Thursday, December 10, 2009

tau-buat taulah TAUBAT?


harapan sila jadi kenyataan

bismillahirrahmanirrahim..
tiada kata seindah bicara selain ucapan syukur ke hadratNya kerana masih memberi sinar hidayah yang adakalanya dirasakan sedikit goyah dan pudar...
sebagai manusia biasa,aku akui kelemahan diri sendiri..

diheret oleh dosa silam dan kenangan lalu menggamit seribu satu penyesalan yang tak berbelah bahagi..
sekali lagi,aku hilang dalam dunia khayalan yang aku cipta sendiri..
astaghfirullah..kondisi iman semakin teruk..
sangat takut jika di katakan sebagai 'MUNAFIK' di hadapan ALLAH suatu detik nanti..

'Ya ALLAh bantu aku dalam melawan nafsu syaitan laknatullah ini..'

biar jutaan taubat nasuha di lakukan
biar jutaan air mata penyesalan bercucuran..
biar jutaan janji manis diungkap berulangkali..
biar jutaan keazaman di lemparkan..
ternyata takdir Tuhan lebih pandai mengatur hidup manusia biasa seperti aku ni..
sekali lagi aku redha dalam paksa menghadapi ujian hidup..

jika dulu aku menyesal dan berazam untuk berubah dan meninggalkan dosa yang telah dibuat..
jika dulu aku menangis semahunya atas dosa yang dilakukan..
tapi mengapa sekarang aku kembali melakukan dosa tersebut??
adakah taubat aku dulu tidak dikira taubat nasuha??

aku bertanya pada golongan cerdik pandai..

'ustaz,kalo kite penah buat taubat nasuha,menangis semahunya,berjanji tak kan mahu ulang kesalahan dan dosa kita..dan dalam beberapa tahun kemudian,tiba2 kita ulang balik dosa kita..adakah taubat yang pernah kita buat dulu bukan taubat nasuha?'

dengan hensemnya,ustaz menjawab..

'dikatakan taubat nasuha itu ialah sebenar2 taubat di mana setiap hamba berazam tidak mengulangi kesalahannya..namun kita tidak dapat menjangka jatuh bangun kita di masa depan..jika sudah berjaya meninggalkan sesuatu dosa hingga satu tempoh tertentu dan di takdirkan kembali terjerumus ke dalam kancah dosa sekali lagi,maka bertaubatlah kembali dengan taubat nasuha..'

aku sekadar menarik muka sambil mengerutkan dahi..

'maksudnya taubat yang dilakukan sebelum tu bukan taubat nasuha?? sebab selepas beberapa detik..kembali melakukan dosa?'

'taubat yang dilakukan itu tetap taubat nasuha,bila mana sang hamba menyesali terhadap perbuatannya..namun,seperti yang ustaz katekan..kita tidak tahu apa yang akan terjadi di masa depan..tahap iman kita bagaimana..kita merancang,ALLAH juga merancang..taubat nasuha yang pernah kita lakukan dulu adalah valid@sah..sehinggalah saat kita mengulangi kembali kesalahan tersebut..waktu tu taubat nasuha kita dah expired dan perlu di renew balik'
(panjang ustz aku beceramah)

lantas aku teringat firman Tuhan dalam surah Az-Zumar;53 (aku tau korg malas nk g tgk tafsir)
di mana Tuhan menyeru pada Nabi Muhammad agar mengkhabarkan kepada hamba2Nya yang telah melakukan maksiat@dosa agar jangan berputus asa dari rahmat ALLAH,kerana Dia Maha Pengampun..

benar kata ustaz,bibir boleh menabur sejuta janji manis,sejuta penyesalan,sejuta tangisan,sejuta penyesalan..
namun, tiada siapa tahu keghaiban masa depan..
tidak mustahil manusia biasa seperti aku untuk kembali terhumban ke gaung dosa yang pernah diazami untuk dijauhi suatu ketika dulu..
mujur pintu taubat ALLAH terbuka luas untuk manusia biasa seperti aku..

"Sesungguhnya Allah membuka tangan selebar-lebarnya di waktu siang utk menerima taubat org yg berbuat maksiat pada malam hari & membuka selebar-lebarnya tangan di waktu malam untuk menerima taubat org yg berbuat jahat di siang hari,hinggalah matahari terbit dari barat…”
[HR Muslim]

adalah menjadi kesalahan besar pada mana mana pembuat dosa apabila berputus asa dengan Allah kerana hakikatnya sifat Allah adalah Maha pemurah lagi Maha Pengampun, dan Rahmat Allah adalah lebih besar dari mana-mana dosa…

seperti diterangkan dalam surat Al Baqarah ayat 160

"Dan Akulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."

dan juga surah Al-Baqarah ayat 222,

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."

jangan putus asa walaupun kita ini jenis yang lepas taubat buat balik dosa…
dengan syarat bila kita doa mintak ampun kat Allah, buatlah cara seolah2 kita betul2 tak layak untuk dapat pengampunan disebabkan dosa yang menggunung tinggi tapi dalam hati mengharap kepada Rahmat Allah yang melangit luas.

tapi jangan pulak salah guna sifat Pemurah Allah, untuk buat lebih banyak dosa…
naduzubiullah, itu mencabar namanya..
dosa lagi besar untuk niat begitu…

maka bila kita dah terbuat dosa atas kelalaian kita , kelemahan kita , keterlupaan kita dan sebagainya, sememangnya itu sifat manusia sebab Nabi Muhammad SAW telah membenarkan hal ini dalam sebuah sabdanya yang berbunyi:

"Setiap anak Adam pernah berbuat dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat ".

dan janganlah kita membodohkan diri kita dengan terjerumus ke dalam kancah dosa yang sama berulang2 kali atas alasan kita ini manusia biasa yang tidak sempurna..bla3..
sekali dah bertaubat,berusahalah untuk tidak mengulangi dosa tersebut..

bukan saja berusaha tidak mengulangi dosa tersebut..
tapi berusaha menjauhi perkara2 yang boleh mendekatkan diri pada dosa itu..
macam dalam firman Tuhan la..jauhi zina..(sume pun arif tentang firman ni)
yelah,kita dah taubat tak nak berzina..
tapi in the same time masih lagi menghampiri zina..
tak ke hampeh?
so basic yang paling simple dalam taubat adalah: never repeat forever and ever!
insyallah~

akhir kalam..
adat orang berdosa macam aku ni, taubuat taulah TAUBAT..
muge dijauhkan hingga ke akhirnya..





notakaki:masih dalam kondisi mencari kekuatan untuk teruskan pencarian diri..walau ditertawa mereka yang ku harap bisa meniup kata semangat..mungkin salah aku yang terlalu berharap pada insan yang hanya bergelar manusia..yup,senyap itu lebih baik..biarkan mereka dengan tawa mereka yang menari-nari tanpa henti..


cukup ALLAH bagiku~

4 comments:

Anonymous said...

moge masing2 terselamat dari ke'expired'an taubat nasuha tuk diri kite...

jgn risau,setiap pengrbanan tu pasti ada harga yang akan di bayar oleh ALLAH kelak..

la tahzan..ALLAH bersama orang2 yg mencri kebenaran dan saye suke hadis riwayat muslim tu..sejuk hati dengar bb diri ni byk sgt dose~

arina ahmad said...

innamal aqmallu

still searching for the viruses that have been threatening my system. may we find the solution to Ctrl+Alt+Del it by our ownself because everybody wont satisfied until we are perfect from sins. stay away from urself wouldnt give a sip to let u down. wassalam

khaleeftunggal said...

cek anonym:
same2 kite mngharap pade yang satu..

arina:
dey,ko de mslh rumaje lg ke beb??
jgn riso..allah akn tolong,aku juge akn tlg sedaye mampu..nntikn aku muncul ye..haha~

JAMALUDDIN ABU BAKAR said...

Salam Ziarah...Al-Faqir nak kongsi ilmu dan cerita berkenaan TAUBAT jugak..semoga kita sama-sama memperoleh mandaat..INSYAALLAHU TAALA..

http://jamaluddinab.blogspot.com/2009/10/taubat.html

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar