Tuesday, December 22, 2009

amar makruf nahi mungkar?


sendiri itu indah kerna yakin Dia masih sudi menjengah

bismillahirrahmanirrahim..
lama tak menjenguk belog ni..sejak ketiadaan laptop..
tiada apa2 perubahan..(thanks khaleef)
sekali lagi ini hanya coretan kosong yang mungkin tak ada makna..

sejenak aku menoleh ke belakang..
sambil memutar masa ke zaman silam yang makin jauh di tinggalkan..
otak ligat mengenang kembali detik yang tak mungkin akan kembali..
buat aku teringat kata2 keramat dalam buku LA TAHZAN..
"wahai masa lalu,tenggelamlah dikau seperti tenggelamnya mataharimu,
kau tidak mungkin akan kembali dan aku tidak akan membazir masaku dengan termenung
mengenang engkau.."

lebih kurang gitulah..aku pun dah tak berapa ingat..
keberadaan aku di rumah jelas ada pro dan kontranya..dan kontra itulah yang harus di telan..
dan aku sedar,kerna aku hamba..ujian ini hadir!!!
setelah mengambil keputusan yang agak drastik..aku menjalani hidup dengan menggugurkan satu lagi lakonan hipokrasi yang bermaharajalela selama ini..
muga dipertunjukkan arah yang benar..
(insyallah dan alhamdulillah..)

bak kate2 dalam drama 'NUR KASIH'
ehem3..
'tak perlu menjadi orang lain..
tapi tak salah jika berubah ke arah yang lebih baik'
ya,itulah yang perlu dilakukan..usah kisah dengan pandangan manusia..pandangan Tuhan itu jauh lebih penting..ok..semua ni tak ade kena mengena dengan tajuk besau yang aku letak kat atas tu..sekadar mukadimah yang tersasar saja..

korang semua mesti perasan kan,dalam ayat Quran selepas Tuhan firmankan amar makruf,nahi mungkar pasti akan turut serta d belakang..
maksudnya d sini, mereka adalah ibarat irama dan lagu yang tak boleh d pisahkan sama sekali..
jika d pisahkan maka pincanglah ia..
(bravo!)

sekali lagi,aku bukan alim ulamak untuk membicarakan secara tepat dalam hal ini..sekadar cetusan minda saja..aku juga manusia biasa yang kadang2 tak terlepas gelaran munafik tu terpalit pada diri aku..(astaghfirullah)

dan,korang pun mesti perasan bile mane orang bijak pandai katekan yang kita hanya melakukan amar makruf saje..dan tidak d susuli dengan nahi mungkar..
d sebabkan irama dan lagu yang pincang inilah..berlakunya segala jenis masalah yang kita dapat lihat sekarang ini..

tapi sejujurnya aku merasakan mereka yang melakukan amar makruf itu secara otomatik telah melakukan nahi mungkar..hebat bukan??
sila tegur aku jika terdapat kesilapan..
jadi,tidak ada istilah jika seseorang itu hanya melakukan amar makruf dan mengabaikan nahi mungkar..

sebagai contoh,
ayat 1 : siti ajak aku solat....-amar makruf
ayat 2 : solat cegah kemungkaran....-nahi mungkar
kesimpulan: siti cegah kemungkaran..

kaedah yang sama time belajar matematik dulu..pentakkulan mantik..
ayat 1 : segitiga bersudut tegak
ayat 2 :PQR ialah segitiga bersudut tegak
kesimpulan:segitiga PQR ialah bersudut tegak

inilah yang aku maksudkan mula2 tadi,bila seseorang itu melakukan amar makruf..otomatik pada masa yang sama nahi mungkar akan berlaku..so janganlah suka2 hati cakap yang dia hanya pandai amar makruf tapi tak buat nahi mungkar...

meh sini aku cuba jelaskan dengan lebih detail..

semua tahu sudah, mencegah mungkar dalam hati adalah selemah lemah iman..
ada hadith bab ni, bermakna kita tak boleh kata orang yang tak mencegah mungkar itu tak mencegah..
sebab mungkin mereka mencegah dalam hati, kita mana tahu hati orangkan?

sedangkan dalam mengajak kepada kebaikkan,
nabi tak cakap pulak ajak dalam hati dikira selemah-lemah iman,
tapi Nabi suruh sampaikan walaupun sepotong ayat, nampak tak bezanya?

bermakna di sini, jika orang yang kita tak tahu apa ada dalam hati mereka tapi kelihatan mereka tak mencegah mungkar itu janganlah terus kita melabel mereka tak melakukan nahi mungkar..

" sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. "
[Al-Ankabut 29:45]



solat sangat penting sebagai medium utama tuk cegah kemungkaran kita semua..
seperti mana dalam konsep kegelapan..(darkness) macam mana kita nak hilangkan kegelapan tu??tak kan nak amek kayu dan pukul??
nonsense la kan..
caranya hanya satu,yakni dengan membawa cahaya..semakin banyak cahaya,semakin pudar la kegelapan tu..

maksud utama yang aku nak sampaikan ialah...
jangan mudah melabel orang lain tidak melakukan nahi mungkar..sebab seperti teori yang aku katakan tadi..melakukan nahi mungkar akan d susuli nahi mungkar otomatiknye..
atau mungkin juga orang lain itu mencegah dengan hati..(selemah2 iman)
wallahu'alam..



notakaki:tak selamanya kita mahu terus berada di tahap yang terendah,kerna mencegah mungkar itu masih ada 2 lagi cara yang d anjurkan Nabi..korg pun tau macam mana kisah Nabi menasihati dan menegur dengan lembut seorang Badwi yang kencing d dalam masjid..juga sikap Nabi yang memaafkan Hindun kerana melapah mayat bapa saudaranya..



cukup ALLAH bagiku~

3 comments:

asrulhadi said...

assalamualaikum wbt..
betul tu najwa..
stuju sgt... dalam Quran juga ada menyebut, "apabila hadir kebenaran, kebatilan akan lenyap dgn sndirinya"
jadi, bersamalah kita usahakan kebaikan supaya kebatilan lenyap..(^_^)nice entry

drjekyl said...

eh,aku igt lg..ko pnah ckp dgn aku psal bnde ni..ble amar makruf,org tu skaligus nahi mungkar secare automatik..hehe..
sbb tu supehero yg ade,lepas klhkn sume musuh2 yg ade..msti ade musuh baru..

cm superman,pastu de superman return..batman,batman begins dan yg terakhir dark knight..
haha...

sbb dorg dok nahi mungkar..lawan org jht..tp,tak wat amar makruf pun..buat bnde mungkar dgn heroin dlm cite tu..ehem2...sbb tu org jht xpenah abes..

haha..

khaleeftunggal said...

asrul:so..mari kite same membuat amar makruf..insyallah..kami bersamamu Ya Muhammad!

drjkyl:
uh,spe ye kamo ni..da xigt la bai..
aku cte dekat byk org kot..so da xigt da..hehe..thx!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar