Saturday, December 11, 2010

terpaksa berubah?


choice is in your hand!

innahu min sulaiman wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

baik2...atas permintaan ramai..(cewah..padehal aku saje2 je nak tulis..tapi saje kate atas permintaan ramai.tak malukan..)...aku nak merepek dan mengongsi sedikit kisah mengenai hijrah...memandangkan kita semua baru je sambut Tahun Baru Islam dengan penuh sederhana dan ala kadar...bahkan ada jugak yang tak tahu bila Tahun Baru Islam yang aku maksudkan ni...takpelah...suh dorang rujuk kalendar yang ada pasal bulan2 Islam...takpun boleh je nyanyi lagu bulan2 Islam tu...ke tak tau gak lagu tu??? takpelah...kalau tak tahu..pura2 tahu jela sekarang ni....

sebab aku ada misi dan juga visi sekolah...eh tak2...sebab aku ada misi dan juga visi tuk berkungsi cerita pada entry kali ni....ngeee~~ (cam bunyik Dr.Tommy selalu buat..)
sebenranya hati aku ni tengah panas bila mengenangkan seorang hamba ALLAH yang kata dia tahu agama...tahu hukum hakam...tapi maseh buat perkara2 yang d larang...bukan kami2 semua tak nasihat...tak cegah..tak ingatkan...tapi alasan yang beliau beri hanyalah....

"aku tak leh nak wat pe we.."

seringkas dan sesimple pimple tu die boleh jawab...sedih la kami2 yang mendengarnya...tapi takpe...muge Tuhan maseh mahu tunjukkan jalan pada beliau...walaupun sebenaranya jalan tu dah ada terbentang luas depan mata...terhampar indah..tersusun rapi..tapi maseh ada d kalangan orang2 macam ni yang sengaja tutup mata...pekak kan telinga...kepitkan hidung dan jugak kempiskan perut! huhuhuhuhu~

"aku bukan tak nak berubah..tapi susahla we..."
"ko cakap senangla kan...aku yang tengah tanggung"
"aku maseh tunggu hidayah ALLAH...ko doakan
ye.."
"aku kalau boleh tak nak berubah sebab terpaksa..biarlah ikhlas...aku tak nak hipokrit..Insyallah.."



cop2! kau kate ape?? ulang sekali lagi?? kau taknak berubah kerana terpaksa?? kau nak ikhlas tuk berubah?? peh..baguslah kau ni...memang a big applause la aku bagi kat kau...dan jangan big applause tu bertukar jadi big apple sebijik aku bagi kat dahi kau....(ok2...ayat sedikit ikut nafsu..maaf2~)

tentang alasan jahiliyyah yang ramai orang bagi kat kite adalah ayat yang 2nd last tu..tentang hidayah ALLAH yang maseh setia d tunggu2 dan d nanti2...tapi takpe..aku taknak ulas pasal hidayah ALLAH sebab aku dah penah ulas kat sini...so pada sapa2 yang maseh tunggu hidayah ALLAH yang tak kunjung tiba tu boleh rujuk entry ni ye...

tapi sekarang ni aku nak ulas tentang alasan last tu..yang kononnya korang tak nak berubah sebab terpaksa..kalua boleh nak ikhlas...tak nak hipokrit la konon kan...peh memang terbaek la korang ni...terbaik sampai aku memang rasa nak bagi big apple sebijik atas dahi...(huhuhu...maaf kasar lagi..) tapi sebelum korang nak balas balik big apple tu kat aku...aku angkat kaki dulu la ye...heee~

dengar sini baik orang2 kampung semua....it is not a HYPOCHRITE if you want to become someone better...paham tak ayat omputih aku yang canggih manggih tu?? tak paham?? ok...takpe kalau tak paham...korang leh translate kepada bahasa Malaysia di Google Translate...
semuga berjaya dalam pencarian anda ok...

tapi aku benar2 maksudkannya....bukanlah menjadi seuatu hipokrasi kalau kita mahu berubah kepada yang lebih baik....yang HIPOKRIT itu adalah bila kita berpura2 mahu menjadi baik...atau lebih tepat itu adalah MUNAFIK!

orang yang berjaya ialah orang yang memaksa dirinya berubah manakal orang yang gagal berubah hanya apabila terpaksa...

paham tak kate2 mutiara emas tulen d atas tu?? kite ni kalau nak berubah memang kena paksa diri tuk berubah...kalau tak memang tak kan jalan langsung...berbeza dengan orang yang berubah kerana terpaksa...kena ketuk..baru nak jalan..kena sebat kaki...baru nak mengaduh sakit..kene gigit baru nak menjerit..kena kejar...baru nak lari...
ok lah...aku bagi satu analogi baru la kan...supaya masing2 jelas....

d sebabkan majoriti pembaca belog ni adalah student..so aku bagi contoh dalam bentuk yang agak ilmiah la sikit kan...ok! baik..contohnya macam ni...

................................................................................................................

pagi tu korang ada lecture kat kolej..lecture ape? let say..lecture pharmaco...(cewah..medik sangat ke?)
pastu..nak d jadikan citer...korang tak paham walau seekor umat pun apa yang lecturer dok aja kat depan...lagi menambahkan kekronikan dan keseriusan situasi ni ialah korang tertidur dalam lecture...hampeh betul! dan exam pun da dekat..memang dekat sangat la kan...bak kate omputih just around the daud corner..hahahaha! ok2..tu name kedai makan kat Ipoh ni...maaf2...just around the corner da ni exam...so korang pun cuak sangat2..sebab tak paham lecture+tidor+nak exam....

pastu d sebabkan kecuakan yang d tahap impak maksima tu..maka lepas kelas..korang pun terus bermastautin d library..sambil belek2 buku pharmaco...sebab nak bagi paham lecture yang korang tak paham tadi..bertungkus lumus membaca serta membelek buku pharmaco yang bertimbun2 atas meja tu...dan walaupun tym tu da lewat petang...tapi tetap korang memaksakan diri korang tuk bertahan sebab da nak exam dan korang tak nak fail exam dengan flying colours...
bace balik pe yang aku taip...korang pun tym tu tetap memaksakan diri tuk bertahan walaupun dah lewat petang...sebab apa? sebab tak nak fail exam...paksakan diri dari tak paham kepada paham...

k..paham tak cite aku ni...maksud aku..bila dah sedar kita ni lacking ke atas beberapa perkara..maka kita berusaha tuk tutup lacking tu..bila kite tau kite ni tak pandai pharmaco..kite usaha tuk belajar pharmaco...stay up...stay kat kolej...stacy...uuoopppss..tak tak..salah salah...aku ulang...bile kite tau kite ni tak pandai pharmaco...kite usaha tuk belajar pharmaco..stay up...stay kat kolej...pinjam buku library...buat study grup..g jumpe lecturer...dan macam2 lagi kita akan buat...sebab apa? sebab nak ubah situasi daripada tak paham pharmaco kepada situasi paham pharmaco...

dan apa yang korang dah usaha seperti yang aku tulis kat atas tu..adalah kerna korang paksa diri korang...paksa diri tuk stay kolej..stay kat library...dan kalau boleh nak tidur terus dalam library tu kan..paksa diri tuk berubah daripada tak paham pharmaco kepada situasi paham pharmaco...
can you get what im trying to say...??? aku harap2 dapatlah paham ye...aku doa2 muge d mudahkan kepahaman korang tuk mudah paham....(aminnn~)

..............................................the end.............................................................

tapi bile pasal study ni..cepat je korang berusaha tuk berubah supaya dapat paham lecture...dan walaupun korang terpaksa berubah..tapi tetap korang memaksakan diri tuk berubah..betul tak??

tapi kenapa bila hal2 yang wajib tuk berubah...banyak pulak alasan yang d beri..kalau boleh bagi seribu...sejuta alasan yang d beri...

"aku kalau boleh tak nak berubah sebab terpaksa..biarlah ikhlas...aku tak nak hipokrit..Insyallah.."

bila hal2 yang wajib tuk berubah...daripada jahat jadi baik..daripada dosa jadi pahala..daripada kotor jadi bersih...beraneka jenis alasan yang d beri...nak ikhlas la...tak nak hipokrit la..tak nak terpaksala la..taknak apa2 la lagi kan...

ye..aku akui...most of the time..kite kena paksa diri kita tuk berubah..sama macam kita paksa diri kita tuk bangun awal g kelas...paksa diri kita tuk stay up belajar..paksa diri kita tuk siapkan tutorial..paksakan diri kita tuk g kedai 4u2c sebab lapar..paksa diri kita dalam macam2 hal lagilah kan...

dan macam tu jugak dalam situasi tuk melakukan perubahan...paksakan diri dari jahat jadi baik..dari dosa jadi pahala...dari busuk jadi wangi...dari setan jadi malaikat..dari neraka jadi pahala...dari dari huduh jadi lawa...jangan wat plastic surgery pulak dah la...sebab nanti lain pulak jadi...

jadilah..itulah repekan niyang rapik aku buat masa ni...Insyallah aku datang lagi dengan repekan yang lagi super power root!
aku pun bukan baik mana pun..tapi aku selalu je paksa diri aku tuk berubah..sebab aku tahu..perubahan ke arah kebaikan itu bukan satu hipokrit!

notakaki:handset ku hilang kerana kecuaian aku sendiri..isk3~

cukup ALLAH bagiku~

No comments:

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar