Wednesday, October 6, 2010

dunia akhir zaman?


berdoalah agar selamat dunia akhirat

innahu min sulaimaan wainnahu bismillahirrahmaniirahim....

entry ni d tulis atas kesedaran aku terhadap beberapa persoalan yang menjengah ke telinga aku sejak banyak sangat video2 teori konspirasi dunia akhir zaman yang menjadi hangat d pasaran fesbuk...uh,sebelum tu aku nak jelaskan awal2..aku bukannye tinggi ilmu atau cukup ilmu nak cakap pasal hal2 yang macam ni...(ilmu tak pernah cukup pn..)
aku pun tak nak tulis dan merepek dengan panjang lebar pasal hari kiamat sebab ilmu tentang perkara ghaib ni memang sanagt sedikit la kan..Tuhan pun dah kate...Nabi pun dah beritahu..
(Al 'Araf:187)

gembar gembur hari kiamat ni bermula bila mane omputih dok wat cerita 2012...kononnya Bumi akan d timpa bencana besar lah...ramalan tu d ambil dari kalendar Kaum Maya lah..apelah..itulah...dan pasal hari kiamat aku dah pernah tulis sikit kat sini....
so boleh rujuk pade link yang aku dah copy paste tersebut...

sebenarnya manusia ni memang senang nak d triggerkan dengan perkara ghaib misterius nusantarius mistikus dan juga sulit...barulah dorang akan macam berminat bercakap pasal perkara2 yang dalam keghaiban ni kan....dan sumenya macam bertambah menarik bila bermacam2 video rencana dan dokumentari yang d tayangkan d alam maya ni..berkenaan teori konpirasi yang giat d perkatakan...

sekali lagi aku ulang..aku bukan ahli bijak pandai...cuma berkongsi..kalau korang nak kongsi juga..d alu2 kan dengan sangat2 tau~ saya budak baru belajar ambil galah tolong jolokkan...

dan macam aku cakap..cakap2 pasal hari kiamat ni kecoh d bicarakan bila omputih wat cite pasal 2012...d tambah menarik lagi dengan Kaum Maya dan Planet Nibiru...ok..sile rujuk link yang aku copy paste sebab aku dah tulis kat situ..cuma entry kali ni aku nak bagi pendapat tentang perkara ni...

ramai yang tanya
" betul ke pasal video tu? segala konspirasi..sume2 tu...kita d tipu mentah2..? tak sangaka..takutnya aku..macam tak percaya je..rupanya dunia kita ni...banyak betul perkara2 yang kita tak tahu...bla3..etc..."

pendapat aku senang je...nama pun teori konspirasi..teori...teori..kate kunci d sini adelah teori ye adek2...sebab ape...bile dah nama pn teori..tak semestinya ianya betul..dan ada kemungkinan ianya betul...dan ada juga kemungkinan tidak betul langsung...teori hanyalah teori dan tidak d buktikan dengan apa2 pun..sebab tu namanya teori..ada kebarangkalian untuk jerumus pada boleh d terima atau d tolak serta merta....

cakap2 mengenai freemason..illuminatist...dajjal..dan perkara yang berkaitan d kaitkan dengan teori konspirasi ni...bagi aku...teori yang d lakukan hanya bersandar pada pendapat para pendokong teori tersebut...d letakkan sedikit dengan beberapa potong hadis dan firman...maka menjadikan teori mereka itu kukuh...tapi harus sedar ye adek2 semua...harus d selidiki segala sumber yang d beri..usah d telan..d kumam..d kulum..dan d cernakan dengan sesuka hati...

oleh sebab itu,kita ada ustaz ustazah para alim ulama sebagai tempat rujukan...ringkas kata..kita ada ALQURAN dan ASSUNNAH sebagai tempat kita berpegang dan merujuk...jangan percaya bulat2 dengan apa yang d sajikan setiap hari...aku tak kata teori itu salah sepenuhnya dan harus d tolak...tapi ada sisi baik dan sisi buruk yang kita boleh ambil iktibar...

ramai yang mula rasa takut gentar dan insaf dengan teori2 konspirasi begini..tapi bila ada perkara yang batil bercampur dengan yang hak..itu yang macam tak sedap d dengar...hak+batil=batil
dan yang bertanya
"eh,betul ke pe yang dorang cakap tu..teori konpirasi sume2 tu...takutlah..insaf2..."

part yang insaf tu baguslah kan..tapi kalau boleh biarlah kerana sumber yang betul dan sahih serta terbukti kesahihannya...bagi aku senang..selagi kita berpegang pada Quran dan Sunnah..kita tak perlu takut dengan segala konspirasi2 dan teori2 nya...selagi kita berpegang pada Quran dan Sunnah...automatik kita akan menjauh dan tertipu dengan segala apa yang d kaitkan dengan tipu muslihat yang bermaharalela d bumi ni...

tak perlu berpegang pada konspirasi yang hanya satu teori yang boleh d terima ataupun boleh d tolak..yakni..tidak terbukti kesahihannya...ini hanya pendapat aku...selagi kita semua percaya pada ALLAH NABI QURAN SUNNAH...insyallah kita akan selamat dari perkara2 yang berbangkit...selamat dari freemason..iluminati...dan segala2 yang berkaitan...

tak perlu d tunggu wujudnya teori konspirasi ni...tapi ianya baik jika d ambil dari sisi baik..usah d telan..d kumam..d kulum..dan d cernakan dengan sesuka hati...sebagai satu ingatan agar kita lebih berjaga2 dengan dunia yang memang penuh dengan penipuan ni...sebab selagi kita berpegang pada Quran dan Sunnah...automatik kita akan menjauh dan tertipu dengan segala apa yang d kaitkan dengan tipu muslihat yang bermaharalela d bumi ni...

pada yang dok sibuk2 nak tahu bila hari kiamat yang kononnya berlaku 2012..wallahu'alam..
sebab segala peristiwa penting pada 2012 berlaku hari jumaat..korang boleh rujuk kalendar..
termasuklah 1Ramdhan..15Ramadhan..

itu sebagai satu ingatan tuk kita persiapkan diri...yelah..dok sibuk tunggu bile nak kiamat..konfem ke umur tu sempat sampai ke kiamat?? takut2 nyawa tu d tarik sebelum sempat jumpe tahun 2012 lagi..

mcm la kite sempat idop sampai 2012 ni..so,tak payah tunggu nak tau btol atau tak ramalan ni..umat Islam de pegangan tersendiri..
even, dalam satu hadis Nabi, apabila malaikat jibril tanyekan perihal kiamat pade Nabi..
baginda bersabda,
"orang yang ditanya tidak lebih
mengetahui daripada yang bertanya"
(Hadis riwayat Muslim)

sungguh, hanya ALLAH sahaja Yang Maha Mengetahui hakikat sebenar..
perkara mutlak yang pasti dan akan berlaku..
tapi,bersediakah kita??

وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا
"dan tiada seorang pun dapat mengetahui(yang pasti)
apa yang akan diusahakannya esok"
(Luqman:34)

notakaki:umur makin pendek..sempat ke jumpa hari yang esok..dok sibuk tnggu 2012.

cukup ALLAH bagiku~

2 comments:

A.M.A.L.I.N.A said...

sebenarnya....semuanya trick orang kafir tak tidur 24 jam...yang sibuk carik jalan untuk melemahkan umat islam terutama melalui MEDIA.... ada pendapat yg kata haiwan perantaraan) untuk dajal tu (bertelinga lebar adalah satelit?wallahualam....

dulu islam kuat sebab minda tak terpengaruh dengan unsur2 negatif...

tapi sekarang misi diorang untuk jatuhkan kita hanya pengaruh minda je....

harap2 kita semua tak lalai dgn semua ni...insyaallah amin

ustas pesan...afal surah kahfi 1-10 untk elak fitnah dajal n kuatkan iman n taqwa insyaallah kita selamat dr semua ni..

sorry kalau ada kekurangan

khaleeftunggal said...

betul2..same ade sedar atau tak..itu je..
n ble sedar tu ade tindakan ataupun tak..tu je..
huhu

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar