Friday, February 26, 2010

monyetnya cinta?


cinta monyet!

innahumin sulaimaanwainnahu bismillahirrahmanirrahim..

'kalau cakap time mula2 maybe senang kot..tapi biler dah lame ni..susahla sikit..'
'alah manusia..macam2 alasan yang die bagi..'

hmm..itu satu dialog ringkas aku dengan seseorang hari ni..
berkaitan apa? boleh la relatekan dengan tajuk di atas..
bila dah suka sesuatu tu..walau salah dan tidak betul..
tetap akan dipertahankan dan d'perbetul'kan oleh mereka yang suka pada benda2 yang salah ni..
sebab itu macam2 alasan yang di beri..
dan mungkin maksud percakapan seseorang adalah seperti yang berikut:
kalau kau cakap dengan aku benda ni awal2 dulu maybe aku boleh elak and putuskan..
tapi biler dah lame ni macam susah sikit la..susah la..

(sebenarnya aku tak sanggup ko dipermonyetkan oleh cinta)
sungguh la hancur luluh hati aku bile dengar percakapan beliau..
susah untuk memutuskan hubungan yang terlarang..
seolah apa yang di sampaikan selama ni tiada hasilnya..tapi tetap aku ingatkan diri aku hanya mampu berusaha dan perlu berusaha lagi untuk lebih menyentuh hati beliau..
(aku cakap macam ni sebab aku sayang ko lah sahabat! dan ko pun tau aku ni bukan jenis yang 'penyayang')

aku dah pernah tulis mengenai cinta dalam entry yang lepas..
tapi aku terpaksa pura2 rajin dan terus menaip entry seumpama ini..
sebab aku kecewa bila melihat seorang yang tahu agama dan tahu akhirat gugur tersimpuh lesu hanya kerna cinta...
(sungguh jarum syaitan itu amat halus)

apa maksud aku gugur tersimpuh lesu dek kerna cinta?
bila kita tidak lagi mengawal dan biarkan diri d kawal oleh cinta...
ow senangnya aku bercakap,mengkomen dan mengkritik mereka yang gugur tersimpuh lesu tersebut..
orang akan kata..
senanglah ko cakap,ko tak penah rase

lalu aku pun sekadar tersenyum kelat sambil menjawab pertuduhan beliau..

ko ingat aku ni takde perasaan ke..aku pun manusia..remaje..
sape kate aku tak penah rase..


ye,aku remaje dan sebagai remaje tak kan terlepas merasai perasaan suka dan cinta pada seseorang..(awww...~)
dan perasaan itulah yang kebanyakan dari kita masih tak tahu macam mana nak kawal lantas biarkan diri d kawal emosi bahkan lagi buruk..
d kawal oleh NAFSU...!

sekali lagi aku bukan DR.CINTA atau pakar dalam bab2 yang melibatkan perasaan..
aku juga manusia biasa yang pernah gugur tersimpuh lesu...erk tak bukan!
aku juga manusia biasa yang pernah gugur TERSEMBAM LAYU DAN TERKULAI HAMPA d sebabkan cinta!

aku ulangi...
aku juga manusia biasa yang pernah gugur TERSEMBAM LAYU DAN TERKULAI HAMPA d sebabkan cinta!

janganlah sesedap hati kate aku tak pernah rase dan tak pernah alami fenomena alam tersebut..
dan dengan bannganya aku boleh katekan yang dulu adalah fasa yang sangat ekstrem bagi zaman jahiliyyah aku..
tapi sebab aku tak nak merosakkan fitrah cinta yang suci lagi murni kurniaan ILAHI maka aku gagahkan diri jauhi perkara yang keji..!
dan aku akui bukanlah sesuatu yang senang dan sememangnya kalau tak senang mestilah sangat susah nak buat sesuatu agar diri boleh tinggalkan perkara yang dekatkan diri aku dengan zina tu!
hampeh betul aku d zaman jahiliyyah tersebut..
so stop saying that i don't know anything about love..(wah3..geli pulak aku)
stop saying that i don't know the feeling..(buweekkk~)
(dan jangan ingatkan aku tentang perkara mungkar serta munafik itu!)

aku dulu adalah pakar segalanya..tapi apalah yang nak d banggakan bila salahguna nikmat yang ALLAH bagi..malah korang semua patut rasa hina yang amat sangat kerana berjaya mendekatkan diri korang dengan kemaksiatan..(wah bangge sangatkan korang yang bercinta monyet ni..)

dan apalah guna korang sembahnyang 5kali sehari..(itupun kalau cukuplah ye..)
tapi dalam masa yang sama korang masih lagi lakukan perkara mungkar yang terang terangan mungkar padehal bukankah solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar??
tapi bila korang dan aku masih lagi buat perkara mungkar..maksudnya urusan solat korang dan solat aku maseh belum tertunai..

maka dengan itu aku istiharkan bahwa korang memang sengaja carik nahas bila sengaja melakukan dosa yang korang sendiri tahu adalah dosa..
dan apatah lagi bila dah tahu itu dosa tapi korang pura2 tak tahu dan katakan ianya adalah fitrah seseorang untuk bercinta..
(korang memang pakar putar alam!)

aku pernah kupas secara kasar mengenai hal cinta tu d sini! (sila klik tuk elakkan masalah 'keblurran') dan aku sekali tekankan bahwa cinta itu ialah fitrah dan jadikan ia fitnah..

bila kata cinta itu FITRAH
mestilah ianya sesuatu yang suci dan semestinya bersesuaian dengan naluri manusia..
dan bila aku kata sesuai dengan naluri manusai yang ingin d cintai dan mencintai..
pasti cinta itu sangat istimewa dan hanya boleh d beri pada yang istimewa juge..
(wah3..dewase sungguh aku)

tapi d manakah kestimewaan cinta yang korang sume kate istimewa sangat tu bila korang dengan suka hati berikan pada mereka yang tak layak menerimanya..!
ow sesedap hati aku je kate mereke semua tu tak layak terima cinta korang..
tapi aku ade sebab yang kukuh kenapa aku cakap macam tu dan aku tak kisah pun nak ulang bahwe..
korang semua buang mase bila bagi cinta korang yang tulus suci tu pade mereka yang TAK LAYAK langsung!!!!!!
kenapa aku kate tak layak??
suka hati aku lah kan nak kate ape kan...sebab korang sebenarnya tak tahu apa itu erti CINTA yang sebenar atau senang kate korang semua tak tahu dan tak reti berCINTA!
ow sedap sungguh aku berkata2 dan menaip..macam bagus sangat diri aku ni kan..

sebab dulu aku pun tak tahu apa itu CINTA dan tak reti berCINTA..
dulu aku BODOH sebab buat perkara BODOH hanya kerna cinta..
BODOHnye aku dulu sebab d perBODOHkan oleh cinta yang d sulami nafsu..
dan dulu aku ni juge BODOH sebab sanggup d perBODOHkan oleh syaitan yang BODOH juga..
(sebenarnya aku tak sanggup korang dipermonyetkan oleh cinta)

tapi sebab aku sayang korang semua..sebab aku sayang sahabat dunia akhirat aku..dan sebab aku sayang saudara seISLAM aku dan seAGAMA dengan aku..
maka aku tak nak lah korang semua lakukan perkara2 BODOH yang pernah aku buat dulu..
sungguh la membazir waktu muda korang dan waktu muda aku..(aku masih muda ok)

dan bila aku bercakap mengenai kebodohan ni..korang akan balas balik dengan soalan2 cepumas dan adakalanya yang sengaja d ajukan untuk menghalalkan kegiatan HARAM ni..

'macam mana nak buat kalau asyik merindu?'
'aku dah suka sangat kat dia dan kitorang da plan nak kawen..salah ke?'
'tapi aku tak tau macam mane nak hilangkan perasaan ni..'
'aku tak tau nak kawal perasaan aku..'
'aku dah suka sangat dengan dia..dan aku memang berniat nak pinang dia..'
'kitorang dah lama kenal dan dia baik!'
'salahke kitorang bercinta? bukannye mesej2 pun..kalau jumpa pun jarak 2meter..dan saling mesej2 islamik antara kitorang..'
'aku dah try macam2 tapi asyik ingat je kat dia..'
susahlah nak tinggal benda ni..dah lame kapel..tak kan tibe2 je kot..susahla..susahla..susahla..
bla3..bla3..bla3..

beribu2 alasan yang korang bagi dan korang luahkan pada aku dan juga pada sesiapa yang bertanya..
namun aku tak salahkan korang dengan alasan2 d atas kerna aku dulu pun pernah d dalam situasi yang sama dan aku sangat2 paham dengan situasi korang..
dan alhamdulillah aku berjaya atasi keBODOHan aku yang satu masa dulu pernah diperBODOHkan oleh cinta..

BODOHnye aku dan korang sewaktu bercinta bila..
  • lebihkan panggilan si dia lebih dari panggilan DIA Yang Maha Segalanya..hati resah tunggu panggilan atau reply sms si dia..sanggup bertenggek kat handset masing2 tuk 2-4jam dan tak cukup dengan tu sambung pulak dengan bermain mesej2 manja..tapi kalau panggilan DIA Yang Maha Segalanya korang sanggup tangguh hingga berjam2 padehal ajal tu paling dekat dengan kita semua..kalaulah d takdrkan mati akibat terkena kesan radioaktif kerna terlampau aktif bergayut d handset tanpa sempat korang solat..ow ruginya! dan paling hebat, bab solat ekspress yang mana tunggang terbalik alFatihah sebab tak nak si dia tertunggu2 mesej dari korang..ow mulia sungguh! hati rasa tak keruan bila tak dapat panggilan dari si dia..padehal hati korang rasa rilek je walaupun dah berhari2 tinggalkan Quran dan zikir serta selawat yang ada hanya si dia awal dan akhir..kalau d ikutkan kiraan peratus yang aku sukahati kira sendiri..lebih dari 60% waktu korang d perhambakan oleh cinta..ingat cinta itu BUKAN Tuhan!
  • mulalah korang bermadah bicara mengungkap perasaan masing2 tanpa segan silu..ucapan sayang keluar macam air..begitu mudah ucapan sayang keluar..i LAP u..u LAP me..kalau dalam mesej tu mesti akan ade madah puitis mengundang gundah dan gelojak jiwa remaja masing2..ah indahnya dunia korang dan aku..(satu masa dulu) cinta adalah segalanya bagi korang..tanpa cinta tak boleh hidup..punahlah harapan..musnahlah masa depan..gelaplah segala jalan..hampeh betul! cinta itu bukan tujuan… cinta itu hanya jalan.. cinta itu bukan matlamat, cinta itu cuma alat...rasa ingin mencintai dan dicintai dalam diri setiap manusia pada hakikatnya adalah untuk membolehkan manusia melaksanakan tujuan ia diciptakan. cinta itu mengikat hati antara lelaki dengan wanita untuk sama-sama membentuk ikatan perkahwinan demi menyempurnakan agama...ingat cinta tu BUKAN tujuan!
  • sudah tak tahu mana keutamaan hidup ni..segalanya untuk cinta pada si dia..ow macamlah si dia yang tanggung korang makan pakai minum top up dan study korang..sanggup bergolok bergadai demi si dia..memang cinta habislah..! memang sayang sangatlah..! pantang si dia mengadu masalah korang pun berpura2 sedih dan tumpang sedih dan berharap korang ada kat sisi dia tuk tenangkan si dia..sanggup beli tiket bas ketapi ferry dan macam2 lagi tuk temankan si dia yang dalam kesusahan tapi tak sanggup berjalan kaki 5minit menuju ke masjid tuk solat jemaah...malangnya, begitulah realitinya kini...cinta dimertabatkan terlalu agung dan disanjung membumbung… demi cinta segala-galanya berani diterjah dan sanggup diredah. tidak percaya? bacalah masalah2 masyarakat yang dipaparkan di dada akhbar atau majalah. Isteri jatuh cinta pada suami orang...suami jatuh cinta kepada wanita lain dan rela meminggirkan isteri sendiri...bila ditanya kenapa? kebanyakannya menjawab, “apa boleh buat, kami sudah jatuh cinta!”.
dan mash banyak lagi perka BODOH DUNGU serta TOLOL yang orang akan buat bila biarkan diri d permonyetkan oleh cinta..
belajar untuk katakan 'tidak' pada perkara yang sepatutnya tidak..

kalau korang tanya aku apa perlu d buat...
aku akui perkara ini perlukan masa...maka berilah peluang pada masa tuk mengubahnya dan menjadikan korang tidak lagi BODOH..
seribu alasan akan d berikan jika kita dah suka sangat kat satu2 perkara tu..walaupun Tuhan dah larang dah!
namun apakan daya, kita sering biarkan diri d perkotak katikkan oleh cinta..
biar kita yang mengawal kuasa cinta itun dan bukan sebaliknya..

oleh itu mintalah dengan ALLAH dengan sabar dan solat..
dah kalau solat pun masih belum selesai urusannya..apatah lagi sikap korang yang tak reti bersabar..maka macam manalah korang mahu meninggalkan perkara2 ni?
berusaha tuk cuba tinggalkan bukan berusaha tuk berikan pelbaga alasan..
syariat ALLAH tu dah cantik sangat dah..janganlah sukahi rosakkan..

nak buat baik memang susah dan banyak cabaran..korang pun tahu kan?
so aplikasikanlah dalam usaha korang tuk mengawal perkara ni..
apalah guna belajar tinggi dan punya ilmu kalau tak berkat?
sebab apa aku cakap tak berkat?sukahati aku je kan?
yelah macam mana nak berkat kalau dalam masa yang sama korang kotorkan hati korang dengan zina2 kecil ni..
ilmu senang nak masuk kalau hati tu bersih..ilmu itu suci..dan tak kan bercampur dengan perkara yang kotor..kalau bercampur..maka rosaklah ia..

percaya dengan janji Tuhan...dan bukan dengan janji si dia..
kebergantungan korang tu pada siapa? mintak tolong pada ALLAH tapi dalam masa yang sama buat perkara yang ALLAH tak suka..tak malu ke korang dan tak malu ke aku?
tinggalkan sesuatu yang haram akan d gantikan ALLAH dengan perkara HALAL yang jauh lebih baik..ini janji ALLAH...maka korang semua WAJIB percaya!

tapi sampai ke hari ni masih gunakan alasan lapuk..
seperti yang aku dah senaraikan kat atas contoh2 alasan2 korang tu..
kalau tak sanggup berkorban kasih demi kasih ALLAH jangan haraplah pengakhiran yang baik d akhirat nanti...
namun apakan daya..
perkara sementara yang zahir lebih d utamakan berbanding perkara kekal yang tak terzahir oleh pancaindera..tapi masih boleh d rasa kenikmatannya!

cinta memang penting, tetapi ibadah dan menegakkan hukum Allah jauh lebih penting. sayangnya, hakikat ini sangat jarang difahami dan dihayati oleh orang yang bercinta. ..
tujuan cinta sering dipinggirkan...
ibadah dan hukum Allah yang tinggi dan suci telah dipinggirkan hanya kerana cinta. ..
kononnya, cinta itu sangat suci dan tinggi....

bertuhankan cinta samalah bertuhankan hawa nafsu...

bila tujuan suci dan hakiki dipinggirkan, timbullah tujuan keji dan ilusi sebagai ganti...sering terjadi nafsu seks dijadikan tujuan di sebalik rasa cinta...

cinta yang berbaur dengan kehendak seks inilah yang pernah dikecam oleh Al Farabi dengan katanya:

“Cinta yang berlandaskan nafsu seks adalah cinta yang diilhamkan oleh Tuhan kepada haiwan!”

ironinya, ada yang berkata, “lelaki memberi cinta untuk mendapatkan seks. Wanita memberi seks untuk mendapatkan cinta"

berhenti berikan alasan kalau korang masih belum berusaha dengan sepenuh hati dan hanya berusaha dengan separuh hati..

yakinlah dengan usaha yang d lakukan tu..tak guna berusaha kalau tak yakin..dan tak guna juga korang berdoa tapi tak ade keyakinan..


dan kalau korang masih mahu beralasan hingga ke akhir masa..silalah jawab d hadapan Tuhan kelak..maaf la entry ni agak panjang..sebab aku sayangkan mereka yang sengaja dipermonyetkan oleh cinta..sungguh aku sayangkan mereka semua kerna mereka semua saudara aku dan akan menjadi asbab tuk aku d kahirat kelak..


wallahu'alam~


notakaki:ade pulak orang cakap belog aku adalah belog politik..aduh2..macam2 hal lah korang ni..aku hanya menulis tuk berkongsi ilmu dan ambil lah yang baik..yang tidak baik tu tegurlah aku dengan cara Nabi..dengan kesempatan ni..semarakkanlah MaulidurRasul dengan memperbanyakkan amalan SUNNAH baginda Rasul SAW..muge same2 kite beroleh syafaat..

8 comments:

fareha azhar said...

i likeee...:)

~umai~ said...

tertarik ngn post ko najwa...
thanks coz mengingatkan..
aku ske sgt post ni cz byk sedarkan aku...=)

Nurul Izzati Shafie said...

najwa..tima kaseh..post mnyentuh ati..insyaAllah (^^,)

khaleeftunggal said...

same2 kaseh pade semua..
oleh itu janganlah mudah mengalah pujukan nafsu jahat kite semua..
syurga Tuhan tu mahal sangat2

tapi kalau diri sendiri tak sanggup berkorban demi syurga yang kekal dan biarkan diri d ulit syurga palsu yang sementara ni..
maka jawablah d hadapan ALLAH kelak!

hanya orang yang layak masuk neraka akan masuk neraka dan usah pertikakikan kenapa mereka ni d masukkan ke neraka kerena mereka mmg deserve it!

lepas banyak petunjuk yang ALLAH dab bagi,tapi masih beralasan dan terus berlengah dan bertangguh..
maka kata aku..
sedialah jawapan tuk bela diri d hadapan ALLAH nant..

sama2 kita elakkan diri dari dosa yang nyata ni..wallahualam~

si aliaa said...

amek kau.
thanks :)

pemerhati dari jauh said...

bagus bdk ni..kawan sapa la ni...hehehe...nice post...moge bergune buat diri dan umat!


(ak bekas rumet laili yg paling cool)

khaleeftunggal said...

huhu~
macam2 nma pelik la korang nii..
ish3~

Anonymous said...

assalamualaikum...
alhamdulillah...didoakan masih ada ramai insan sepertimu... dari bicara nti sepertinya nti pernah dalam ombak tsunami cinta..heheh tapi alhamdulillah dah berhijrah... syukurlah...katahuilah sesungguhnya sesuatu yang pernah terjadi dalam diri kita bukan atas kehendak diri itu adalah cubaan dari Allah...

" dan sesungguhnya Rabb-mu (pelindung) bagi orang-orang yang berhijrah sesudah menderita cobaan, kemudian mereka berjihad dan sabar, sesungguhnya Rabb-mu benar Maha pengampun lagi Maha penyayang" (16:110)

berusahalah ke jalan yang lebih lurus..carilah jalan mendekatkan diri pada Allah seperti yang tercatat dalam kitab suci kita.

kepada sesiapa yang pernah melakukan kesilapan janganlah sesekali kita berputus harapan daripada rahmat Allah...

Andai seperti yang nti cakapkan terlibat dengan cinta adalah perkara bodoh.....memang ada kebenarannya...tapi Allah maha mengetahui apa yang akan dan bakal terjadi dan sudah sedia ada jawapan dalam kalam Allah bagi setiap permasalahan umat ini...

" kemudian,sesungguhnya rabb-mu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan kerana kebodohannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya),sesungguhnya Rabb-mu sesudah itu benar-benar MAha pengampun lagi MAha penyayang"
(16:119)

subhanallah...kepada semua andai ada menghadapi masalah atau jawapan kepada sebarang permasalah, tataplah alquran, bacalah, fahamilah dan hayatilah sesungguhnya Al quran itu petunjuk bagi manusia sekalian alam.... wallahualam.... maaf betulkan ana andai ada sebarang kekhilafan..sama2lah trus hijrah untuk lebih baik selamanya...salam hijrah infinity....:)

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar