Saturday, December 25, 2010

anda 20 tahun?


sweet 20 gitu...~

innahu min sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

ngeee~ jangan salah paham ye dengan tajuk entry kat atas tu...bukan d tujukan untuk aku...tapi untuk kawan rakan sahabat teman dan taulan yang memang sudah mencecah umur 20 tahun...but not me...i'am still under age....haha! (perasan)

tapi d sebabkan aku duduk d kalangan yang majoritinya adalah dalam 20an maka aku pun sedikit sebanyak dapat tempelak dan biasan 20an itu...hakikatnya i'm look younger than my real age...sebab ada sorang makcek tu pernah tanya aku...

"er...adek ni sekolah lagi ke?"

membuatkan aku meloncat kegembiraan dalam hati sambil tersipu2 malu lantas berlaku jujur kepada makcek berkenaan dengan mengatakan aku sedang study d sebuah kolej yang famous amous d Malaysia ni...(eceh!)

nikmat tuhan yang manakah yang kamu dustakan? dengan slowly kate2 tu terngiang d telinga dan membuatkan aku kembali insaf dan mengaku bahwa aku pun turut tersenarai dalam sweet 20 tu...pueh hati? ye2..aku sedar diri...maafkan aku..oh!

tapi..cuba aku dan korang2 semua fikir balek...kita nak sebut 'aku baru 20 tahun' atau 'aku sudah 20 tahun?'
cara serta teknik penyebutan dan penyampaian tu kena betul dan kadang2 ikut situasi gak kan...
kalo d sampaikan dan d sebut dengan pandangan serta nilai2 dunia yang tak pernah nak puas enjoy hidup kat dalam dunia ni..nak senang cerita..dari pandangan nafsu serakah yang kuat macam nafsu kuda tu mesti akan cakap:

'aku baru 20 tahun...sak kop lu derrr...'

peh...'sak kop lu der' ko cakap dengan aku...haih! memang dasar dunia la kau ni....hidup dalam dunia yang penuh menipu...walaupun dah ramai umat dunia ni yang tak sempat hidup sampai 2tahun usia dorang tu..tapi kau tetap berpura2 konon 20 tahun tu akan maseh berbaki panjang lagi untuk kau...seolah2 kau akan ada masa tuk tua dan lepas tu berpura2 taubat sebab dah nak masuk rumah bertiang dua tu....ALLAH~

tapi kan...if the answer that you give is from the view of' 'begin with the end of mind'...mestinya nada serta nada penyampaian tu akan berubah kepada yang macam ni....lebih sedap d dengar..

'aku dah pun umur 20 tahun...tapi apa je yang aku dah buat?isk2 isk2..'

sebab 20 tahun tu bukan kejap tapi sangat lama...dan kalau d kira dari aspek kawen dah berkoyan2 anak boleh dapat...tapi hakikatnya...aku kau mereka dan kita semua maseh d sini... goyang kaki dan selalu 'perasan busy'...

kalau tengok pada sejarah...(sebab ada sejarah la adanya kita hari ni..)
sahabat2 Nabi dulu lebih muda dari 20 tahun dah jadi Jeneral Perang...ketua kat medan perang lawan dengan orang kafir...tapi aku kau mereka dan kita semua nak lead jadi Imam pun payah...ni kan pulak nak sama2 turun medang perang...jihad...

tapi takpe,korang cakap 'belajar tu pun jihad jugak'...pandai bagi jawapan ye...kalau jihad belajar tu betul2 lillahita'ala...sebab nak dapat ilmu ALLAH...nak dapat redha ALLAH takpelah jugak kan nak gelarkan sebagai 'jihad'...tapi kalau setakat nak lulus exam..nak dapat title 'dokter'...nak dapat pangkat dan darjat semata2...memang ke longkang lah jihad tu...
(oh..tersentap sekejap aku.)

dan kalau nak cakap dari segi dan aspek yang lain...bila dah umur 20 tahun ni..sepatutnya banyak skill hidup yang kita dah belajar...yang kita dah tahu...yang kita dah mahir...kalau tuk perempuan tu..skill yang paling femes yang bakal d tanya oleh bakal mertua ialah skill memasak korang...(dush2..kena atas muka sendiri)
tapi itu pun maseh terkial2 dan terketar2....halia dan kunyit pun tak dapat bezakan...dan maseh lagi rileks bagi alasan...
'aku busy study...tak ade masa...makan kat luar je'

ok..kita beralih pada skill2 yang lain....skill menjahit...tak kesah la teknik insang pari ke..silang pangkah ke...kalau maseh terketar2 dan kadang2 terkial2 nak masukkan benang kat dalam lubang jarum tu..tak payahla nak berlagak kate 'aku baru 20 tahun'....
tu baru dua skill...belum aku tambah dengan skill2 lain yang lagi adventure dan mencabar minda yang sepatutnya mampu d lakukan oleh kanak2 yang SUDAH berusia 20 tahun...

tapi itu pun maseh ramai lagi yang bergoyang kaki...melayari FB sampai pagi...pergi berjoli d Jusco dan Tesco..(kalau kat tempat aku la kan..tu je yang ada.)

tapi kalau ada antara anda2 semua yang pandai masak...pandai jahit...pandai basuh baju..pandai lipat baju..pandai kemas bilik...pandai sapu sampah...pandai jaga kebersihan...takpe2..syabas aku ucapkan pada kalian...teruskan lagi tuk tambah skill2 yang jauh lebih baik...skill jadi Imam...skill nak tadarus...skill nak tarannum...skill nak tegur orang...skill nak nasihat orang etc...dan sesungguhnya banyak lagi skill2 yang kita maseh belum belajar...walaupun dah umur 20 tahun!

amboi2...macam 'bias' pulak aku dok cakap pasal perempuan je kan...ha! pada yang lelaki tu...kalau dulu zaman Nabi, baya2 korang tu dah jadi ketua kat medan perang..sampai dah tawan negara orang...dah jadi hafiz...dah pandai jadi Imam tuk solat subuh maghrib dan jugak isyak..dan bukan Imam zuhur dan asar saja...

erk...bukan aku suruh pasni masuk akademi tentera negara pulak...ataupun suruh apply balek PLKN...bukan...bukan itu maksud aku...tapi belajarlah tuk jadi ketua d tempat d mana anda berada...ketua kelas...ketua darjah..ketua batch...ketua study group...ketua program..ketua dalam keluarga...ketua macam2 lagi la...jangan jadi gipang pulak dah la...tak suruh pun balun semua kan....

sebab apa aku suruh jadi ketua..sebab anda adalah lelaki...lelaki itu pemimpin...dan kenalah belajar tuk jadi pemimpin macam Nabi kita kan...kata nak ikut sunnah baginda kan..so kenalah belajar..dari merangkak kepada bertatih kepada berjalan dan seterusnya berlari ke langit! oh~

jangan sampai title ketua tu jatuh pada perempuan sebab perempuan ni emosi dia cam lain sikit lebih2 lagi tiba bila 7hari dalam sebulan....sebab perempuan hanya lebih elok menjadi orang d belakang tabir dan menjadi pembantu sahaja...macam zaman Nabi....tolong rawat tentera Islam yang cedera...tolong urus rumah tangga...etc....

tapi kalau dah tak ada lelaki yang berkaliber tuk buat kerja...macam mana ye? kalau semuanya masing2 tunduk kan kepala time undian ketua nak d buat..dan hanya berani bercakap d belakang....macam mana ye? itu pun maseh bangga lagi nak cakap...
'aku baru 20 tahun der...sak kop lu...'

aiyak! pandai2 pikirkan lah kan... kalau maseh dalam usaha ke arah menjadi ketua dan pemimpin... bagus... teruskan usaha dan tunjukkan hasilnya...sebab itulah tugas utama lelaki untuk memimpin dan menjadi ketua....tapi sekarang dunia dah macam terbalik...(atau dah memang terbalik kot)
pedulikan suara2 wanita yang kononnya nak sama taraf dengan lelaki...nak sibuk2 jadi ketua...padahal tugas utama tuk jaga rumah tangga pun FAILED!
sebab tu aku cakap dunia dah pun terbalik....walaupun ALLAH dah kata, dalam surah al-Baqarah ayat 228:

"Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya)"

tapi bila si wanita sibuk bekerjaya...sampai lupa amanah dengan keluraga yang sepatutnya d tatang bagai minyak yang penuh...dengan kasih sayang...itulah kuasa wanita yang sebenar...KASIH SAYANG...dengan kasih sayang barulah institusi kekeluargaan tu akan harmoni...anak2 soleh solehah...membentuk masyarakat yang tak pecah belah...

haa...cop2! aku dah termerepek dah ni...aku tak nak bias kepada apa2 jenis jantina sekarang ni sebab ALLAH kata kita semua adalah sama yang beza adalah iman dan takwa..so sepanjang 20 tahun hidup ni..apa nilai iman dan takwa kita yang kita dah kutip??
sama2 muhasabah balik...sebab kita ni dah pun umur 20 tahun..tapi maseh teringgal banyak lagi perkara...perkara dunia dan jugak perkara akhirat....

jadi..macam biasa...kurangkan sikap bodoh sombong tu ye...dan jadilah kanak2 20 tahun yang matang serta pandai mengawal emosi....^^,

notakaki:apa ciri2 20 tahun yang aku patut dah ada??? hmmm....macam 'zero' je...

cukup ALLAH bagiku~

7 comments:

atikah said...

bayangkan kalau umur 20 tahun still tak jaga semayang. dan dalam umur 20 tahun tu berapa dosa dah kumpul. baru tadi terfikir! takutttt!

khaleeftunggal said...

atikah:
mujur lah ko ade terfikir..kalau tak..hampeh la kan..haha..takpe2..20 tahun ni banyak je perubahan yang ade..
muge yang singkat d labuhkan ok!
insyallah

asrulhadi said...

mashaAllah! benar tulisan anda(^_^)
tapi nk tau bleh..? ape mksud "sak kop lu" tu?

ika said...

20 tahun . lame tu . kalo diasingkan , berape banyak la aku baru buat baek . hurmm .

khaleeftunggal said...

asrulhadi:
ngee~ maaflah kalo xpaham bahase kasar tu..

tu loghat kelate sebenarnya..
"hisap rokok dulu"
n kalo org kelate akan ckp
"sak kop lu"
cm bahase ringkas la kan..
sekian tutorial pade hari ini.

ika:
huhah! tau xpe..pasni kne lg banyak buat baik..
buat baik dgn Tuhan..buat baik dgn manusia..
jum2!

Ayda Arishha said...

dushh~ kene sebijik kat muke sendiri!(pasal suke sgt ngaku mude ann) hehe

mekaceh utk peringatan~ :)

khaleeftunggal said...

ayda:
huhah! takpe2...same2 dok igt satu sama lain..
Insyallah

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar