Sunday, October 25, 2009

cinta vs CINTA


apa itu cinta?

"lepas beberapa kali usrah aku,ni 1st time kite tak bincangkan tentang cinta" kateku pade die...
"haha..betul tu.." sambil tersu2 lipat sejadah..
"ye la,setiap kali ade usrah isu berbangkit semestinya cinta.sampai aku terpaksa beli buku tentang cinta tuk solvekan persoalan korg (persoalan aku gak)
masing2 pun tergelak...hahaha~

memang tak dapat d nafikan lagi..tulah topik utama yang selalu sahabat2 utarakan waktu sesi musykilah...
cuba juga menjawab dengan ilmu yang sedikit...
menjawab persoalan tentang cinta..naik geli juga kadang2..
tapi itulah benda yang paling dekat dengan usia rumaje ni..(mude lg ni.)
dan untuk pertama kali,rekod itu dapat d pecahkan bila aku hanya menayangkan beberapa buah video untuk menjadi tatapan sahabat2..
alhamdulillah,terkesan juga d hati mereka..sesi usrah berjalan lancar dengan rahmat dan redha ALLAH...

"tapi,kalo korg nak tanya apa2 pasal cinta,silelah..insyallah aku cuba jawab," tidak juga mahu menutup peluang mereka bertanya..
cuma kadang2 perlu lari dari skrip yang streotaip setiap kali...
aku bukan DR.LOVE yang boleh menyelesaikan persoalan mereka..sekadar main goreng2 ayat yang ku rasakan bertepatan..hahaha~

sebagai orang yg d beri kefahaman..(insyallah)
akan aku cuba sampaikan kefahaman tersebut..bukan sebab mahu menunjuk2 aku hebat..
tapi sebab aku mahu melunaskan tanggugjawab dan amanah untuk menyampaikan apa yang tidak tersampai kepada orang sekeliling aku

usia semuda kami ni..(ehem3)
masih terlalu mentah untuk menafsirkan apa itu CINTA...
dan tak d nafikan semua soalan yang pernah d ajukan semuanya berkaitan dengan cinta manusia..
aih~ jiwa rumaje sekarang memang mudah kacau..(termasuk aku le)
mudah je aku jawab...

"kite tak buleh cinte org lain sebelum diri sendiri
dan kita tak buleh cinte diri sendiri sebelum cinta ALLAH"

skema ke jawapan aku ni?mungkin ye..mungkin tidak bagi sape2 yang betul2 paham apa yang cuba aku maksudkan...
dan dengan muka yang terkebil2 aku pun menerangkan dengan lebih lanjut..
(owh,najwa berbicara tentang cinta..dewasa sungguh)
ye,cinta itu soal emosi tapi kita tidak boleh terlalu emosi bila bercakap tentangnya
banyak kali d tegaskan pada mereka...

"cinta itu hadiah dari ALLAH,
selayaknya kita harus lebih mencintai si pemberi hadiah(ALLAH)
dan bukan lebih mencintai hadiah itu..
tolong jangan lawan hukum karma ini..jadilah penerima yang bersyukur!"


kerana dengan adanya Pemberi,baru ada hadiah yang d beri..
jadi,automatik Pemberi itu harus lebih d pujai dan d hargai kewujudanNya...
sebagai contoh lain..bila dengan mak bapak kita yang sangat bermurah hati memberi duit belanja bulan2...
tak kan mungkin kita akan lebih menyayangi duit tersebut lebih dari mak bapak kita..
kerana dengan adanya mak bapak kita,baru ada duit yang d beri..
kan3???
harap korg paham analogi aku ni...

datangnya cinta dari dua sumber...
HAWA NAFSU dan ALLAH...



tak perlu d hurai kot apa beza dua sumber d atas..tepuk dada,tanyalah akal yang waras itu..
cinta itu datangnya dari HAWA NAFSU tapi CINTA itu datangnya dari ALLAH...
itulah yang mahu d fokuskan sebenarnya...

cinta ini bukan taraf tinggi dan hanya menjadi mangsa perosak hawa nafsu semata2...
hanya dapat d capai dengan deria yang lima..padahal CINTA itu akan dapat d rasai dengan deria ke6 juga..(Imam Al-Ghazali)
CINTA selalunya datang dari dalam dan d zahirkan ke luar...
bukan dari luar ke dalam seperti mana cinta...
kita selalu lebih mendahulukan cinta yang kecil daripada CINTA yang besar..
agungkan cinta yang kerdil daripada CINTA yang agung..

jelas ke dengan tulisan aku yang merapu kat atas tu??
andai kate tak paham,sile hentikan pembacaan korg..dan bace sampai paham..
atau mahu aku terangkan dengan bahase lebih mudah??nak tak nak aku kena juga sampaikan dengan bahase mudah agar yang tak paham lebih paham...
CINTA yang aku maksudkan ialah CINTA pada ALLAH..cinta yang aku maksudkan ialah cinta pada makhluk...

adakah dengan CINTA pada ALLAH ini akan halang kita dari CINTA benda lain?
oh tidak..bahkan akan mendatangkan lebih banyak cinta yang bersumber dan berlandaskan ALLAH..(insyallah)
ingat betul2,kekukuhan dan kestabilan sesuatu hubungan antara makhluk akan berlaku apabila ALLAH adalah pengikat hubungn ni dan bukan hawa nafsu..
memetik kata2 Hukama...

cinta adalah hadiah terbesar ALLAH untuk manusia,
dengan hadiah itu terciptalah hubungan cinta sesama manusia

cinta jika d berikan pada manusia tanpa usul periksa,akan robeklah hati d akhir nanti...
tapi jika cinta itu d berikan pada manusia yang juga cinta ALLAH sebagai keutamaanya..
bahagia akan menjadi milik anda...
orang yang bijak akan meletakkan cinta tertinggi kepada ALLAH,Rasul SAW dan makhluk..
kalimah cinta yang d ucapkan terlalu awal pada usia yang terlalu muda adalah dorongan nafsu seks semata..

lalu bertanyala soalan salahkah bercinta?
owh,sekali lagi bercinta itu tidak salah..kerna ianya fitrah kurniaan ALLAh bagi setiap insan..
cuma apabila cinta itu d biarkan tersulam dengan hawa nafsu..maka salah lah ia..
perasaan cinta itu harus d biarkan terjaga peraturan2 ALLAH..
ish,nak bercinta pun ade peraturan ke?

haa..ingat2 ye..
peraturan d buat untuk mengawal dan bukan untuk menyekat...
samelah macam peraturan jalan raya yang ada sekarang ni..
wujudnya sebatang tiang lampu isyarat kat jalan tu adalah untuk pastikan keadaan trafik berjalan dengan lancar..smooth saje..
dan bukan untuk menyekat pengguna jalan raya..
nampak tak beza antara sekatan dan kawalan?

begitu juga dengan cinta yang harus sentiasa d kawal dan bukan d sekat..
berCINTAlah dengan semahu korang dengan kawalan dan peraturan..
agar suci CINTA itu tidak di nodai...
sebenar2 CINTA adalah hanya untuk ALLAH dan hanya keranaNya..
maka,akan terbitlah cinta untuk makhluk yang juga hanya keranaNya..
yang sentiasa terkawal dan terjaga tanpa d biarkan hawa nafsu mengotori fitrah suci ini..




rahsia hati pencinta ALLAH apabila mereka sanggup putus cinta kerana CINTA..




ini hanya sekadar tulisan yang termampu d nukilkan oleh aku yang masih lagi banyak dose yang tak terhitung oleh malaikat kiri kanan aku ni..
apa2 pun..cinta itu indah kerana ia datang dari ALLAH yang Maha Indah..
berhati2 lah dengan hati korang terutamanye rumaje2 d luar sane..
jangan mudah d beri hati tersebut kepada seseorang..
kerana nilainya terlalu tinggi dan berilah ia kepada yang tinggi darjatnya juga..

huh! lame aku merepek pasal cinta ni..
harap repekan ini d beri ruang dan peluang untuk d renungi bersama..

cinta mereka yang mencintai anda
dan bukan cintai mereka yang anda cintai


cukup ALLAH bagiku~

10 comments:

khaleef said...

bak kate aku..
cinte itu bute!

nn said...

ooo..
nk CINTA gak..
hehe

se ag,,
mantap la najwa skang..
da bwk usrah..waah
hehe
>tabik sket<

najwa said...

khaleef: ble ko kate cinte itu bute..aku kate bute itu yg membutekn cinte..

nn:usrah bese2 je..dgn kwn2 sekadar isi mase yg pnuh dgn hal dunie ni..
nk join??

dr. layyinulharir~ said...

love isn't blind. its just the lovers who make themselves blind. appreciate da beautiful gift of love Allah gave us.

eternal ones.

love Allah. love Rasulullah.

nk said...

gud one najwa...
BTW thanks cz bg pnjm bku 'tentang cinta'..
gdlck 4 ur further article..

khaleef said...

dr layyinulharir:
cinte itu bute kerane xknal sape..
hoho~

but papepn,i agree with ur statement la doc!

cinte itu fitrah cusi yg slalu d nodai manusie keji

khaleeftunggal said...

kak long~
ye2 sy juge stuju dgn anda..

khaleef~
aku pn stuju dgn ko gak..
haha.mari same2 imarahkn nikmat ALLAH ini..

insyallah bertemu d mahsyar nanti

riena said...

thanks njwa coz create dis blog..
aku tersentuh sngat bla bca blog ko..cdy da jgk coz aku x pnh ksah psal bnda ni smua...skunk aku da sdq..cinta musia x kemna,juz ingt cinta pd yg esa-ALLAH_

fareha azhar said...

x setuju. cinta x bute.
ibn taimiyah pn cakap cinta itu mulanye makrifah.

asrulhadi said...

cinta pada ALLAH...harus melalui tariqat(jalan) Rasulullah..jika cinta itu diperoleh dari uslub(cara) yg lain dari uslubnya Rasulullah...segalanya mmbawa kpada padah...(^_^)

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar