Tuesday, May 25, 2010

Kekasihku seru?


tahap mana cinta kita?


innahuminsulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim..

sudah masuk minggu ke2 cuti berlalu dengan aku dengan sedaya upaya menghabiskan masa cuti dengan sebaiknya...(erk..tak termasuk masa aku kat fesbuk ok)
buat masa ni...banyak masa d habiskan dengan berjinba2 d luar..adeh! dan paling tidak pun aku habiskan masa dengan menelaah buku2 aku yang bertimbun tanpa pernah d sentuh..
ok,plastik pun ada yang tak bukak lagi sampai sekarang.haha!
(td tambah lagi koleksi buku..)

manalah tau dengan baca buku2 tu aku boleh dapat hidayah tuk mantapkan balik iman yang penuh karat ni..
(karat munafik dan jahiliyyah kembali menguasai)
bila cuti...tak ade pengisian dalam diri..lemah la we wa cakap sama luuuu!
so,kena pandai2 usaha sebab mereka yang berusaha je akan dapat ganjaran..betul tak??
aku tau jawapan aku betul,korang tak yah jawab...haha!

ok pada sapa2 yang tak tahu aku menetap kat mana...aku menetap d selangor(tanya sendri jawab sendiri)
atau lebih tepat d rawang dan lebih2 lagi tepat d satu ceruk d bumi Tuhan bernama Bandar Tasik Puteri..wah! femes kan ..BANDAR! helo..ade 7E tau...BANDAR la tu..
bila dah duduk bandar ni..taulah macam mana ragam manusia..tak payah pergi KL atau kawasan sekitar...
kat BANDAR aku pun boleh tengok macam2 ragam manusia..kalau manusialah...

yang aku nak sampaikan dalam post aku kali ni ialah ragam manusia yang selalu menunggu seru dari TUHAN untuk berubah jadi baik...
atau lebih tepatnya ragam manusia yang selalu menunggu hidayah dari TUHAN untuk berubah jadi baik...
maka jadilah mereka seperti pungguk rindukan bulan...menunggu bulan jatuh ke riba..kelepek!
nak tunggu bulan jatuh ke riba..tunggu kiamat ok!
(time tu hidayah tak dapat..azab la yang dapat..nau'dzubillah)

cuba korang sume perhati dan renungi ayat2 stereotaip d bawah (renung2kan dan selamat beramal)

'aku bukan tak nak pakai (tudung) tapi tak sampai seru lagi..'
'alaaa..nak wat cam mane,hidayah tak sampai lagi..'
'muda lagilah..dah tua nanti aku cariklah hidayah tu..'
'aku bukan apa,Tuhan tak bukak pintu ati lagi..'
'pintu hati aku tak terbukak lagila..urm,insyallah satu hari nanti..doa2 la tuk aku..'

debik! aku bagi kat sape2 yang bagi ayat yang last tu sebagai alasan...kau nak aku doakan kau tapi kau sendiri pun malas berusaha dan sengaja tutup pintu hati kau!
tapi atas dasar saudara seislam aku tetap doakan kau..baik kan aku! aku memang baik pun..tak perlu d kabarkan d sini...

arghhhhhh! aku memang tensen bila berhadapan dengan mereka2 yang penuh dengan alasan d atas tu...bila aku start berhujah..mereka pun start tarik muka..panas bontot barangkali..tapi takpelah....mungkin korang pikir korang boleh tahan panas neraka...aku usaha tuk bagi korang paham yang HIDAYAH dan SERUAN ALLAH tu takkan jatuh bergolek2...berguling2 depan korang macam citer hindustan tu!
(ok..background music lagu kuci2 hotak hang!)


aku boleh cakap yang korang berkeinginan tuk mendapatkan HIDAYAH tu..tapi tak sanggup nak berkorban...ha! tulah yang aku nak cakap...nak dapat HIDAYAH kena ada:
  • keinginan
  • pengorbanan
dan aku bukan cakap pasal HIDAYAH anak jiran rumah sebelah korang..ataupun awek yang korang dah lame usya...sebab kalo tulah HIDAYAH yang korang bayangkan..maka dua faktor yang aku kemukakan kat atas tu takleh d gunapakai langsung..ingat amaran keras ni..takleh d gunapakai langsung...sebab kalau d gunapakai maka hancurlah masa depan budak HIDAYAH tu kalau tak d gunakan dengan cara sepatutnya..(pandai2 lah pk..sume pun da besau)

sebab tu korang mesti pelik dengan bapa saudara Nabi yang sangat2 lah bermurah hati dok tolong Nabi waktu nak sebarkan dakwah..waktu bapa2 saudara yang lain ngutuk Nabi..Abu Talib lah yang membela Nabi...
tapi kuasa Tuhan tetap jugak Abu Talib tak masuk Islam...sobsobsob..
nak tau sebab apa? senang...aku simpulkan macam ni..
  • keinginan-tak de..Abu Talib lansung tak berkeinginan masuk Islam
  • pengorbanan- banyak sangat pengorbanan beliau dalam perjuangan Nabi
oleh kerana faktor keiniginan tu takde....maka matilah Abu Talib dalam keadaan kafir..tapi ALLAH tetap balas pengorbanan beliau kat Nabi dengan seksaan paling ringan sekali iaitu hanya memakai terompah yang d buat dari apai neraka..tapi itupun sudah menggelegak otak dan seisinya..

kembali ke zaman moden ni...tuk insan2 seperti yang memberi alasan itu dan ini..yang liat snagat nak berubah..korang pulak ade masalah yang sama..bila tak ade dua faktor tu...so senang cerita..aku simpulkan koranag seperti ini:
  • keinginan-ada..ada keinginan nk berubah..cth;pakai tudung
  • pengorbanan-erk..macam2 alasan..cth;..panasla..kunolah..rambut rosak etc.
tak jadik jugak kalau berkeinginan tapi tak nak berkorban tuk capai keinginan..inginkan anak kenelah berkorban masa tuk ehem2...inginkan perut lapar d isi kenelah gerakkan tangan tuk menyuap dan sebagainya..ok..paham?!

ha..si lelaki,suka sangat dok ketawekan orang pompuan ye..kutuk sane..kutuk sini..tapi korang jugaklah yang bersemangat cuci mata..korang pun sama je..
yang tak pergi solat jemaah tu sape suruh...(amalan yang Nabi sangat tuntut)
keinginan ada? pengorbanan ada?

  • -Malu lah sikit kat org tua yg naik basikal gi masjid, sedangkan korang ada Honda mayat..
  • -Malulah kat org tua yg rumah sikit punya jauh tapi masih boleh datang masjid..sedangkan korang punyalah dekat rumah sampai salalu2 guna tandas masjid untuk jimatkan air…apa kes!
dan lagi yang ada antara kita yang pelik napelah banyak budak2 pondok/tahfiz/agama yang perangai hampir kalahkan syaitan..haha..pelik kan..padehal sekolah agama...jawapannya senang je..guna balik dua faktor tadi tu..
  • keinginan-takde..(kena pakse g sekolah agama)
  • pengorbana-ade..(makbapak anta g sekolah jauh2...sanggup berhabis duit)
tapi ade je budak2 pondok/tahfiz/agama yang baik2..aku cuma melihat fenomena yang dominan dalam masyarakat...budak2 ni menjadi sebab dorang ade dua faktor tadi tu..keinginan tuk belajar dan sanggup berkorban carik ustaz yang bagus,sekolah yang bagus...

ha..tu je bebelan aku yang perasan bagus ni dan masih lagi tercarik2 HIDAYAH tersebut..kene carik..bukan tunggu dia datang bergolek2...berguling2...
wallhualam~

notakaki:off ke penang!


cukup ALLAH bagiku~

8 comments:

kina ;) said...

Sokong2!! Apa2 pun yg kita buat kena la berlandaskan Islam. Islam is our first and most priority, baru la hidup aman maju.

^^;;

rehe said...

haaa.... pedas punya.
awat aku rasa nak minum ayaq banyak2 tah.! haha

khaleeftunggal said...

kina:ow aku pun sokong ko..idop dalam syariat gerenti berkat..

rehe:mungkin sebab taste bud ko da ok? hahaha!

atikah said...

ingt cakap psl cerita tv.haha

~Dhamirah~ said...

salam bro.
thanks for the sharing...
sangat berharga.
teruskan menulis ye...

khaleeftunggal said...

haha..sume pun d tujukan kt diri sndiri gak..timkeaseh!

A.M.A.L.I.N.A said...

nice2~ =p

ika said...

terime kaseh untuk itu . muahahaha . erk , sory . ter'over' . gua nak pegi anta email ni . doakan gua ey . hoho . :O

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar