Tuesday, February 2, 2010

siapa aku?


(ini bukan aku)

innahu minsulaimaanwainnahu bismillahirrahmanirrahim..

sekali tengok tajuk kat atas tu macam aku nak promote diri aku kan?
aku memang selalu perasan bagus dan femes antara semua yang ada d alam fana ini..
(hakikatnya aku memang femes!)
ow apa2 lah najwa..ko memang femes pun..fullstop!

sebenarnya ini hanya entry merepek yang aku sengaja tulis tuk bagitau kat orang yang berada d luar sana siapa aku yang sebenar..(ade sape ke yang nak tau sape aku?)
dan sebelum korang menyampah dengan ayat2 aku yang bakal berbaur pujian pada diri sendiri,sila hentikan bacaan korang!

sebab kalau korang menyampah dengan aku yang selalu perasan bagus ni,mesti korang akan mengumpat aku..
dan sekaligus dosa korang akan bertambah dan pahala korang akan dapat kat aku..
so,kesimpulannya murni kan hati aku bila suruh korang berhenti baca tuk elak korang dapat dosa?
(muge same2 terpelihara dari dose!)

aku hanya seorang manusia biasa yang banyak sangat dosa yang sengaja d lakukan kerna lemahnya iman!
jadi, sila maafkan aku jika ada salah silap yang aku lakukan tanpa aku sedar atau tak..
dan sekali lagi aku ulang..kalaulah malaikat sebelah kiri aku ada perasaan penat catit dosa aku,aku yakin dia dah penat tulis dosa aku..(uh,hina sungguh)

dan bila aku kata aku manusia biasa jangan terlampau pandang tinggi pada aku yang banyak lemah dari upaya...
dan juga aku hanya manusia biasa yang sedang menuntut dalam bidang perubatan d kolej perubatan d perak..(kolej aku tak femes pun ok!)
sambil setiap hari cuba mengukir jejak aku yang tersendiri dalam menjalani hidup sebagai hamba yang hina..(ow korang pun hamba yang hina dan kita sama!)

alhamdulillah,aku d beri nikmat untuk faham agama ALLAH dan d beri minat untuk ke arah itu dan d beri hidayah untuk berusaha mempraktikkannya dalam hidup seharian..(alhamdulillah)

menyedari aku manusia biasa yang banyak dosa dan boleh mati bila2 masa..
aku cuba untuk mengejar kesempurnaan yang d kehendak kan ALLAH..(berjayakah aku?)
dan aku juga mahu korang semua yakni sahabat2 aku tuk sama2 mengejar akhirat yang semakin hari semakin mengejar kita...
janganlah korang semua (termasuk aku) terlalu mengejar dunia yang tak mampu kita kejar..

aku bukan orang baik,apatah lagi alim ulama dan pakar agama..
tapi aku insan yang masih belajar dan bertatih dalam hal agama..

kalau nak imbau balik zaman jahiliyyah aku yang jauh d tinggalkan dulu..
aku bersyukur dengan zaman peralihan aku sekarang..(karat jahiliyyah masih ada lagi)

"kalau ikutkan tarbiyah yang aku dah dapat sekarang,aku boleh je nak tinggalkan korang..tapi korang kawan aku..tak kan aku nak tinggalkan camtu je.."

kata2 aku terhadap mereka,kawan yang aku rapat sewaktu aku d zaman tahu agama tapi jahil akhirat..
aku tak nafikan sikap dan perangai mereka yang tak tahu agama dan jahil akhirat kadangkala menggoyah iman aku tuk kembali ke jalan yang lama..
(ada yang tak solat tak puasa,minum,merokok dan clubbin dan aku harap hanya pada Yang Esa)
tapi aku SAYANG mereka dan mahu sama2 menuju syurga ALLAH yang mahal tu...
dan aku tahu hati mereka lembut untuk lebih tahu agama dan ambil tahu pasal akhirat..
aku hanya mampu berusaha..(pade Tuhan keberhasilannya)
dan tiada niat tuk aku buka pekung d dada sesiapa yang terasa..
apatah lagi buka pekung sendiri..

bergaul dengan golongan yang tahu agama dan tahu akhirat,golongan yang tahu agama dan tak tahu akhirat,golongan yang tak tahu agama dan tak tahu akhirat..
jadikan aku lebih terbuka dalam menerima cara pemikiran 3 golongan tersebut...
(aku bukan perasan bagus ye!)

dan aku yang tahu agama dan tahu akhirat ni (insyallah) belajar banyak benda dari 3golongan ni..
sharing is caring rite?
dan aku juga tak pernah perasan bagus dengan mereka..(perasan bagus kan aku bila aku kate aku tak perasan bagus?)

dan bagi yang kenal aku d lua akan tahulah sape aku yang sebenarnya..
(dan bagi sape yang tak kenal aku d dunia lua,mahu berkenalan?)
aku teringat bila aku d soal..

sejak bila ko stat pakai tudung labuh ni?

aku hanya tersenyum kamben sambil bercerita dengan harapan mereka paham dengan cerita aku dan sama2 ambik pengajaran..
dan juga senyuman aku semakin menyerupai senyum kamben bila d tanya..

ko tak rasa ke bile pakai tudung labuh ni ko kena behave? tapi aku rase ko cam tak je..

menusuk ke kalbu juga soalan tersebut tapi aku tak marah kerana orang yang perasan bagus mana boleh marah2..kalu tak,tak bagus la kan..??
bagi yang kenal aku d dunia lua pasti akan paham maksud tersirat soklan tersebut..
(sila2 berkenalan dengan saya)

dan jawapan aku ringkas, dengan merendahkan diri aku yang serba rendah ni..
dan aku akui kelemahan aku yang selalu lupa dan leka dengan sikap aku yang selalu melepasi boundary2 yang d tetapkan syariat..
(ow,hine dan hine dan hine sangat aku ni)

aku masih lagi berpendirian yang wanita bertudung labuh ni perlu lebih berani tampil ke depan dalam mengutarakan pendapat melontarkan idea berkongsi ilmu meluahkan rasa memberi sumbangan dan menyumbang nasihat..
bukan aku perasan bagus dengan kelabuhan tudung..(ow sama sekali tidak!)
tapi bagi golongan yang insyallah faham agama dan ambil tahu tentang akhirat..
sepatutnya perlu lebih menonjolkan diri tapi kenalah bertempat dan mengikut batas..

dan itulah yang cuba aku lakukan..(aku tak perasan bagus ok!)
pengalaman aku melihat golongan ini hanya berani menonjol bila d kalangan mereka saja..
dan tiba2 jadi timid dan shy2 cat bila berhadapan dengan dunia realiti yang sebenar..
aku tak nak masyarakat berpikiran golongan seperti ni lemah dan tak berani..
(aku menulis mengikut pengalaman dan hasil perbincangan aku dengan golongan yang berkaitan)

dan aku sekali lagi akui..aku hanya manusia biasa yang selalu lupa d mana bumi yang aku pijak..
mungkin terikut2 dengan suasana SESERI yang bebas dari kaum Adam..
(walau hanya 2tahun,impaknye sangat besar!)

dan perubahan sikap adalah sesuatu yang amat sukar untuk d laksanakan dan perlu masa yang lama..(tiba2 ingat lagu edcoustic)
begitu juga untuk aku yang masih dalam proses penghijrahan diri..
bukan senang membuang terus yang lama dan meneruskan yang baru..
(aku budak baru belajar!)
tapi insyallah usaha ke arah itu tak pernah terhenti..
jadi fahamilah aku yang tak sempurna ni..(uh,macam merayu ke ayat ni?)
dan tegurlah atas keterlanjuran sikap aku yang hiperaktif tak kire tempat!
(wuhuuuuuuu~)

aku mahu jadi muslimah yang berani tampil dan bersuara dan petah dan menyumbang pada agama..
aku tak nak jadi muslimah yang selamanya d anggap lemah menjadi tempelan dan tak menyumbang serta takut2 tuk ke depan bila d perlukan..
pendapat dan pendirian dan prinsip hanya d simpan sendiri tanpa d kongsi..
(maafkan aku kalau terasa!)

dan ITULAH AKU!
budak baru belajar dan masih bertatih dalam hal agama..
sila ajarkan aku ilmu berguna tuk d guna pada hari muka..


(ini juga bukan aku!)


notakaki:aku bersikap terbuka atas semua perkara dan tidak mahu d anggap syadid namun setiap perkara harus ada batas dan alangkah indahnya hidup jika bersyariat! belajar untuk menerima dan memperbaiki serta melengkapi..baik!

cukup ALLAH bagiku~

4 comments:

pu3nice2see said...

iman seorang muslimah bukan diukur melalui kelabuhan/kebesaran/bulat /3 seginya tudung.
tp, pakaian terbaik utk muslimah begitulah sebaiknya=yg menepati syarat2 menutup aurah dlm Al-Quran.
islam bkn rigid,malah fleksibel.

psl seseri? haha akak sjk skola rendah skola pompuan..n pijak dunia dimana perlu bergaul dgn adam, adalah sukar tp bkn mustahil..

be urself, but learn to be better each day, bkn msh perasan selesa.

pesanan buat dr sendiri terutamanya...
pndgn manusia hny picisan, pandgn Allah itu y utama..
:)

budak upm said...

ye betul setuju..be urself la senang kan..
takyah peduli org kate ape asal kite tau diri kite dan Tuhan lebih tahu segalanya..

berubah jd lebey bek dan ajak orang lain sekali tuk bek2 jugak..

igt,hanya diri sndri yang tahu diri kita macam mana..tiade masalah labuh atau tak asalkan menjaga dan mengikut syariat..

betul kate anda.indah hidup bersyariat!

~umai~ said...

aku pon stuju ngn ayt ko...
pengaruh seseri mmg kuat..
btw,aku skong ngn prubahan ko...
gudluck in ur life najawa a.k.a nobita..hahhaha...

khaleeftunggal said...

pu3nice2see:
insyallah..same2 kite menuju perubahan..

budak upm:
haha..ko pun tau en betapa aku selalu d salah anggap org yg ptame kali jmpe aku..kate aku bising,emo,byk ckp,dll y negatif..

sdey gak ble d salah anggap..tp hanye kite yg tau diri kite..aku bsyuko seadenye n akn berusahe ke arah lebey bek..

insyallah!

umai:
klo ko psan,kt seseri pn aku dastat pkai tdung labuh,.tp jrang sbb xde laki..aku rase selamta..hehe

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar