Saturday, May 15, 2010

erti syukur?


sekadar gambar hiasan!

innahumin sulaimaanawainnahu bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah...!!!!
ucapan syukur aku yang tak terhingga pada Tuhan Yang Esa kerana meluluskan aku dalam final exam yang lepas...mujur segala dosa dan noda aku tidak menghalang kejayaan tersebut..
dan aku harap kejayaan ni tak kan buat aku makin jauh dari Islam dan tak kan buat aku lalai dari terus melakukan kerja Islam dan tak buat aku lupa tuk lakukan semua ini lillahita'ala..
syukur Ya Rabb..

(dan pada DR Than Than..i will not jump to the tsunami ok! i know u glad to hear dat..haha)

walaupun aku pass dengan cukup2 makan tapi itu semua tu tak penting kerna aku tahu Tuhan itu cukup adil tuk menentukan hasilnya mengikut qada dan qadar...
dan aku pun tahu ada yang lebih berusaha dari aku namun tidak mendapat hasil yang d impikan..
belajar untuk bersyukur walaupun d timpa musibah..kerna itulah yang d ajar oleh Nabi..
yela..dah berusaha sehabis baik..tapi tetap hasil yang kurang memberangsangkan..mestilah hati akan bengkek..bengang..frust..tak puas hati..rasa cam nak hantuk pale kat dinding..cam nak jerit kuat2...nak nanges sepuas hati.....
buatlah apa yang korang nak buat tapi INGAT!
d akhir nanti kembalilah kepada Tuhan Yang Esa....
mengadulah pada Dia Yang Maha Mendengar dan Maha Mengasihi hamba2 Nya...

macam aku cakap..pada yang kurang berjaya...mestilah hati akan bengkek..bengang..frust..tak puas hati..rasa cam nak hantuk pale kat dinding..cam nak jerit kuat2...nak nanges sepuas hati.....
buatlah apa yang korang nak buat tapi INGAT!
d akhir nanti kembalilah kepada Tuhan Yang Esa....
mengadulah pada Dia Yang Maha Mendengar dan Maha Mengasihi hamba2 Nya...

d saat diri kita tersungkur...jangan pernah mudah tuk berundur...ye aku tau...
bercakap menggunakan modal haktuih! sangat senang...maksud aku..sangat2 senang yang teramat senang dan tiada yang senang melainkan yang senang2 belaka...(wah..bahasa malaysia aku dah improve!)
kita berhak untuk berasa kecewa..berasa sengsara..berasa derita dan sewaktu dengannya kerna itulah fitrah manusia ni d ciptakan...
penuh emosi..perasaan..dan..sewaktu dengannya..cewah!

tapi seperti yang aku dah taip d atas tadi dan aku akan copy paste balik hasil taipan aku
mestilah hati akan bengkek..bengang..frust..tak puas hati..rasa cam nak hantuk pale kat dinding..cam nak jerit kuat2...nak nanges sepuas hati.....
buatlah apa yang korang nak buat tapi INGAT!
d akhir nanti kembalilah kepada Tuhan Yang Esa....
mengadulah pada Dia Yang Maha Mendengar dan Maha Mengasihi hamba2 Nya... tu.....

sungguh Tuhan itu Maha Mengetahui apa yang terbaik tuk hambaNya...
dan dalam kes aku...walaupun aku yakin aku dah berusaha sehabis baik...namun bila tengok ranking dalam batch yang kurang meyakinkan dan d rasakan tak setimpal dengan usaha aku...buat aku rasa sedikit tak puas hati...memang lah syaitan tu akan cuba menghasut aku tuk jadi seorang yang kufur nikmat!

lantas cepat2 lah aku beristighfar bila dah sedar diri d hasut syaitan supaya mempertikaikan rangking aku yang tak berapa besh tu....
cepat2 aku merennung dan melihat dari sudut yang berbeza...membandingkan kondisi diri aku dengan yang mereka yang lagi kurang bernasib baik...buat aku muhasabah balik siapa aku dan d mana letaknya aku ni......
pandanglah mereka yang tiada..dan janganlah pandang mereka yang berada..

aku belajar untuk lebih bersyukur dengan kondisi dan keadaan aku sekarang..
aku perlu lebih untuk menzahirkan kata2 syukur tersebut dan bukan sekadar cakap2 kosong d bibir...bak lirik lagu aisyah...manis mulut d bibir..hati membeku mengingatkan oh janji2 manismu..owwhh~~
(sila jangan nyanyi sbb aku men create je lirik ni..haha!)
so salah satu cara ialah dengan menggunakan cuti 3minggu ni dengan sebaiknya...
dengan perkara yang bermanfaat...

janganlah keluar peleseran sampai tak ingat dunia...keluar bercampur kawan lelaki dan perempuan yang melampaui batas2 agama...
ow tidak..aku bukannya syadid...tapi aku mahu hidup dalam syariat dan mahu menjaga syariat..
bodohla aku dan sape2 saje d luar sane turut bodoh kalau dah tahu batas2 syariat tapi tak mahu amalkan...
hampeh la orang tu dan hampeh jugaklah aku ni!

walaupun aku bajet aku ni bagus walaupun hakikatnye aku takde lah bagus sangat seperti yang mane korang bayangkan..(wah3...pandai2 je aku masuk bakul angkat sendiri)
aku masih belum ade perancangan pun tuk cuti aku selain dari menghabiskan masa d rumah dan juga bersama geng2 rawang aku...hahaha..teruk kan aku...cakap je suh wat aktiviti berfaedah..padehal aku pun tak ade pape plan pun lagi...aiyak!
(ini sume kerna menunggu result final..yes! aku memang pandai beralasan)

dan pada mereka yang lulus tu...janganlah lupa diri dan ingat diri tu hebat sangat...ingat hidup ni memang macam roda yang bulat tu...
janganlah korang raikan kelulusan korang tu dengan buat benda2 lagha dan benda2 yang ALLAH tak suke...
sebelum result keluar,baik je korang dengan ALLAH...bodek sane..bodek sini..
tapi bila result dah keluar dan d takdirkan korang lulus...
perangai hantu setan pun cepat je keluar...

lantas dengan bangganya keluar celebrate..dengan ape? pergi kenduri doa selamat? atau dengan buat kerja2 amal? atau mungkin korang pergi melakukan solat sunat tande kesyukuran? oh baguslah kalau macam tu..sangat lah bagus kalau meraikan dengan cara yang ALLAH berkenan..

tapi kalau korang dengan bangganya keluar celebrate dengan tengok wayang...berpeleseran d soping mall...berdating dengan aweks/balakz...bergayut dengan aweks/balakz...berhisap sheesha dan hisap benda2 lain yang boleh d hisap...
ternyata korang semua memang hampeh dan tiada yang hampeh melainkan hampeh2 belaka..HAMPAGAS tol!
(ya ALLAH,muge d jauhkan)

wahahahahaha~ aku memang dengan suka hatinya menaipkan..adoila...aku memang perasan bagus!
korang memang pandai bermuka2 depan ALLAH...ok aku ulang taip..rang memang pandai bermuka2 depan ALLAH...sebab apa?
sebab..........................
sebelum result keluar,baik je korang dengan ALLAH...bodek sane..bodek sini..
tapi bila result dah keluar dan d takdirkan korang lulus...
perangai hantu setan pun cepat je keluar...
(manusia mudah lupa..ok manusia tu juga merujuk pada diri aku snediri ok)

korang lupa ke? ada insan dan sahabat lain yang kurang bernasib baik...yang mungkin lebih berusaha lagi daripada korang tapi nasib tidak menyebelahi mereka? yang lebih lama stay up nya..yang lebih tinggi usahanya...yang lebih prepare persediannya...tapi takdir Tuhan menentukan yang sebaliknya...
pendek cerita...bersyukur la weyh!!!

jangan sampai Tuhan tarik nikmat baru la terkial2 nak carik Tuhan balik...
mujur la Tuhan tu Maha Pengampun...dan Maha segala-galanya...

pada mereka yang masih tak sedar2 diri lagi bahwa segalanya datang dari ALLAH..aku tak boleh nak buat apa..sebab itu smeua kerja ALLAH..dan Dia tak rugi pape pun...tapi aku lah yang berbulu tengok insan2 yang mudah lupa diri ni...ingat ALLAH bila susah..

erk..tapi atleast ingat la jugak kan...daripada segelintir insan yang memang tak pernah ingat kat ALLAH walaupun d timpa susah dan musibah...tapi tetap ALLAH luluskan kalian semua...
argh! stress aku dengan insan2 yang sengaja butakan mata...rosakkan hati...tulikan telinga...bisukan mulut dari mengucap kata syukur...
dasar makhluk EGO!

ow..aku terlebih emo pulak..maaf la ye...nak d habiskan bebelan aku ni...
bersyukur la kita semua walau dalam apa jua keadaan sebab itu tanda ALLAH tak lupakan kita...jahil lah bagi mereka yang kata ALLAH dah tak pedulikan diri korang...
habis tu...udara yang korang hirup..darah yang tengah mengalir...degupan yang tengah berbunyik tu ape? bukan kuasa ALLAH ke?
kalau Dia dah lupa kat korang macam yang korang dakwa..dah lama korang kiok dalam kufur...
nau'dzubillah...

akhir taipan...isilah aktiviti anda dengan perkara yang menunjukkan korang sentiasa bersyukur pada Dia..

notakaki:kelakar dengan sikap manusia kt fesbuk yang wat status penuh islamik penuh keinsafan tatkala menjelang musim exam..tapi lepas tu..ha..statusnye penuh dengan perkara2 lagha yang tak beri sebarang kebaikan langsung..sah! bermuka2 betul manusia..namapun muka buku~


cukup ALLAH bagiku~

4 comments:

kina ;) said...

Alhamdulillah. ^^
Segala penat study kau terbayar. Allah Maha adil.
Anyway, bagus la kata2 kau. Menyedarkan aku yg kadang2 terikut2 dgn ke'syaitan'an hiburan duniawi. =)

Dah lama x menjenguk kat sini..Hehe.

nur,1990. said...

tahniah! ^_^

khaleeftunggal said...

wewwwwwwit..timekaseh2..

muge d tabahkan ati pade mereka yg kurang bjaye tuk teruskan pjuangan d kolej~

Dr. Amiera Asli said...

satu tabik spring utk bro!

* smbut kjyaan dgn sjud syukur. rndhkn diri dhdpnNya tnda pnghrgaan ats nikmat yg spttnye xlyk pn buat diri yg trlalu byk khilaf dan dosa.

mbruk alaik!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar