Sunday, November 8, 2009

aku masih bernafas lagi?


(berikan aku kekuatan itu)

alhamdulillah..ringkas ucapan keramat itu d luahkan..
memuji kebesaran Tuhan yang sebenar2 Pencipta diri aku yang hina ini..
atas nikmat aku utk terus bernafas d muka bumi Tuhan ini...

kalau maseh igt entri aku yang dulu..
sewaktu aku hampir2 d ragut nyawa oleh Izrail..
(kalo xigt,sila buat2 igt)
mungkin peluang aku untuk terus bernafas kembali tergugah pada waktu semalam..
mujur sekali lagi perjalanan Izrail d tahan lg untuk menarik nyawa kami be-6..
(syukur Ya ALLAH)


(kunjungan yg bermakna)

rumah anak yatim darul hikmah yang sememangnya memberi seribu satu makna buat aku dan juga sahabat2 lain..
d tugaskan unutk menjadi AJK bg satu program kebajikan kolej..
sememangnya sukar untuk aku terima amanah tersebut..(manusia memang banyak beralasan terutama aku)
terlalu banyak hikmah yang mengajar aku seusai program tersebut..

alhamdulillah program berjalan lancar walaupun kondisi diri agak kurang menjadi..(sakit itu nikmat)
kisah mengenai aku yang masih lagi bernafas hingga ke saat ini bermula setelah tamat post mortem program...
memandangkan tiket bas untuk pulang ke rumah tercinta adalah pada pukol 9.30mlm..
aku dan dia terpaksa pulang awal untuk ke stesen bas..(aku n syu..kredit tuk ko masuk dlm blog aku)
rasa bersalah jugak sebab terpaksa pulang awal tanpa tolong sahabat lain kemas sisa2 program..

mujur ada syakila syahira ina n wawa tuk menjadi drebar dan peneman kitorg balik malam tu..
(kredit tuk korg sebab masuk dlm blog aku)
dan cerita yang tak berapa saspen ni pun bermula..

malam pekat d sertai dengan hujan renyai2 seharusnya menjadi petunjuk kepada malapetaka kecil yang bakal kami tempuhi..(eceh2)
kedudukan yang terperosok jauh ke dalam hutan sebenarnya menyukarkan sedikit perjalanan pulang kami..
perjalanan pulang bermula dengan masing2 pun membaca doa agar selamat..
tapi kan perancangan ALLAH itu lebih terdahulu..

musibah singkat malam tu bermula bila kereta yang d pandu tersesat betul2 d tengah hutan rimba yang pekat menghitam d selubungi kabus malam..(terhiperbola kah aku?)
peh...pada mulanya memang tak sedar pun kami semua telah tersalah jalan..
masing2 pun dengan muka konfiden lalu d jln yang berbukit mcm nak pegi genting la pulak..

kelalaian kami dalam memastikan jalan yang betul tuk pulang d sedarkan oleh musibah dari DIA..(subhanallah)
gedebuk!!! (betul ke bunyi cmni)
kami ber-6 d kejutkan dengan bunyi yang kurang enak d dengar..
kereta yang betul2 tengah lalu selekoh tajam terbehenti bila terdengar bunyi tersebut..

"wei..kete betul2 kt tepi gaung ni!!" salah sorang menjerit bila pintu belakang d bukak untuk mengecek pe yg telah berlaku sebenarnya..(bahasa BM ku semakin teruk)

mana taknya, tayar kereta sebelah kiri belakang dah pun terjunam ke dalam gaung hasil daripada tanah jalan yang sedikit runtuh akibat hempasan air hujan petang tersebut..
masing2 pun panik..(kot)
almaklumlah semua pun kaum yang lemah..
kete tersadai d tengah hutan d waktu malam yang mungkin menyeramkan..

masing2 pun keluar dari kereta tuk meninjau keadaan sebenar..
parah memang parah..
andai tersalah langkah, kereta dan kami2 boleh terperosok ke dalam gaung yang tak berapa pasti kedalamannya itu..
jalan licin, gelap dan sempit memburukkan lagi keadaan
aku hanya mengambil jalan untuk senyap dan hanya membuka mulut ketika perlu sahaja..
(macho x)


mujur Tuhan masih mahu meminjamkan nyawa pada kami ber-6
jalan yang terbaik adalah meminta bantuan dari AJK muslimin yang masih berada d rumah anak yatim..
sambil menunggu bantuan dari kereta yang lalu lalang..
alhamdulillah seorang pakcek menolong kami mengalihkan kereta ke tempat yg lebih selamat..
(muge Tuhan balas jase anda)

tapi,masalah belum berakhir lagi..
sebab kami baru tersedar yang kami dah tersalah jalan..
aiyayayaya~
jalan yang sempit membataskan untuk sesuka hati U-turn..
mahu tak mahu terpaksa pandu kereta menuju ke depan dalam keadaan yang agak trauma..
trauma terselamat dari maut terjunam hidup2 d dalam gaung..

sepanjnag perjalanan..masing2 bingung..meminta bantuan dari AJK muslimin..
peh...perjalanan d teruskan dalam kadar yang agak lama..
kereta meluncur perlahan tanpa tahu arah tujuan..
jalan hutan la katekan..kiri kanan pun menyeramkan jika mahu d pikirkan kembali..

mujur Tuhan mahu membantu..
daripada terus ke hadapan tanpa arah,d beri kesempatan untuk melakukan U-turn..
alhamdulillah..kereta berjaya d uturnkan..
sambil kami mengambil keputusan untuk menunggu d tepi jalan..
menunggu kehadiran bantuan..(mungkin wonderpetz)

d pendekkan cerita..(sebab aku da ngtok)
hero2 AJK muslimin pun sampai..
syukur alahmdulillah..musibah kali ni benar2 mengajar aku dan sekalian yang lain..

walaupun aku terlepas bas yang sepatutnya pukol 930..tidak apa..
kerna musibah kecil ini pasti terkandung 1001 hikmah..
"dengan musibah cmni,ukhwah kita lpasti ebih rapat"
kata2 salah seorang dari kami..
aku sekadar mengangguk mengiyakan penyataan tersebut..

dan bagi diri aku..
aku belajar bagaimana untuk lebih menghargai mereka2 yg berada d sisi..
kata2 nasehat dan semangat sewaktu masing2 tengah panik sangat membuka mata aku..
"inilah ukhwah sejati.."
tiada langsung keadaan menuding jari salah kepada satu sama lain tatkala d timpa musibah..
masing2 memberi sokongan dan dorongan..

sungguh aku terharu dengan situasi tersebut..
banyak yang aku perlu belajar unutk lebih menampakkan emosi dan belajar untuk bermain dengan emosi...
perlu juga belajar untuk merendahkan ego aku..

apa2 pun..pengalaman sehari d darul hikmah membawa hikmahnya yang tersendiri..
dan aku yakin..ukhwah itu akan terus terjalin dengan lebih utuh lagi..
semuanya dengan izin yg Maha Esa.


(kanak2 darul hikmah yg memang hiperaktif tahap melampau)


nota kaki: aku masih lagi mengoreksi tahap sebenar diri..kadang2 tensi juge..n aku igtkn sekali lg sekali ego d rendahkan tapi x d hiraukan..tak kan aku rendahkan ego tuk kali ke-2..buntu juge kadang2..pada Tuhan segala harapan, walau diri tidak d layan, aku harap ia akan datang

7 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum

maaf

-insan yg tidak pandai menghargai-

fareha azhar said...

alhamdulillah...kpd Allah jue kita kembali...dahsyat gak ye pengalaman2 najwa nih...

nn said...

hrmm...
khibratun mematangkan diri!

btol pe yg fareha ktekn..hanye kpdNYA la kite kmbli..

btw, cam best je najwa g uma ank yatim.t'ingat asrama damai..huhu

p/s: najwa, jge diri..smoge Allah sntiase mlndgi

khaleeftunggal said...

anonym:
tiade kate mahu terungaki d cni..

fareha azhar:
org hebat,pengalamn pn hebat..
keh3..gurauan semata

nn:
ko nk tau,sampai skang pun aku g kuliah pkai beg asrama dasmai tu..

khaleef said...

sekali lg aku bukn yg ptame kumen..
hei2..
kenape ko xcte ko pnye aktiviti tym kt sne??
wlwpun ko da cte kt aku..
tp cket je pn ko cte..

nota kaki aku:
ko sedang lost..aku tau..aku tau..dan aku tau..

umatMuhammad said...

salam ya ukhti,
erm lama tak jenguk blog enti.
pengalaman yg best 2k entry enti kali ni. hikmah allah sgt banyak. betul kata org, time susah baru kita tau sape lawan n sape kawan.

actually, entry ni sedikit sebyk buat ana 'termuhasabah' balik:
-jgn cepat panik
-time macam ni la kita kena percaya kwn kita sepenuh hanya.
-jgn pentingkn diri sendri. ithsar tu penting.

jazakillah untuk entry ni ye ukhti.

khaleeftunggal said...

umat muhammad:
lame xdnag cte kot..masing2 pn bz..
tp d hati kite maseh dekat..
cewah..

cepat2 le updsate blog..
amu dnga cte tbaru kamoo~

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar