Monday, September 14, 2009

maya...


...setia bertahan...

di saat aku jatuh tersungkur sambil kebingungan,
dia hadir memarahi diriku...

K: kau yakin ke dengan keputusan kau ni??
N: aku yakin..100% aku yakin...
K: apa yang buatkan kau yakin sangat ni??
N: ..... aku tak nak kacau hidup dia..kehadiran aku hanya menyusahkan je..
K: maksud kau? dia cakap kau susahkan dia ke?
N: (geleng kepala)
K: habis tu?
N hati aku sakit.sakit sangat.aku tak boleh terima hakikat....
(belum sempat bicara di habisakan dia memotong percakapan ku)
K: hakikat apa yang kau cuba cakap ni??!!!
N:(kepala mula menunduk)
K: cuba ingat apa yang kau katekan pada aku awal2 perkenalan kau dengan dia dulu..
N: (masih senyap membisu)
K: kalau kau tak ingat,mari aku ingatkan kau. waktu mula2 dulu kau cakap kau terima apa jua penerimaan dia.kau sanggup terima risiko bila kau dengan sengaja mendekatkan diri dengan dia. walaupun kau tak kenal dia,tapi kau berusaha jugak tuk mendekati dia. sebab apa? sebab kau cakap dengan aku, niat kau tuk mendekati dia hanya kerana ALLAH. kau nak jalinkan ukhwah yang semata2 kerana ALLAH dan bila semuanya kerana ALLAH, kau tak pernah berharap dia akan membalas segala jenis sayang dan jasa kau pada dia. cukup ALLAH saja yang membalas. kau tak kisah andai dia tak menyayangi kau. yang penting redha dari ALLAH...
N: (masih tertunduk)
K: kau tak pernah peduli dengan kehadiran orang lain dalam hidup dia sebab kau langsung tak de kena mengena dengan orang lain tu. yang penting hanya kau dan dia je. aku tau bukan senang kau nak dekati dan kenali dia. tapi kau berusaha jugak. sebab kau yakin dengan niat asal kau mengenali dia. semuanya ikhlas kerana ALLAH. dan di saat kau dan dia sudah kenal dan rapat antara satu sama lain. kau nak berundur pulak. semuanya atas alasan yang tak munasabah langsung. bangunlah weyh! bukan senang kau nak mendekati dia and then kau nak tinggalkan dia macam tu je???
N: tapi dia dah ada orang lain. dia tak perlukan aku pun!
K: mana kau tau dia tak perlukan kau? tolong jangan bandingkan kau dengan orang lain yang wujud dalam hidup dia. they totally different from you!!! even if you are not the first, but still she appreciate you in her life..maybe she not meant to be with you. so what?? whats wrong with that? you have your own place in her heart..never compared yourself to someone that already exist in her life..
N: tapi, banyak perkara yang...
K: perkara yang dia rahsiakan dari kau? its her choice. you can not blame her. saat kau dekati dia dulu, kau pun tau risiko yang bakal kau hadapi. dan inilah risikonya. sama ada kau di terima dalam hidup dia atau tak. dan di saat dia sudah pun terima kau, kau nak tinggalkan dia?
kau jangan bersikap selfish la... ketiadaan kau pasti satu kehilangan besar bagi dia..
N: tapi dia dah ada orang lain. dia tak perlukan aku pun...
K: kan aku cakap, jangan bandingkan kau dengan orang lain.. kau lain,orang lain tu pun lain.. ingat aku cakap,kau dekati dia dengan menyedari risiko yang ada...kau pun tak sangka yang dia kan terima kau dalam hidup dia sejauh ini kan? kau pun tak sangka yang dia akan sayang kau sejauh ini kan?
N: (angguk kepala)
K: so, apa lagi alasan kau nak berundur?? ingat cakap aku jangan sekali bandingkan diri kau dengan orang lain yang dah lama wujud dalam hidup dia... kau dan orang lain tu memberi kesan yang berbeza dalam hidup dia...
N: tapi...
K: tapi apa? kau terasa dengan sikap dia? biasalah lah tu adat dalam perhubungan. di sebabkan perkara macam tu kau nak berundur setelah susah payah kau berusaha mendekati dia??
kau cemburu hubungan dia dengan orang lain?? she has her own life..
N: kau nak cakap ape pun cakaplah... aku tak nak terluka.pedih sangat!!!
K: pikir masak2 dulu sebelum kau menyesal di kemudian hari...
N: aku rasa macam aku di perbodohkan je...semua salah aku. biarkan diri di buai angan... dia tak kan pernah jadi milik aku..tak kan!!! dia tak mampu nak sayang aku sepertimana aku sayang dia.. aku redha..aku kecewa..walaupun pada mulanya memang aku tak pernah harap balasan kasih sayang dari dia..tapi, aku juga manusia biasa. aku perlukan seseorang sebagai teman dan ternyata dia bukan untuk aku. lebih baik aku berundur... sebelum luka aku bertambah parah!!!
K: mentahnya mentaliti kau...kecewa aku bila kau berpikiran macam ni...
N: (terkedu seketika)
K: dengar sini baik2, kalo dia bukan untuk kau pun. whats wrong with that? both of you have your own life. dengan berundur masalh akan selesai ke? kau berundur sebab kau tak nak terluka?
N: (mengangguk kecil)
K: pikir la..mungkin dia akan lebih terluka dengan pengunduran kau..
N: tapi dia ada orang lain yang boleh mengubati luka dia, dan aku tak ada..
K: sapa kate kau tak de? ALLAH kan ada. Dia pengubat segala jenis luka.. aku tau kau tak boleh terima bila dia lebih menyayangi someone else more than you..but still u r special in her life..
N: aku tak pernah rasa yang aku special di mata dia...
K: kau berharap ke? ikhlas yang paling penting. jangan pernah harap balasan selain dari ALLAH. kalo selama ni, kau sentiasa di sisi dia suka dan duka, berkongsi rasa dan cerita, kau buat dengan ikhlas kan?
N: mestilah.insyallah...
K: then, kau takkan terasa kalau dia tak pernah balas kebaikan kau tu. if she not, who cares?? ALLAH will be there to repay ur sincere. pedulikan jika dia tidak pernah menjaga hati dan perasaan kau..pedulikan jika dia berahsia..pedulikan semuanya!!! ikhlaskan hati...


diakhirnya, K hanya berlalu meninggalkan kata2 azimat..

Dan saat kita di haruskan untuk memilih antara lari dan bertahan,maka aku katakan bertahanlah kerna selangkah lagi kita akan mendapatkan apa yg kita inginkan,kerna kalu tidak penyesalanlah yg akan kita temui dan rasa kehilanganpun akan menari di benak kita

ku harap ini last entry emo ku...moga aku bertahan...


cukup ALLAH bagiku~

No comments:

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar