Wednesday, October 28, 2009

'nyawa'ku yang ke-2


~ku masih bernafas~

alhamdulillah..syukur ke hadrat Yang Maha Esa..
skema sungguh ayat d atas..
kenapakah aku skema ni..(aku mmg skema)

mungkin kerana aku berpeluang untuk hidup buat kali ke-2..
bagaikan perjalanan Izrail yang tengah on the way nak mencabut nyawa aku terhenti di tengah jalan kerana masih belum d izinkan oleh Dia...
syukur Alhamdulillah...
dengan kadar amalan aku yang setakat 19tahun menghirup nikmat udara Tuhan ni..
tak kan mungkin cukup untuk menampung dosa2 karat jahiliyyah yang masih beraja dalam diri dan juga lubuk sanubari aku ni..

oh,ALLAH betapa aku bersyukur kerana masih d panjangkan nyawa hingga ke saat ini..
peristiwa petang tadi sangat2 membuka mata aku bahwa MATI itu memang dekat..
bukanlah aku tak percaya MATI itu dekat...
tapi,peristiwa tadi menambah tinggi kan lagi darjat kepercayaan dan keyakinan aku yang selalu je berkurang kadar keimanan ni...(repekan niyang rapik)
huhuhu~~

sekaligus memberi peringatan kepada aku dan mangsa yang lain untuk sentiasa beringat MAUT itu ada d mana2...
malaikat MAUT juga menanti saja arahan untuk menarik nyawa si polan dan si polan..
mujur aku bukan si polan yang d maksudkan...
aku terlepas dari maut, dan beroleh nyawa ke-2...
tak kan la mungkin aku siakan nyawa ke-2 ku ini...
(wlwpun dengar citer kucin ade 9 nyawa)

walaupun langkah keselamatan telah d ambil,jika ALLAH katekan "jadi!" maka terjadilah...
MasyaALLAH~
angin yang sepoi bahasa petang tadi sewaktu habis pulang kelas mandarin daripada lau shi tercinta tak sangka akan bawa perkhabaran buruk yang kurang enak d dengar...
mtor yang d pinjam dari abg tercinta rupanya bakal membawa musibah bagi seribu satu jenis hikmah..

tatkala motor berplat WPE 4576 d rempuh dari belakang oleh sebuah kereta yang aku pun tak sure jenama apa..
terpelanting jugaklah diri ini tanpa permit terbang yang sah...
"gedebuk!!" motor kesayangan tu terseret ke tepi jalan bersama2 dengan penunggang dan pembonceng..(aku n zatil)
perkara yang aku igt ialah:
  1. of couse mak n ayah(tak sempat balas jasa dan mohon maaf atas dose yang menggunung)
  2. motor abang aku(mampus la aku kalo hancur punah)
  3. zatil yang menjadi pembonceng(nyawa zatil adalah tanggungjawab aku)

ok,3perkara d atas terdapat kesalahan dalam susunan d atas...
aiyayaya~ sepatutnya perkara pertama yang terlintas mestilah ALLAH!!!
satu2 nya tempat aku bergantung harap untuk 3 nyawa..(aku zatil n moto)
sekali lagi tu kelemahan aku insan yang hina dina ni..
malulah aku mengadap Tuhan tanpa bekal yang cukup..
apetah lagi aku langsung tak ingat kat DIA saat kecelakaan tersebut...
astaghfirullah~

selepas terseret dan terpelanting sambil tanganku d hempap sisi kanan moto..
si dia yang menyondol aku dari belkang bergegas keluar sambil memaki hamun kami yang terbaring lesu..(cewah)
"u tak nampak ke kete i nak masuk kiri?" dan lagi2 yang die bebelkan..
sumpa aku tak ingat apa2 melainkan 3 perkara d atas termasuk kesakitan d hempap moto sendiri..(ow,ini yg d katekan senjata makan tuan?)

sambil aku zatil dan moto terbaring lesu..
muncul pakcek2 n makcek2 motosikal yang baik hati tuk alihkan moto aku ke tepi d samping pimpin aku n zatil ke bahu jalan...(terima kaseh pakcek n makcek!)
"u ni,nak mara2 kenape?bukan nk tolong dorg ke ape ke" jerkah sorang makcek yang ku sangkenye sebagai hero kami...
d ikuti dengan cakap2 luar mereka yang berhenti nak tolong kitorg..
sume pun macamnk marah driber tu kerana memilih jalan tuk tengking daripada menolong..
(owh,muka dia cuak suda)

aku melihatkan keadaan zatil,
syukur alhamdulillah dia selamat..tiada calar atau luka..
hanya aku yang luka d tangan kaki dan juga lutut..
berbalik kepada situasi waktu tu..
aduh,memang ramai yang berhenti utk tengok dan juga berhenti untuk menolong..
terima kasih! hanya ALLAh akn balas jasa kalian semua...(termasuk yang berhenti utk tengok.at least dorg prihatin)


aku n zatil yang masih pening2 lalat dan bingung cuba tul kembali ke alam nyata..
terselamat dari maut...yela,mujur ada helmet yang d tanda dengan cop sirim menjadi perisai tuk kepala aku n zatil..(syukur)
kalau tak,mungkin akan ada beberapa jahitan silang pangkah atau jelujur kat kepala kami berdua...
terima kasih ALLAh kerana memberi idea si pembuat helmet tuk mencipta helmet!

ow,berbalik kepada drebar yang cuak yang tiba2 merendahkan nada suara kepada kami..
(yela,da kena sound dengan masyarakat sekitar)
mahu menghantar kami ke hospital,kami menolak dengan baiknya..
tapi atas desakan pakcek n makcek yang menolong..zatil d anta ke hospital sebab dia mengadu pening2...
aku pulak hanya cedera2 yang ku rasa ringan dan mungkin hanya akan d daftarkan sebagai pesakit luar..

d ikutkan hati remaja dan panas baran aku,mahu je aku menyanggah kata2 si drebar kerana menyalahkan kami sepenuhnya..
padahal dia yang menyondol dari belakang tatkala mahu membelok ke kiri...
atas alasan "u tak nampak ke i nak masuk kiri?"
hm,bg aku yg menunggang motosikal kuasa rendah ni..
had kilometer yang ada membataskan aku tuk memecut laju d jalan raya...
si drebar mungkin mengikut aku terlalu rapat d belakang dan d saat mahu membelok, dia tersalah bajet dengan menyangka akan melepasi sisi belakang moto aku..
padahal tidak sama sekali!

konklusinya,semua pun dah terjadi..
dan inilah hasilnya..


minor injured je

dan tambahan luka kat lutut..tak leh la nak upload..aurat maaa~
dan juga tempat2 yang tersembunyi...
hanya luka d tangan je yang boleh d exposedkan...
alhamdulillah~

membiarkan zatil d hantar ke hospital oleh si drebar..
aku menolak kerna lebih memikirkan keadaan motor aku..
kembali aku mengheret motor utk berlalu dari tempat kejadian..(feymes kejap)
dalam perjalanan,beberapa rakan mengecall aku tuk pastikan aku maseh bernyawa..(i guess)
terpaksa berhenti beberapa kali d tepi jalan kerana d serang rasa sakit yang berdenyut2...
luka d tangan berdarah..saket yang nikmat!

tanpa pikir panjang dengan sakit yang tak tertanggung lagi..
tambahan dengan luka d lutut dan kaki..
motor d tunggang hingga ke poliklinik fair park..(belakang uma je)
mujur DR itu sangat peramah..
dan hasilnya aku d suntik kancing gigi d punggung...
adoi,aku menjerit sakit kene cucuk!

balik ke rumah d sambut dengan hosmatz yang masing2 risau dengan keadaan aku..
huhu~ maaf kerana membuat anda semua risau...
syukur d kurnia hosmatz yang mengambil berat..memang terbaek!
sambil memikir jalan dan cara yang sesuai tuk bagitau kt mak pasal accident kali ni..
aiyark~

dan nyawaku yang ke-2 ini akan lebih d hargai untuk bila2..
hinggalah benar2 malaikat Izrail sampai untuk mencabut 'nyawa'ku ini...
dan saat itu, tiada lagi peluang seperti ini...



-terima kasih kepada mereka yang bertanya khabar.._

cukup ALLAH bagiku~

12 comments:

khaleef said...

hey najwa..
nape ko xluahkan je perasaan ko kt post ni?
alang2 boleh ber'emo'2 cket...
pape pn syukur la ko selamat..
kalo ko xde,sape tmpt aku nk ngadu selepas ALLAH??

hey,aku tau ko sdey n saket..
aku dpt rsekan itu..
bersabar ye..bia ALLAH yg tentukn segalenye..

hasbunallah wani'mal wakil~

khaleeftunggal said...

sekali lg ko suke mrepek dan mnjadi insan pertame yg kumen post aku..

aku sdey n saket?
memangla..saket tp bab sdey tu npe plak??

orait2 je pn aku ni..
insyallah bia sdey aku tu terubat dgn mase~

nn said...

alhmdulillah..
smpat pn bce btol2 post nih..huhu
smpt ag wat lwk eh najwa..he3

alhmdulillah skali ag..
syukur just minor injured je..
syafakillah~
ish, tkut nye nk nek moto..
btw, jge diri molek2 pahni tau..
ingat, xm pn da dkt..
all da best 4 xm ye..

syu rahman said...

alah najwa~ agak2 t ak masih ada peluang nk merempit ngn ko tak????? =p btw, time kasih krn bg pgjaran tuk saya jugak! walaupun anda yg xcdnt =p

khaleeftunggal said...

nn:
hee3..maseh ye kerane koncen..
teharu ni..isk3..

syu:
hei2..xde mase aku nk nek moto dgn ko..
ko da la 4inci,sah2 xmuat nk nek moto aku..
ahaks~

neway..jklh beb!

nk said...

hmm...agak mrh la dgn saudari najwa nie..col xangkt bt kami sume rsau..rse cm nk tenking je...ktorg dh rsau sumting jd kt ko...nsib baek dpt col ko slmt smpy n dh visit doc..klu x..nyway..alhamdullilah ko n zatil slmt dgn cdera yg ckt je...nxt tyme bwk moto brhati2..

arina ahmad said...

hanim ganas kot. tapi pakai helmet. mane kuat bro~~
haha!
ingat apa yg aku advice kau masa chat.
aku nak tgk kau lagi wahai bro yg disyangi!
jumpa kat pilah k?

khaleeftunggal said...

nk:
hei nadia kamal..kamo sume mara ke?
tym korg col aku ats moto lg..
mls nk benti tym kete maseh ramai..
n aku xtpk pn nk gtau krg psal xcdent tu..
hehe~
tq ye bro~

arina:
hoho..
insyallah jumpe d pilah ye..

fareha azhar said...

dahsyat kut...
alhamdulillah xde pape yg truk...

p/s: najwa sweet brtudung labuh..chewaah...:)

kina ;) said...

alhamdulillah..skrg dh ok ke? msti sakit kan? get well soon, even minor injured pn kene jaga gak tau? tkot ade infections or something, okay?

miss u babe! nti nak dtg umah aku tak payah la bwk motor..aku pikir jln lain nak jumpe kau. :)

tokie_rox said...

salam..
hahaha..lawak ar post ni...pndai ko meneutralkannya...alhamdulillah kau selamat.. dh lama gile x jumpe ko....waa...ko pkai tudung labuh...comei...doakan aku weh ikut jejak langkah ko!!!!

khaleeftunggal said...

fareha:
seru Tuhan da sampai..alhamdulillah~

kina:
ko same cm dlu..amek berat kt aku gak..
hehe~ insyallah ade rzki,sampai la aku kt uma ko tu..

tokie_rox:
beb, lme gak xjmpe ko..mane die ahli zahratul jannah ni??isk3..
insyallah aku doakn yg terbaik tuk ko bebeh!!!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar