ilham suda~)
tapi tolong jangan harapkan perkongsian yang bombastik ala2 sarkastik gitu dari aku..sebab ini hanya penulisan yang bodoh2 alang d saat aku malas nak membuka buku tuk sambung study..erk~

ok..back to the story..Alhamdulillah..walau banyak je dosa aku selama aku cecah umur akil baligh ni aku tetap boleh bernafas sehingga lah 5 Syawal ni...syukur ya ALLAH..^^
dan Alhamdulillah jugak..sepanjang tiada apa2 update ni..hidup aku berjalan seperti biasa..mungkin kadang2 ada luar biasa..dan mungkin kadang2 ada suam2 kuku jugak...

dan! Alhamdulillah sekali lagi..aku berjaya melangkah ke clinical year as a medical student..walau bukanlah secemerlang sahabat2 yang lain..namun syukur tu WAJIB aku panjatkan...akhirnya sekarang dah nak final exam dah ni...ALLAHU ROBBI... (tym exam nak pulak update belog..gatal)
-k,sekian update tentang hidup-

sekali lagi back to the real story...melihatkan kebanjiran pelajar2 medic kat Malaysia ni..termasuklah kat kolej UniKL-RCMP yang kecik molek ni..buat aku terfikir..cukup ke menimba ilmu selama 5 tahun tuk melahirkan seorang doktor yang betul2 berkualiti...lebih2 lagi tuk lahirkan doktor muslim Islam yang se'gah' doktor2 muslim kat luar sana yang mana kau kau dan kita semua tahu memang ciput sangat jumlahnya...ALLAH~

aku bukan apa..sebab aku ni suka perasan aku ni bagus...so aku pun dengan tak malunya muhasabah diri balek..cek diri aku ni balek..dah hampir 3tahun belajar ilmu kedoktoran tapi...ciri2 doktor yang muslim yang berjaya yang berkualiti maseh jauuuuuuuuhhh lagi tuk aku gapai...ini serius..(nada wonderpet!)

erk...bukan nak kate aku soranglahkan..(padehal memang aku pun),rata2 sahabat se'batch' aku kat sini..bila dah masuk clicical year ni...peh..tocang naik kot! erk.. yang dulunya jurus..baik..pijak semut tak mati..tapi bila konon dah jadi abang besar ni (besar sgt la clinical year punye taraf)
perangai itu selupa tadak mau sekola punya olang woooo~
dan ini..dengan rajinnya aku listkan perangai bajet 'abang besar' budak2 medik yang kononnya dah hebat sangat bila dah masuk clinical year ni...

  1. lecture pagi ke petang ke tak pernah datang,kalo datang bila dapat hidayah Tuhan je...tapi attendance full! (mumtaz ya sheikh)
  2. datang belajar hanya tuk bedside je..takde bedside jangan harap nak nampak batang kaki kat kolej..
  3. kalau datang lecture pun..datang lewat..pukul 9++..padehal kelas pukul8..mungkin dia terlampau asyik qiamulibadah malam tadi..who knows..
  4. dan yang paling aku berbulu bila datang lecture tuk sign..pastu belah macam lecure hall tu Paragon Hotel depan Westpool yang sesuka ati bole check in dan check out...
haaa...inilah dia ciri2 bakal doktor yang Malaysia akan dapat dalam tempoh 2 tahun lagi..yang bakal berkhidmat tuk masyarakat..sumpa aku taknak anta bini jiran aku bersalin kat doktor2 yang macam ni...

'alaaa bro..lek r..name pun student..ponteng kelas itu besa bro..setail2..sap kok lu'
'ko ni kecoh pehal mat..macam la ko tak penah buat kan..bajet ko alim suci murni la eh..'

lek bai...aku bukan nak cakap aku ni suci murni sesuci safi tu..tak..demi Tuhan tak...aku cuma nak bagitahu...kalau macam nilah ciri2 bakal doktor yang kau dah terapkan dalam diri kau...ko bayangkanlah doktor jenis ape yang kau akan jadi dalam masa 2tahun nanti...

5tahun yang ada ni bukan ilmu2 kedoktoran je yang kena penuh d dada..ilmu keinsaniahan pun kena ada...attitude kena 1st class..attire kena 1st class..tapi..kalau setakat jadi medical student baru nak cecah umur 3tahun dah pandai menipu........dalam masa 2tahun lagi mungkin dah pandai merompak mencuri dan sebagainya...

'cop cop..bile aku menipu ni we..cakap bek sikit..haaa..'

maksud aku..ha..dengar bek2 ok! menipu sebab kecik2 dah pandai tipu sign attendance..kalo bukan tuk diri sendiri..tuk orang lain...menipu sebab ari2 datang kelas kol9,padehal kelas kol8..pastu ngadu kat parents penat jadi medical student..busy dengan kelas...menipu lagi sebab kecik2 dah pandai tipu duit rakyat yakni duit MARA..orang bagi suh tanggung belajar..ko buat g joli..g lepak jusco..lepak tesco..dan juga lepak d UO...erk~ tak ke menipu namenye tu...??

'lek bro..cam aku cakap tadi la..name pun student..nakal sikit je tu.alaahh..takyah tacink sangat'


ALLAH...sebab kita maseh student lah kite kena bina sikap yang 'comel lote' sejak awal lagi..tak kan dah kerja baru reti nak datang awal..tak kan bila dah kerja baru reti punch card tuk diri sendiri...tak kan bila dah kerja baru reti korbankan masa tidur tuk jaga patient..tak kan nak buat semua tu bila dah jadi DOKTOR?

tak salah nak nakal waktu belajar..nakal lah..tapi Islam ajar suh besederhana..nak nakal pun kenalah sederhana...ni kalau dah ari2 ponteng kuliah..kalau dah selalu sangat suh kawan tolong signkan attendance...tu bukan nakal namanya..tu KUFUR NIKMAT!

aku pun manusia biasa..student jugak..ada rasa malas nak pergi kuliah..ada hari yang aku ponteng kuliah..itu normal la..as a student punye culture kan...tapi sahabat2 sekalian..sampai bila kita nak jadi students yang ala kadar je ni...

ingat..agama mengajar kita tuk lakukan yang terbaik dalam segala hal...lebih2 lagi menuntut ilmu ni..Sunnah Nabi bai...dan ingat..kita pelajar perubatan Muslim..wajib jadi contoh pada non-muslim d luar sana...dan azam kita adalah tuk jadi DOKTOR MUSLIM yang bukan hanya pada i/c..bukan hanya pada name tag..tapi juga pada peribadi kita...sahsiah diri kita..penampilan diri kita...

cukup2 lah tu hanyut dengan title 'medical student' yang bajet gah sangat tu...tapi dalaman kita hampagas...besar amanah yang ALLAH beri tuk kita pikul bila berdepan dengan masyarakat satu hari nanti...waktu yang berbaki nilah kita nak praktis jadi DOKTOR MUSLIM yang berkualiti..Insyallah...

"Katakan Muhammad! Bekerjalah, akan dilihat oleh Allah hasil kerjamu itu, dan oleh Rasul dan oleh orang yang beriman."(Surah at-Taubah ayat 106)...

pesanan ini tuk semua..tuk aku terutamanya...tuk kau dan kau jugak..masa 5tahun nilah nak bina diri secara total..luar dan dalam..jadikan ia sebagai alat tuk capai matlamat kita..yakni redha ALLAH yang pastinya akan membawa pada syurgaNya..wallhualam..^^


notakaki:lame tak menulis..maaf atas salah silap..selamat ari raye sume..jum..distinction for UMMAH..^^


cukup ALLAH bagiku~

2 comments:

arina ahmad said...

cukup2 lah tu hanyut dengan title 'medical student' yang bajet gah sangat tu...tapi dalaman kita hampagas

P/s: hampagas tu bukan vaccuum ke? hahaha~
well.. study molep2.. semoga gelaran Dr Najwa Hanim ni bukan pada nama sahaja. doaku buatmu yg baik2 saja.
see you later bro

khaleeftunggal said...

hah! ko pn jd student molek2 deh..jgn nakal2..haha..muge kite sume dpt pahale ibadat..^^

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar