Sunday, January 31, 2010

KONVENSYEN Pemikiran Hasan AlBanna


tokoh pemikir islam

innahu minsulaimaana wainnahu bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah aku selamat pergi dan kembali dari KONVENSYEN Pemikiran Hasan AlBanna pada 30Jan..8pg hingga 5petang tadi..d UNITEN,bangi..

dan syukur juga sebab aku d beri kesempatan dan ruang serta peluang tuk lebih mengenali tokoh yang sememangya d segani d setiap pelusuk dunia..

dan juga aku d limpahkan kesempatan berjumpa dengan beberapa sahabat perjuangan yang lain..
k.anis..linda..k.aina..dan juga beberapa junio SESERI..rindu terubat la jugak kan..
mungkin ade akhwat yang hadir tapi aku sendiri tak terserempak dengan mereka..
takpe2..xde rzki lagi..
(walaupun aku bukan lagi sebahagian mereka)

dan juga perjalanan kali ni sekali lagi d hujani dengan pelbagai ujian dan dugaan aku rasa..
apatah lagi dengan kondisi kaki aku yang semakin kronik..
sekali aku aku berjalan terhencut2 menahan sakit..tapi tetap aku mahu nampak cool depan orang lain..
(ow,aku bukan ego..cuma taknak susahkan orang lain)
murnikan hati aku? dan aku memang perasan murni..

kekronikan kaki aku bermula bila berlaku edema d bahagian kaki..(ini istilah medik)
takpe kalo tak paham,kite same2 sharing our knowledge ye..
bila mana dah berlaku cagu dan aku sengaja biarkan dengan harapan ia akan sembuh sendiri..
tapi jangkaan aku meleset..
jangkitan dang bengkak semakin teruk..tapi aku masih biarkan saje..(cool kan aku?)

dan kalau nak d terangkan secara mediknya..
10% fluid kurang berjaya memasuki lymphatic drainage d sebabkan vessel d kaki berlaku vasodilation..
so,secara ringkasnya..berlaku la edema..iaitu accumulation of fluid..(peh..paham ke korg?)
semuanya d sebabkan jangkitan kuman yang sengaja aku biarkan bermaharajalela terus menginfect kaki..

kondisi kaki semakin teruk bila malam menjelma..maksud aku dalam perjalan pulang ke perak selepas konvensyen..mujur ada kawan yang sudi membantu..
terima kaseh ye kawan2..!
aku sekadar tidak mahu menyusahkan mereka..namun tetap juga d paksa pergi ke klinik yang paling d BENCI untuk d kunjungi oleh aku..
d sebabkan kaki yang semakin bengkak aku terpaksa juga menurut kehendak tersebut..
muge kaki ini cepat sembuh tanpa perlu d cabut kuku yang cagu itu..
ow sungguh aku takut dengan doktor!
(hilang ke macho aku?)

ok..bukan ini topik sebenar yang aku nak tulis,,sekadar penambah rasa saje..

berbalik pada konvensyen yang aku hadiri..
banyak benefit yang aku dapat..(walaupun aku terlelap juga d saat2 akhir konvensyen!)
tokoh pemikir Islam yang agung semakin aku kenali peribadinya dan jasanya serta ideologinya yang sememangnya sesuai d guna pakai d MALAYSIA..
(erk,korng kenal ke tak sape hasan Albanna ni?)

seorang Mesir yang juga merupakan anak kepada tokoh ulama yang terkenal..
tokoh pengasas Ikhwanul Muslimin..
muncul d saat umat Islam d Mesir mengamalkan sekularisme..
malah segolongan Ulama d Mesir juga mengamalkan dasar tersebut..

berlakunya sekularisme apabila terpengaruh dengan ideologi Barat yang menempa kejayaan bila memisahkan agama dengan kehidupan seharian..
dan saat itu juga cara hidup Islam amat jauh dari masyarakat Mesir..

apatah lagi dasar humanisme yakni meletakkan kehendak manusia sebagai matlamat semata2 menjadiakn umat Islam semakin jauh dengan Islam..dan itulah juga yang berlaku d Malaysia..
selain dari unsur Hedonisme yang semakin teguh bertapak d hati setiap majoriti umat Islam kala ini..

munculnya Imam Assyahid Hasan AlBanna d Mesir memberi impak yang sangat besar pada dunia Islam..
sama seperti bangsa melayu yang hidup menyimpang dari Islam yang sebenar..

seperti yang aku penah kupas dalam entry yang lepas2..
bangsa Melayu punyai banyak kelebihan berbanding bangsa lain sekaligus menjadi bangsa Melayu Muslim yang berjaya dan maju..
menjadikan akidah sebagai asas pada segala-galanya

melihatkan senario politik Malaysia berlumba2 meraih undi golongan minoriti menjadikan golongan majoriti seolah2 merempat d bumi sendiri..
selagi Melayu menjadi golongan majoriti selagi itu golongan Islam akan memerintah..
namun andai kata golongan minoriti berjaya memecahkan golongan majoriti
bermakna tiada lagi persefahaman antara golongan majoriti ini..

kalau nak aku ulas semunya d belog ni..tak kan aku termampu..
namun konvensyen ni berjaya buka mata aku sedikit sebanyak mengenai perjuangan Islam yang sbenar dan pentinngya untuk praktiskan apa yaang pernah d lakukan nabi..

untuk maju dalam urusan agama kita harus pandang ke belakang!

wallahua'lam

notakaki:kerja yang menimbun tinggi buat hidup sedikit stress dan tertekan d samping masalah2 peribadi yang susah d tangani emosi.dan berada d sana buat aku sejuk hati melihat mereka2 yang sefikrah..d mana la mereka menyorok ye selama ini..hehe


cukup ALLAH bagiku~

5 comments:

budak upm said...

salam'alaik..
oh..lame sudah aku tak jenguk belog kaw..
kaki kaw bengkak lagi?

makin teruk sebab dah tak boleh menapak kan?
teruk la kaw ni..mula2 tak nak pergi klinik..
sekarang sudah lagi terok!

pasal konvensyen tu..aku ada pergi jugak..tapi tym rehat aku dah balik..
tak sempat jumpe kaw la

nn said...

maceh kongsikn~ :)
huhu,nk p gak..tp jauh kot..

klu takut jmpe dktr, cbe tarik sndiri bhgian cgkm tuh, pastu potong kuku tuh, ad berani?

ade org pernah buat..berjaye.. tp..x brani nk komen,,huhu

dr. layyinulharir~ said...

mmg macho ah bjaya thn smpai abeh knvonsyen. syafakallah~

p/s - i too really HATE clinics. dunno y. em. possible rpenye 4 future docs 2 hate docs. haha.

khaleeftunggal said...

ko xckp pn ko dtg sane..kalo x leh jumpe..wuhuu~

nn:
aku da korek2 da kuku tu makin teruk kot..haha..tggulah ry cine aku g jmpe dr..mls la nk g skang..ade byk keje len..

layyinurharir:
bencilah aku ko ni..! haha

dr. layyinulharir~ said...

sebuk ah bdk kcik. haha.

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar