Thursday, November 25, 2010

aku perasan bagus?


alim alim kucen..miauuuw~


innahu min sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim....

mungkin ini adalah post terakhir aku tuk bulan ini...aku cakap mungkin! hehehehe....sebab aku semacam dah kurang iman tuk tulis karutan dan repekan yang berbentuk sindiran dan perlian...
uh,tuk pengetahuan anda2 semua....sebelum aku menaip sesuatu tuk d post d belog...aku akan pastikan iman aku ter'energized' dan maseh d tahap memuaskan....

sebab apa?? yelah...tak kan la aku nak perli2 sindir2 kat sini tapi dalam masa yang sama aku pun turut hampeh dan aku pun layak d perli sekali....dan kalo korang perasaan...ada satu masa tu aku lama sangat tak update belog...sebab ape?? sebab time tu iman aku d bawah paras bahaya...yang perlukan masa tuk d 'charged' dengan perkara2 akhirat...sebab dah terlampau karat dengan dunia...(baik kan aku??)

bagi kawan2 yang kenal aku mungkin akan tahu akan manusia jenis apa aku ni...manusia yang hanya pandai cakap tak serupa bikin...manusia yang pura pura alim...manusia yang perasan warak...manusia yang perasan ustazah..(ustaz warat mungkin..)manusia yang hampeh...atau manusia yang perasan bagus?
(walaupun aku ni memang bagus..)

ok..simpan semua jawapan2 yang sedang bermain d bahagian 'pre-frontal cortex' korang...walau pun aku tahu majoriti jawapan adalah agak mengguriskan hati dan perasaan aku...ouh~ takpelah..aku mengerti..kerna aku pun kadang2 bersikap seperti cakap tak serupa bikin(pengakuan berani mati kan..)...
aku kata kanan..tapi aku buat kiri...aku suruh jalan lurus...tapi aku sendiri jugak yang belok...aku cakap berhenti...tapi aku sendiri yang jalan sendiri...aku nasihat supaya jangan...tapi aku sendiri gatal tangan...kan...~ memang aku ni hampeh sangat2...

dan selalunya aku dan orang2 kebanyakan akan gunakan alasan...:

"alaa..biasalah tu..manusia biasa..bukannya malaikat..takde salah dengan dosa..."
"sebab bercakap tu senangla ramai yang hanya memilih tuk terus bercakap tanpa apa2 tindakan..."
"aku tak sempurna...iman aku lemah.."
"bagi aku masa...aku akan berubah..."


argh! tapi sampai bila aku dan orang2 kebanyakan yang lain nak hidup dengan dunia yang penuh dengan alasan?? sampai mati..sampai masuk kubur..atau sampai syurga??(lagu faizal tahir..ok tak lawak)

sebab tu aku cuba tuk buat apa yang aku cakap...kerna apa..bila aku da cakap..maka aku adalah orang pertama yang WAJIB tuk laksanakan percakapan tu...walaupun aku akui memang selalu hampeh dan gagal..tapi itulah manusia............
oooppsss~ aku dah terbagi alasan lama yang dah memang lapuk...!

dan sebab aku tahu bila manusia tu ada pre frontal cortex d otaknya...maka dia kan mempunyai keinginan tuk menghakimi insan d sekeliling...dan aku akui,aku pun ada pre frontal cortex yang aku rasa maseh boleh berfungsi walapun kadang2 fungsinya selalu d salah guna....tapi itulah,aku ni hanya manusia biasa.....
ooooppppssss~ alasan yang sama lagi!

tapi harus d ingat...bila dah ada pre-frontal cortex d kepala...janganlah asyik praktiskan penggunaannya terhadap orang lain...kena praktis ke atas diri sendiri jugak...
(ok..tuk topup ilmu, and change your brain structure..pre frontal cortex d otak adalah d gunakan bila anda sedang melakukan penghakiman terhadap orang etc..judgmental la senang citer!)


so..bile dah itu fungsinya...maka janganlah selalu sangat d gunakan ke atas orang lain..atau bahasa kasarnya...janganlah guna pre-frontal cortex korang tu dengan sibuk2 nak hakim orang..nak hukum orang..nak kata dia salah..nak kata dia dosa..nak kata dia jahat...nak kata dia emo...nak kata dia busuk..nak kata dia huduh..nak kata dia khianat..nak kata dia cakap tak serupa bikin...nak kata dia perasan baik..nak kata dia perasaan alim..nak kata dia perasan bagus....ooooooooooooppppppppppps~

erk....padehal diri sendiri pun belum tentu betul..belum tentu pahala...belum tentu baik..belum tentu wangi...belum tentu ensem..belum tentu amanah...belum tentu cakap serupa bikin..belum tentu alim...belum tentu bagus dan belum tentu cium bau syurga!
so...nak ringkaskan kekasaran bahasa yang d taip...aku konklusikan kepada penggunaan pengaktifan praktisan pre-frontal cortex adalah lebih baik ke ats diri sendiri sebelum d praktiskan terus kepada insan2 lain....

tapi macam biasa....itulah manusia...yang nampak kuman d seberang laut tapi gajah atas riba d buat tak endah langsung...manusia..manusia...manusia...atau nama lainnya adalah 'insan' yang kalau kita renung2kan kembali kata dasar perkataan 'insan' pun bermaksud 'pelupa'...
(lebih kurang gtula..)
tapi macam aku cakap tadi...sampai bila kita nak gunakan alasan lapuk lagi basi tuk setiap perbuatan yang kita dah buat...???

buat salah...buat dosa...buat maksiat..buat bodoh...buat orang marah..buat ALLAH marah...
bagi alasan...:
"aku hanya mansia biasa..aku tidak sempurna.."

lepas tu teruskan hidup dengan perasan yang kita ni adalah umat yang paling beriman dalam dunia sebab mengaku kesalahan tapi tetap hampeh...sebab apa hampeh?? sebab bagi alasan lapuk dan lagi teruk bila tak berusaha pun tuk betulkan kesilapan tu...malah lagi hampeh lagi bila salahkan orang yang menegur dengan berkata:

"ek eleh..die pun hampeh cam aku..ade hati nak tegur..."

aduh...inipun satu masalah umat bila tak dengar nasihat...dengan alasan...

"kau kalau nak nasihat aku berhikmah la sikit...baru aku insyallah akan ikut.."

tapi adakah kita sendiri menerima teguran itu dengan penuh hikmah tanpa melenting2...?? menegur dengan berhikmah dan terimalah dengan berhikmah juga..usah melenting..macam aku pernah cakap Saidina Umar pun cool je bila d tegur oleh peminum arak...

ok..aku da termelalut sikit...tapi pointnya tetap sama...sebab apa yang aku cuba nak sampaikan ialah tinggalkan alasan lapuk dengan mengatakan 'aku ni manusia biasa'..'lemah iman'..'tak sempurna'..bla..bla..bla...pastu terus berlalu pergi dengan perasan diri sendiri dah cukup bagus sebab mengaku kesalahan...pastu teruskan kehidupan macam biasa..tanpa ambil iktibar...

tapi...berlalulah dengan perasaan hampa sedih dan syahdu sebab korang maseh lagi mengamalkan amalan 'cakap tak serupa bikin'....lalu berazam tuk berusaha dengan lebih keras untuk membikinkan apa yang korang cakap...dan keazaman itu d susuli dengan usaha yang bersungguh2 dan tanpa rasa jemu walau nyawa d jemput dulu...

dan untuk diri aku yang selalu perasan bagus...tegurlah aku dengan berhikmah kerna aku juga insyallah akan terima dengan penuh hikmah...tak melenting...tak sentap..tak pancung...sebab aku akan usaha tuk gunakan prefrontal cortex aku tuk jugde diri aku sendiri sebelum aku jugde korang...dan aku juga akan tinggalkan alasan2 lapuk tu tuk teruskan usaha tuk jadi bagus...



"kejayaan yang luar biasa datang dari manusia biasa yang berusaha, juga dengan kadar yang LUAR BIASA!"


notakaki:jangan perasan bagus kalau ujian dunia pun tak boleh nak lulus...mulakan dengan hati yang tulus mulus dan minta pada Tuhan yang Maha Kudus...agar berusaha dengan usaha yang terus dalam menongkah segala arus..

cukup ALLAH bagiku~

6 comments:

atikah said...

Our duty is not to see through one another, but to help see one another through :)

khaleeftunggal said...

atikah:peh...sentap siot bahsa omputih ko..maju da bai..haha..
alhamdulillah~ nantikan kemunculan aku d tasek..ngee~

Anonymous said...

kucing comie...rase nak tarik misai de..hehe..

asrulhadi said...

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?() Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan." AsShoff 2-3

rasenye,perlu dibetulkan persepsi anda pada awal post kali ini.

saye pon slalu juga rase cmtu.rase pe? heh~ rase iman dah ok sket baru buleh update blog@tulis entry..salah tu..

sbb nye, ade sorg ustaz pnh bgtau sy, ayat diatas tu, bukannya bermaksud kalau kita dah betul, baru buleh buat da'wah/bagi apa2 nasihat agama atau yg swaktu dgnnya, tapi ayat itu utk perhatian diri sendiri. check diri sniri dgn ape yg kita ckp. buat da'wah/nasihat agama dsb tu, perlu diteruskan walaupun diri tak betul2..

bukan ape..secara tasawufnye pon, tak manis kalau kita katakan iman kita sudah ok skit atau stabil, jauh skali pulak nk kata iman kita dah mantap! heh~

jgn kita ditipu syaitan..helah diorg ni mcm2~ hehe...

ingatan keras buat diri saya yg selalu lalai ni~

wallahualam

khaleeftunggal said...

anonym:
tu kucen jantan... jangan kaco..

asrulhadi:
ye betul..pandangan anda ada asasnya...

'heh~ rase iman dah ok sket baru buleh update blog@tulis entry..salah tu..'

mmg betul kita tak kan boleh kata iman kita ni d tahap mana kan..pe tah lagi nk kate mantap lg hebat..
tapi perasaan kurangnya manis keimanan tu dpt d rasa dan kdg2 terzahir dgn sikap dan perbuatan...

bila iman rasa belum kuat tuk cegah mungkar..sekadar guna hati...tp jgnlah teruskan dgn kerendahan iman tu...sbb tu perlu amek masa tuk naikkan iman supaya boleh cegah dengan kuasa dan juga tangan...

mcm yg sy ckp d bhgian akhir post..ble da tau diri tu selalu lupa lalai leka alpa..cepat2 buat sesuatu tuk hindarkan kelupaan kelalaian kelekaan dan kealpaan..jgn selalu bg alasan dan terus duduk statik..

tentang ayat tu..phm atas tafsirannya...buat apa yg kita cakap..
ble rase diri tak betul..takdelah nk ckp tggal terus dakwah..bukan bgitu mksudnya..cuma need to be energized n revive at d same time..

dakwah maseh dlakukan ,mungkar maseh d cegah..tapi dgn cara yg paling rendah..yakni dgn hati..insyallah..n bila dah rasa ternergized..kembali kekuatan dari ALLAH tuk maju dlm cegah mungkar..kembali dgn cegah guna tgn dan kuasa..

bercakap dan bergerak dgn seiring..

jzklh atas perkongsian pndapat...
^^,

asrulhadi said...

ya..mantap2! hehe..jazakillah kheyr..(^_^)

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar