Thursday, December 9, 2010

gagal tapi lulus?


achtung!

innahumin sulaimaan wainnahu bismillahirrahmanirrahim...

kurkurkukrukurkurkurku....~
bunyi pelik tu datang lagi...hahaha...bunyik perot dok berkeroncong lagu dondang sayang....cakpongcakpong!
ok.........aku nak mulakan entry kali ni dengan nada yang serius ok...so,dun play2 with me when i'am serious....wargh!

ini entry pertama aku bila masuk tahun baru islam...jadi dengan segala suka citanya aku ingin ucapkan kepada kalian semua...Selamat Tahun Baru Islam 1432H...
Alhamdulillah....muge tahun baru ni dapat buat aku dan korang semua muhasabah diri balek pe yang da d buat dalam setahun ni....kalau rasa macam timbangan pahala tu maseh tercungap2 tertinggal kat belakang dosa..sama2 ubah diri ok!

baik....sebelum pape...aku pun nak ucapkan syukur dan tarik nafas lega sebab tadi dah berjaya (kot la..) jawab exam..tinggal satu paper to go! so macam biasa la kan...boleh tengok la effort budak2 ni tuk pulun study gile babeng ar~ termasuk aku gak...yang pulun gak study+tido=studo!

hahaha...ok...walaupun baru je dapat result exam ari tu...dan semacam kene panah petir gak la bile tengok result yang kurang memberangsangkan...pastu pedih serta luka d hati makin berdarah membuak2 bila lihat result orang lain yang lagi gempak gila kentang dari aku....tapi mujurlah berlaku proses blood clotting dengan cepat dan pantas...aku belajar untuk redha...

"nak buat macam mana,aku study kot walaupun tym tu cuti raya..tapi camni gak result aku"

see..see...bukan aku sorang je yang mengeluh perkara yang sama..ade jugak yang berkongsi naseb si labu labi yang sama dengan aku...lantas dengan luka yang maseh berbekas d hati..terus aku gagahkan diri sambil redha dengan keputusan exam aku kali ni...(sedih woooo~)
yela..hati remaja mana yang tak sedih kalau dah usaha tapi result cam hampeh...dan hati remaja mana yang tak pedih bila tengok orang lain punye result ok2 belaka walaupun mereka2 tu kurang belajar....(haha..adakah aku bersedih dengan kegembiraan orang lain?)

"ok..malam ni kita ade postmortem study grup! postmortem luar dalam tau.."

kata aku ala2 ketua kawad PBSM...bajet cam aku ni HOD tuk study group aku la kan...dengan harapan boleh koreksi d mana kecacatan kesilapan serta kepincangan yang ada dalam study grup yang d bina tanpa sengaja hampir 6bulan yang lalu....so malam tu,lepas plan jadual study grup yang baru terus kami ber4 bergerak ke NASHMIR tuk mulakan postmortem...haaaa~ postmortem kat kedai makan lagi..mewah tak kitorang....?!

jadi majlis pada malam tu pun kami bukak dengan ummul kitab sambil menikmati hidangan yang lazat serta berkhasiat sehingga menjilat jari...(sunnah Nabi tu ok)
semua pun walaupun muka sugul dengan result tapi bila dah nampak makanan..kesugulan tersebut serta merta hilang...hahahaha!

"aku tak tau la nape we...dulu rangking atas2..sekarang bawah2 je.."
"aku pulak dah usaha dah aku rasa..tapi maseh camtu jugak..sedih la...mungkin tak ada rezeki lagi.."
"aku same la dengan kau..aku rasa dah usaha dah...da revise dah..tapi stll sangkut gak.."

semua pun meluahkan perasaan masing2....aku pun sama meluahkan rasa yang terpendam d ruang yang paling dalam...(cewah..ayat!)
dan sebagai orang yang aku rasa lebih tahu...cepat2 aku padam rasa ketidakpuasan hati dengan takdir ILLAHI yang menimpa diri....

"hmm...tak boleh nak buat apa la kan...kita memang dah usaha dah..tapi ALLAH tetap tahan lagi rezeki kita...takpelah...mungkin rezeki kita bukan dalam pelajaran/study...tapi dalam hal2 lain...mungkin dari segi hubungan dengan kawan2 kite takde masalah...mungkin dari segi hati,kita takde masalah..."

yelah...kita kan hanya usaha je kan...hasilnya tu kita biakan ALLAH tentukan 100%...tapi kenala usaha dulu..baru berserah...nak tahu kita ni redha ke tak dengan ALLAH...tengoklah kalau sama ada kita boleh terima apa yang ALLAH bagi...yang terpahit dan termanis itulah juga yang terindah yang patut kita semua terima...kita redha dengan ALLAH..ALLAH akan redha dengan kita....

tak guna lah kalau kita lulus/result kita ok..tapi sebenarnya kita dah gagal...kita lulus tapi sebenarnya kita gagal...suka hati aku je en..mentang2 la result aku ham***..nak gak libatkan korang2 sume yang result gempak gila kentang tu kan...bahahahaha~
memang nampak sangat aku tak puas hati dengan korang kan...

baik2...sebelum korang baling aku dengan apa2 yang boleh d baling...biar aku jelaskan kenapa aku cakap ada antara kita yang lulus/result ok tapi sebenarnya gagal....

"tak guna kalau kita lulus tapi dalam masa yang sama kita lewatkan solat..kita tinggalkan quran...kita tak tadarus...kita tinggalkan solat malam..kita solat akhir waktu...kita tak solat langsung...kalau soalt pun solat laju..tunggang tonggeng je...atas sebab apa? sebab kita nak ada lebih banyak masa tuk study..!"

kata2 yang terucap oleh seseorang pada malam postmortem tersebut...aku terkedu dan tersentap jugak....sambil pandang2 mamak sekeliling yang turut menjadi saksi perbualan malam tu...(perasan je aku..)
beliau pun sambung lagi walaupun mulut maseh penuh dengan makanan...erk~

"kita belajar ni bukan sebab exam dunia je..tapi exam akhirat jugak tau..tak guna kalau segala yang kita dok baca2 selama ni tak guna satu sen pun kat akhirat nanti...kalau boleh biarlah kita dapat dua2..dunia dapat akhirat tak dapat..."

aku pun menggaru2 kepala yang sememangnya gatal...ada benarnya apa yang d cakapkan tu...lagipun kita hidup ni sebab adanya akhirat kat depan tu..kalau tak ada akhirat..jangan haraplah kita nak dapat hidup macam sekarang ni...

"biarlah d mata orang biasa kita gagal..result kita ham***..tapi d mata ALLAH kita lah yang telah lulus sebenarnya...lulus macam mana?? kita lulus dengan cara tak tinggal solat..solat awal waktu..baca quran...rajin tadarus...bangun solat malam...solat dengan khusyuk...dan kita buat lagi amalan2 sunat yang lain.."

betul...pandangan manusia hanya meliputi perkara yang zahir saja..tapi pandangan ALLAH adalah mencakupi semuanya...kalau aku...kau...mereka...dan kita semua dah berusaha dengan study smart...dah berusaha dengan pray hard...tak lupakan tanggunggjawab kita pada Dia...insyallah..walaupun result gagal atau ham*** tapi aku jamin keham***an tersebut adalah penuh dengan hikmah dan berkat dari ALLAH....Insyallah...

"aku ulang sekali lagi...tak guna kalau kita lulus tapi kita lupakan tanggungjawab yang jauh lebih besar..yakni tanggungjawab kita pada Dia...lebih baik kita gagal tapi maseh menjalankan tanggungjawab kita pada Dia.."

tapi...janganlah pulak korang lepas ni dok pandang2 orang yang hebat dalam study tu sebelah mata..kononnya dorang semua tu nampak je lulus tapi sebenarnya gagal...haaa...jaga2 dengan hati yang penuh hasad dengki tu...dah kalau dia study ok...ibadah ok...result pun ok...itu memang rezeki dia...rezeki ALLAH bagi...sapa kita nak persoalkan rezeki ALLAH kan...kira itu satu bonus la bagi dia...gembira dengan kejayaan dia..bukan hina caci keji dengki!

"Insyallah...masanya akan tiba...sabar dan solat itu kuncinya...janji ALLAH itu pasti dan rezeki ALLAH itu luas..jangan sempitkan rezeki ALLAH tu hanya pada result exam je...jangn sempitkan kaseh sayang ALLAH tu pada result exam je...kita gagal sebab itu tanda ALLAH kaseh pada kita...ujian ALLAH tu tanda kaseh sayang dia tau..."

sejuk sikit hati aku malam tu lepas dengan tazkirah free...hmm~ betul2..biarlah kita gagal tapi sebenarnya kita lulus...lulus dengan cara macam mana? dengan cara yang dah d taip kat atas tu...g baca balik..hehehe... muge ALLAH berkati kegagalan kita daripa kita lulustapi ALLAH murka...betul tak??

dan muga2 kita tak jadi orang yang gagal d mata manusia...gagal jugak d mata ALLAH..gagal macam mana? yela...dahla belajar malas...last minit pulak tu...kuat tido..kuat makan..erk..ok2 takde kene mengena...pastu,skip solat pulak tu...takpun solat lambat...tak baca Quran...tak solat malam..dan macam2 tak lagi...tapi ade pulak hati nak mengeluh menangis merepek mengarut dan kadang2 mencarut...hehehehe....teeettt!
aku tak nak komen pasal ni...sendiri tahu apa yang dah d usahakan...

so..lepas ni..kena lebih kuat berusaha..kuat ibadah...kuat mintak pada ALLAH..kuat sabar dan kuat segala2 nya..jangan kuat makan kuat nafsu kuat tido kuat menipu sudah la ye....
muge2 segalan nikmat yang kita dah kecap selama ni bukanlah istidraj ALLAH tuk kita...

dan andai satu hari nanti kita lulus dengan cemerlang..janganlah kelulusan tu jadi istidraj buat kita....biarlah kita gagal d mata manusia..tapi hakikatnya kita lulus...(bukan nak sedapkan hati ok)
lulus sebab apa? lulus sebab walaupun busy dengan hal dunia..hal exam..hal study...tapi kita tak lupa ALLAH..tak lupa solat awal waktu..tak lupa baca Quran..tak lupa puasa sunat dan tak lupa amalan2 lain yang ALLAH suka... Insyallah....

notakaki:dan slot malam tu d akhiri dengan tangisan syahdu oleh sekalian umat masing2....peh syahdu kan..kita semua akan jumpa balik kat sana..Insyallah~ jangan sia2 kan apa yang kita usahakan..muge semuanya berkat dan penuh dengan redha ALLAH..

cukup ALLAH bagiku~

3 comments:

abIe haIkaL said...

bro....u go girl..

nur,1990. said...

salam...
la.. da nak habis xm rupenye..huhu
ingat bru nak start,hee~

its normal..sumtimes semua ujian ni as testing utk kita tgk kite benar2 beriman or dop..kn?

nway nk hadiahkan ayat ni..
moga terubat sikit sbyk :
(al hadid 57:22-23)

Redha Allah yg plg pntg insyA~~
all da best 4 last paper!

khaleeftunggal said...

able haikal:my new commentor la..hik2~ selamat datang ye..kungsi pkare2 yg patut d kungsi..

uhibbunurilahi:
ye..mmg normal bg org mcm kita...(eceh) tapi bg yang baru nak mengenal dunia...lgpun kt sni mcm2 latarbelakang ada...pahaman dan jenis pemahaman..
so kena betulkan pandagan dan pahaman dorang supaye sentiasa berusaha..
barulah tak d salahkan Tuhan jika maseh gagal...

wallahualam..
timekaseh!

Followers

Total Pageviews

Islamic Calendar