Wednesday, November 3, 2010

terMENGUMPAT?



innahu min sulaimmaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim....

kurukurukurukurkurukuru....~(perutku berbunyik girang) tapi persetankan semua tu sebab aku nak membebel something mengenai hobi khas yang WAJIB ada d setiap manusia d muka bumi yang bernyawa terutama kaum Hawa...tapi kaum Adam pn WAJIB tuk punyai hobi yang agak mazmumah ni...secara ringkas..dua2 pn akan ada hobi yang menarik ni...

so..meh aku sediakan sedikit situasi yang selalu berlaku d sekeliling korang tak pun korang snediri yang melalui situais terbabit...

situasi 1

cik 1: eh..mata aku berbulu je tengok dorang tu..macam la tak ade tempat lain nak ****** (terpaksa censored)
cik 2: mata aku pn berbulu2 lebat gak tengok insan dua orang tu...geram sangat!
cik 3 **yang tibe2 muncul : ye2..aku setuju dengan korang cume tak tau la nak luah kat sape!


situasi 2

cik 4: ko tau tak nyah..**gaya makcik2. hari tu kan..aku nampak si polan tu dengan si polan yang lain...bla3...~
cik 5: eh yeke?? aku tak tau pun..ko series ke ni? atau saje nk buat cerita??
cik6: la betula la kate cik 4 tu...aku pun nampak gak..tak caye..ko tanya la aku...!

situasi 3

encik 1: wey korang...ko rase tak yang cik 1 tu macam perasan bagus...
encik 2: pe maksud ko..? aku rase die ok je..**iman maseh kuat
encik 1: taklah...aku tengok die cam alim2 je..tapi perangai..Ya ALLAH...hanya Tuhan je yang tahu..hari tu aku nampak die dengan sorang laki ni..bla3~
encik 2: erk...ye ke? tapi die pakai tudung litup ok je..tak sangka plak..**iman makin nipis...


maka...kalau ada antara korang yang selalu terdengar dan mendengar dialog2 yang lebih kurang seangkatan dengan d atas tu...pe yang korang buat?? kalau yang maseh perasan beriman mungkin akan berlalu pergi sebab tak nak tanggung dosa...dan kalau yang betul2 perasan beriman mungkin akan nasihat si pelaku2 d atas lalu berlalu dengan hati yang tenang...tapi kalau ada yang masih lemah...(aku lah tu..) pasti akan terus menambah lagi pelbagai perisa dalam setiap jalan cerita tu kan...? drama queen la katekan!

dan ada pulak sorang hamba ALLAh datang bertanya aku camni..

" macam mana eh..kite geram dengan sesorang tu..geram sangat..tapi tak tau nak buat ape..dan d sebabkan geram sangat..kite pun tercerita pasal orang tu kat orang lain..(cakap belakang) tu kira mengumpat ke? tapi kite takde niat pun..cuma rasa geram sangat je.."

aku tersenyum je la kan..bajet cam aku tau camne nak jawab soklan tu dengan tepat...konon2 aku ni boleh rungkaikan segala2 la kan..tapi aku ni hampeh jugak kadang2...kadang2 je tapi...heee~ so tanpa buang masa..aku pun menjawab serupa macam ni...

" hm..sebenarnya kita ada pernah terbaca 1 artikel tu lebih kurang ginilah..dalam artikel tu kate yang tak semua mengumpat itu adalah mengumpat..."

lalu hamba ALLAH ni pun cam terpinga2..eceh..pandai2 je aku...sambil aku berkira2 nak goreng ape tuk jawab soalan beliau...(jahat en..takdelah..aku seyes ni!)

so aku pun kata lebih kurang macam ni...

" dalam artikel tu cakap..apa yang kita perkatakan tentang orang lain itu bukanlah d kira sebagai satu umpatan selagi mana niat kita tuk bercakap tentang orang tu bukan tuk buruk2 kan dia dan jugak bukan tuk carik geng supaya ramai orang tak sukakan dia..atau bukan tuk bukak pekung d dada dia dan jugak bukan tuk tunjukkan kesalahan dia sekaligus menunjukkan yang kita ni baik.."

so tuk meringkaskan bicara...bila kita perkatakan soal dan peribadi insan lain..ianya bukanlah kerana nak tunjukkan keaiban dia..dan bukan jugak tuk buruk2 kan dia d hadapan orang lain...TAPI..ianya adalah bertujuan tuk beri pengajaran kepada orang lain..supaya orang lain tak mengikut atau terikut2 dengan sikap yang kurang baik yang ada pada si dia yang d 'umpat' itu...

dan bila dah mula perkatakan tentang perihal orang lain..d akhir nanti janganlah lupa tuk doakan tentang si dia yang telah anda perkatakan tu...dan lagi bagus kalo bila dah perkatakan hal orang lain tu...muhasabah diri balik supaya d jauhi sikap yang tak berapa nak bagus...dan doakan agar kita dan dia moga2 d beroleh hidayah ALLAH supaya jadi lebih baik...paham tak?alaaaa...macam ni la lebih kurang..

situasi 4

cik 5: eh..aku tengok si polan dengan si polan tu macam dah lain la perangai dia..dulu dia ok..sekarang macam makin tak ok je...mulut makin lancang berkata2...
cik 6: ye ke? aku tak perasan pun..tapi kalau betul lah camtu..muge2 dia berubah la ye..dan kita pun kena jage2 jugak supaya jaga diri..jaga mulut...
cik5: tulah..aku pun takut gak..muge2 kita semua d jauhkan dari sikap2 yang tak berapa nak besh ni...


haaa...macam bajet bagus kan ayat2 kat atas tu..macam mimpi jelakan nak buat camtu..sebab selalunya bila dah cakap pasal hal orang...makin rancak rasanya..sebab selalu perasan diri sendiri insan paling baik dan beriman serta suci dari dosa..hampeh kan?!

tapi..memang la kan..tak boleh nak elak tuk cakap pasal hal orang ni..tapi bukanlah sebab kita nak burukkan orang lain..tapi dengan harapan sebagai pengajaran tuk kita supaya tak jadi seperti apa yang kita perkatakan tu...jangan pulak nak d tambah sedas dua...

dan adalah lagi besh kalau pas korang sume dok bercakap2 hal orang tu kan..selain dari korang berdoa agar orang tu berubah..lebih baik kalau korang semua pergi pada orang tu dan tolong orang tu tuk berubah...sekaligus korang dah buat dakwah kan??

bukan pandai cakap d belakang je kan..dok kutuk2..keji2..tak puas ati tulah..nilah..tapi tu je ke yang korang buat?? tu je ke kelebihan korang?? bercakap pasal orang lain?? uh..maka jeliklah kalo bersikap begitu..apa kate lepas dah cakap kat belakang..cakaplah kat depan..supaya orang tu dapat berubah jadi lebih baik..korang pun dapat berubah gak jadik baik..

terMENGUMPAT tu..janganlah d jadikan amalan kalau korang tak ade niat pun nak tengok orang tu berubah...kalau niat korang hanya sebab nak bukak pekung aib..maka hentikanlah sikap tu..tukarlah ia dengan doa muge2 d beri hidayah dan petunjuk..

wallahualam...~





cukup ALLAH bagiku~

No comments:

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar