Wednesday, November 10, 2010

cinta cap ayam?



pheeewwwwitttt~

innahuminsulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim....

setelah beberapa lama aku tak menulis post tentang cinta ala2 jiwa muda remaja gitu kan...so sekarang aku nak memperasaankan diri aku ni adalah agak bagus dalam berbicara tentang cinta...walaupun ramai yang argue dengan aku..kata aku terlampau strict..jumud...dan perkataan yang sama erti dengannya...aku tak kesah..sebab INDAH HIDUP BERSYARIAT ni!

sebelum tu i want to make things clear yang aku aku bukan nak bercerita tentang cerita drama CHINTA yang sedang hangat d tv3 tu...tak..tak..bukan..bukan..nehi..nehi..kabhi nehi...cuma aku nak bercakap sikit je tentang cinta..so..berilah aku peluang supaya aku kau dia mereka dan kita semua dapat manfaat daripada repekan aku ni...(insyallah..Ameen ya Rabb!)

iklan sebentar...

aku menulis sebab bukan nak tunjuk bagus...sebab bagus aku memang tak perlu d tunjuk2..riak namanya tu...cuma aku macam sedikit sedih dan terkilan bila insan2 sekeliling aku..(yakni insan rapat) masih lagi terjebak dalam penyakit cinta yang memualkan serta kadang2 menjengkelkan..

‎"cinta itu suci,cinta itu tidak buta, cinta itu kepunyaan ALLAH semata-mata..yang tidak suci dan buta hanyalah orang yang salah gunakan cinta"-HAMKA

haaa...nampak tak asal usul serta susur galur cinta yang sebenar??? cinta itu kepunyaan ALLAH semata-mata...kerna Dialah kita merasa cinta pada orang lain..dan begitu jugak sebaliknya...tapi korang2 sume pun boleh tahu cinta yang d praktiskan oleh umat zaman sekarang macam mana...

meh aku nak ingatkan baliknya...bahawa,atas dasar CINTA lah ALLAh ciptakan Nabi Adam dan Hawa...betul tak? dan atas dasar CINTA ibu bapa kita jugaklah kita d lahirkan dalam dunia ni...hebatkan cinta tu? senang cerita la kan...kerna CINTA lah wujudnya manusia d bumi..wujud aku kau korang dan juga mereka...!

haaa..hebatkan cinta? aku pun sedang terpana dengan kehebatan cinta ni..yela..bak kata orang..kalau dah bercinta..mandi tak basah..tidur tak lena..makan tak kenyang..kencing tak lawas...solat tak khusyuk..kredit tak tahan lama...eh eh..aku dah melalut..tapi itulah istilah cinta umat manusia sekarang! ok..sape setuju angkat tangan..sape tak setuju sila angkat kaki dari belog aku...owh jangan2...tolong jangan angkat kaki dan lari..aku hanya bergurau2 manja d sini...stay until d end ok..(kalau panjang umoq!)

but it is better to be hurt by truth rather than being comforted by lies...cinta yang sangat2 agung dan mahal...sebab atas dasar cinta kita semua wujud...cinta yang merupakan anugerah ALLAH pada manusia..yang patut d letakkan pada tempat yang tinggi...maksud aku sangat2 tinggi...tapi lihatlah d mana cinta tu d rendahtarafkan serta d pijak2 kedudukannya...ALLAH~

tapi tetap jugaklah cinta yang berjenama cap ayam tu jugak yang d agung2 kan..d puja..d uji..d gembar gembur sana sini..d hebahkan satu dunia...(ow..mungkin satu fesbuk juge..)

"aiseh man bro..gua rasa lu dah salah pilih cinta la bro...cinta yang lu pilih ni cinta cap ayam..tak kekal..sementara je..kalau kekal pun..bersandarkan nafsu semata2..betul tak bro?"

tapi kalau dah nama pun kemaruk cinta..dah gian bercinta...dah ketagih bercinta..datanglah segala badai..ombak tsunami..banjir d kedah..gunung merapi meletus...ribut taufan katrina...gempa bumi 9.6 skala richter...akan tetap juga si majnun akan mempertahankan lailanya...peh! memang hebat sungguh fenomena cinta cap ayam ni kan...walaupun hanya cap ayam tapi tetap gah d mata mereka yang telah terkena panahan ayam tersebut..(wuhuuu!)

maka rugi dan maha rugilah insan2 yang tersalah memilih cinta yang murah lagi penuh dengan sifat mazmumah...alasan yang d gunapakai...

"alaa..kami cintakan satu sama lain...he's mine.."
"kami memang berniat nak kahwin pun..rileksla.."
"sunyi la sorang2..kan bagus ada teman berkongsi suka duka susah senang.."
"ah..kapel2 ni dah jadi trend..nak bising nape pulak...!!"
"aku dengan dia memang betul2 serius..tak main2...kami nak kahwin..parents pun dah kenal satu sama lain..."
"perkara biasa kan...janganlah ketinggalan zaman sangat..."


cop..cop..cop..kokakola!
korang cakap aku ketinggalan zaman? sebab tak suka perkara yang jadi kebiasaan tu,korang cakap aku ketinggalan zaman? ow man...! korang memang buta sejarah ke atau malas belajar tym sekolah menengah dulu?

hidup berpasang pasangan tanpa ikatan...peluk sane sini..angkut ke hulur ke hilir...keluar berdating...kemudian ringan2...kemudian berat2..lepas tu hamek ko! berat dan buncitla perut sebab ada benih haram yang d tanam...keluar baby,terus bunuh hidup2..mayat baby buang merata...
nah! kan sama dengan zaman jahiliyyah dulu...atau aku patut cakap lebih teruk dari zaman jahiliyyah...ok,sape yang ketinggalan zaman sekarang ni? aku kau mereka atau KITA???!!

tapi aku rase aku lebih patut cakap yang ianya adalah lebih jahiliyyah dan lebih ketinggalan zaman lagi...sebab orang dulu hanya bunuh anak perempuan dan d tanam...tapi sekarang..perempuan atau lelaki tetap d bunuh..dan d buang d merata2 pelusuk derta ceruk yang ada..astaghfirullah...~

akhirnya..cinta cap ayam yang korang pilih ni jugakla yang akan rosakkan hidup dunia akhirat korang...bermesra dengan pasangan sehingga semua madu habis d sedut dalam keadaan belum halal lagi..syahwat memperkudakan anda..akhirnya habis madu sepah d buang...apa guna bahagia sebentar kemudian derita selama-lamanya?

kenapa membazir sisa hidup yang ada dengan perkara yang sia2? yang belum tentu kepastiannya? ye kalau benar sudah berniat mahu berkahwin..teruskanlah..usah d tangguh takut iman anda akan rapuh...sebab syaitan tak akan duduk diam untuk terus lenakan dengan mimpi2 indah yang hakikatnya hanya dongegan...

meletakkan jiwa raga...perasaan sepenuhnya pada insan yang penuh cacat cela..hanya akan mengundang petaka...ye benar! manusia itu perlukan pasangan..tiada yang menafikan..malah aku pun setuju dengan tanpa was2 serta syak wasangka...tapi,mengapa sanggup memperjudikan nasib kepada sesuatu yang masih boleh d anggap sebagai khayalan serta angan2...??

"cinta bukan mengajar kita lemah,tetapi emmbangkitkan dengan kekuatan,cinta bukan mengajar menghinakan tetapi menghembuskan kegagahan,cinta bukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat"- HAMKA

haaa...tengok..encik HAMKA pun bijak dalam berkias tentang cinta..tapi dengan fenomena kebiasaan yang d lihat sekarang..dengan cinta..manusia jadi lemah..gagal melawan nafsu dan kehendak diri...manusia jadi hina...meletakkan cinta d tempat yang paling bawah..manusia jadi tidak bermaya...jika insan yang d cintai tiada d depan mata!

ALLAH...~jangan pilih cinta cap ayam yang tak tahan lama dan penuh dengan kudis kurap serta panau maksiat! jangan letakkan taraf cinta pada taraf yang rendah kerna untuk ke sekian kalinya aku ulang...bahwa,atas dasar cintalah manusia wujud d atas muka bumi ini! jadi..jangan biarkan diri d perkotak katik oleh cinta cap ayam..dan cap kodi2 yang len..

Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. Nanti Allah kurangkan rasa
cinta pada-Nya dan Allah takkan bagi. Tapi luahkan pada Allah, beritahulah
Allah. Allah maha tahu jodoh kita siapa. Dan siapa dia siapa kita.

notakaki:insyallah aku akn tulis pulak camne nak dapat CINTA yang betul2 cinta...insyallah~

cukup ALLAH bagiku~

3 comments:

syu rahman said...

najwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
aku dah lama reject cap ayam! lol =p
subahanallah! great write up fren! semoga ini menjadi pembuka hati kepada yg hidup di dalamnya dan mnjadi ingatan buat yg laen agar tidak terjemak sama.

good job! =)

hafini hambali said...

wau..alhamdulilah..kagum2..insyaAllah..terima ksh wahai sahabat..=)

khaleeftunggal said...

syu: cap ayam versi ko mungkin akan bertukar jadi cap ayam yg lbey upgrade..hehe..bagus2..

fini:anda pun bagus juge..sy ikuti belog anda dari kejauhan..

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar